Triumph Speed Triple-tråden

Trevligt med en till S3:a i krokarna...

Nåväl, Eximake OY i Uleåborg (Oulu) är åf för Triumph, inte lika långt som till Östersund... Har själv tänkt åka dit då det är dags för service på min, nu då bikecity fuckat upp sitt triumph-avtal...


www.eximake.com

Där finner du info..

Häls/ Dennis
 
Nu förstår jag inte alls, hur menar du då? :confused:

Jag älskar mina avgasknallar, man kör ju mera eco-driving när man motorbromsar så fort tillfälle ges (eller "bara för att") när det poffar och knallar. :yoparty

Det var lite för mycket av det goda med den andra mappen. Motorn var nog inte helt nöjd att ha en icke SAI mapp tillsammand med SAI.

Knallarna finns kvar men nu dovare, förut så var det mer som explosioner.

- Martin
 
Det var lite för mycket av det goda med den andra mappen. Motorn var nog inte helt nöjd att ha en icke SAI mapp tillsammand med SAI.

Knallarna finns kvar men nu dovare, förut så var det mer som explosioner.

- Martin

Har inte en enda knall med min s3:a förutom då den är kall. Lite tråkigt men känns som den är bra ställd i bänk då ialf.
 
Bensinförbrukning ST1050 -06 ?

Hej!

Nån som provat att köra lagligt nån längre sträcka? :-P Vad kan en rimlig förbrukning vara vid blandad körning? Tjejens gsx600f drog 0,42l/mil under 20 mil på blandade landsvägar. Min ST1050 -06 med effektdämpare (triumph original ) drog på exakt samma sträcka 0.67. Jag tycker det känns lite mycket med tanke på den låga hastigheten. Kanske för låg....? Jag har även fått för mig att det luktar bensin när jag startar maskineriet. Tjejen påstår det med. Det gjorde det inte i höstas eller tidigare i våras. Kan det bero på värmen? Hojen startar alltid utan problem. Inga avgassmällar eller andra missljud heller. Triumph center i Linköping la in den uppdaterade "mappen" i höstas, den som fixade till bl.a. tanklampeproblemet.

Det är inte för att jag inte tycker det är roligt att betala en massa bensinskatt som jag frågar. :D


mvh Johan
 
Hej!

Nån som provat att köra lagligt nån längre sträcka? :-P Vad kan en rimlig förbrukning vara vid blandad körning? Tjejens gsx600f drog 0,42l/mil under 20 mil på blandade landsvägar. Min ST1050 -06 med effektdämpare (triumph original ) drog på exakt samma sträcka 0.67.

Det är inte för att jag inte tycker det är roligt att betala en massa bensinskatt som jag frågar. :D


mvh Johan

Hej,

Jag tror att min -06:a (triumph effektdämpare) brukar ligga runt 0,6 beroende lite på hur man kör.

Mellan sthlm-fiskebäckskil, 44mil varav 30 Mil E20 har jag för mig att den drog 0,56. Så mycket motorväg med bra fart men inte så mycket gas/broms.

S3 har ju nästan dubbla cylindervolymen jmf med din tjejs 600:a så lite mer borde den väl dricka, eller?
 
Min medelförbrukning står faen alltid på 0,61. Jag har testat ECO driving till jobbet en gång då visade den 0,52 men det var skittråkigt.
 
Har inte kollat igenom hela tråden men är det någon som fixat ett nytt framlyse till speed tripeln?

Originalet faller mig inte riktigt i smak.

Är främst -05 och framåt jag är intreserad av.
 
Last edited:
Heippa!

Är på G att byta kedja på hojjen, vad för kedja ska jag ha med originaldrevning?

Jag funderar även på att gå ner 1-kugg fram, funkar det med std kedja eller måste jag ha en kortare...?

Har letat i tråden, och funnit en del "kedjeinfo"... Men mest om de äldre triplarna, har själv en -07..

// Dennis
 
Hej,

Jag tror att min -06:a (triumph effektdämpare) brukar ligga runt 0,6 beroende lite på hur man kör.

Mellan sthlm-fiskebäckskil, 44mil varav 30 Mil E20 har jag för mig att den drog 0,56. Så mycket motorväg med bra fart men inte så mycket gas/broms.

S3 har ju nästan dubbla cylindervolymen jmf med din tjejs 600:a så lite mer borde den väl dricka, eller?

Sant! ,men nästan 40% kändes rätt mycket ändå när man håller samma tempo. Symaskinsmotorn i Suzukin varvar nästan dubbelt upp mot 1050n i 90 knyck. Men det är kanske som att jämföra äpplen och päron, bäst att låta bli... :)

Under 0.65 har jag aldrig lyckats landa hursomhelst. Men jag har kanske inte haft tillräcklig med sol i ryggen och hemlängtan. :-)

// Johan
 
Någon som har lite tips på bromsklossar fram till en 06a, orginal eller duger det med andra tillvekare? å var köper man dom isåfall?
 
Någon som har lite tips på bromsklossar fram till en 06a, orginal eller duger det med andra tillvekare? å var köper man dom isåfall?

Köpte nya genom www.nilssonsmc.se. Blev Carbone Lorraine SBK5. Dock är de inte monterade än så jag kan inte säga om det blir bättre/sämre. Har dock läst lite om just dessa och de ska fungera bra. Billigare än orginal också :tummenupp

-Ändring-
Hade jag läst ordentligt hade jag sett att det gällde till en 06:a. På min 04:a har många sagt att man kan få känsligare broms fram genom att byta belägg. Vet inte hur stora skillnader det är mellan bromsarna på en 04: och en 06:a.
 
Last edited:
Hej!

Jag har även fått för mig att det luktar bensin när jag startar maskineriet. Tjejen påstår det med. Det gjorde det inte i höstas eller tidigare i våras. .

Det är inte för att jag inte tycker det är roligt att betala en massa bensinskatt som jag frågar. :D


mvh Johan

Kolla oringarna vid bränslekopplingarna till tanken. Dom kan lätt bli lite skadade vid montering.
// Tommy

Hej!

Har köpt mig en Speed Triple nu och har kört en bit med den, tänkte jag skulle kolla oljan och ser då att det är för mycket olja i den(Vet inte hur jag kunde missa det när jag köpte den dock) tappade ur lite och kollade att det blev rätt, startade hojen men tycker mig höra att den tickar lite vet inte om jag bara inbillar mig eller om det kan ha blivit nå fel på den, tycker oxå att det blivit lite mycket sot runt utblåsen. Vad ska jag göra? Är jag bara nojig?

Jag kör själv med en aning +på olje nivån. Inbillar mig att växlarna funkar bättre då. Tick ljude har väl ganska många om man läser igenom forumet. Verkar ju inte vara nått farligt ialla fall. Mistänker att det är ventil.erna som låter på min. Får väl se om det fixar sig efter service. Men annars föredrar jag tickande ventiler före förtajta = brända ventiler. Sotar gör min med med Triumphs orginal mappar. HAr därför gett mig in i tuneboy världen.
Lycka till med din triple..
 
Last edited:
Kolla oringarna vid bränslekopplingarna till tanken. Dom kan lätt bli lite skadade vid montering.
// Tommy

Om dessa skulle vara skadade borde det väl lukta bensin även innan man startat? Jag har heller inte sett vare sig bensin (eller oljedropp) runt hojen trots att mina s.k. kompisar varnat mig för att det måste man räkna med då man kör Engelskt. (läs triumph) :tungan

// Johan
 
Shiftlighten

Tjena, Någon annan som har problem med shiftligten? Min ligger mkt för långt ner i registret, drar jag fullt ut så brukar det börja blinka rött redan vid 6000rpm
Det borde väl göra det vid 9000-9500 ungefär?

Först tänkte jag att det hade med att hojen inte var körd 1000mil ännu men det är samma sak nu när jag passerat 1000 mil, Har dock inte gjort servicen än, fullbokat fram till den 18e.

Jag är ju rätt nybliven Trajja ägare, så jag har inte läst igenom alla handböcker och sådant än men den kanske går att synka på något sätt ?

MVH Christian
 
Min medelförbrukning står faen alltid på 0,61. Jag har testat ECO driving till jobbet en gång då visade den 0,52 men det var skittråkigt.

:D
Kan inte annat än att hålla med. Det är olidligt att ens försöka hålla hastighetsgränserna.

Jag ägnade mer tid att glo på hastighetsmätaren än på vägen när jag försökte. Och inte blev det någon stor skillnad heller. Då drar jag hellre på och tankar oftare :)

BTW. Någon som vet hur mycket soppa man har kvar när lampan tänds? Stannade en gång på motorvägen pga soppeknas men minns inte hur länge jag åkt med lampan på vid det tillfället.

- Martin
 
Kolla oringarna vid bränslekopplingarna till tanken. Dom kan lätt bli lite skadade vid montering.
// Tommy

Om dessa skulle vara skadade borde det väl lukta bensin även innan man startat? Jag har heller inte sett vare sig bensin (eller oljedropp) runt hojen trots att mina s.k. kompisar varnat mig för att det måste man räkna med då man kör Engelskt. (läs triumph) :tungan

// Johan

Det läcker bara när bränslepumpen går om ringarna är kass.
 
Jag är ju rätt nybliven Trajja ägare, så jag har inte läst igenom alla handböcker och sådant än men den kanske går att synka på något sätt ?

MVH Christian

Kolla i instruktionsboken där står det hur du flyttar upp när du vill det ska lysa.
hade


BTW. Någon som vet hur mycket soppa man har kvar när lampan tänds? Stannade en gång på motorvägen pga soppeknas men minns inte hur länge jag åkt med lampan på vid det tillfället.

- Martin

Jag brukar ha 4 liter kvar nästan på pricken..men det kanske inte gäller din hoj och i instruktionsboken vill jag minnas att det står 3 liter, men men, speedyn ska ju vara lite kinkig:tummenupp
Hade
 
Last edited:
Tjena, Någon annan som har problem med shiftligten? Min ligger mkt för långt ner i registret, drar jag fullt ut så brukar det börja blinka rött redan vid 6000rpm
Det borde väl göra det vid 9000-9500 ungefär?

Först tänkte jag att det hade med att hojen inte var körd 1000mil ännu men det är samma sak nu när jag passerat 1000 mil, Har dock inte gjort servicen än, fullbokat fram till den 18e.

Jag är ju rätt nybliven Trajja ägare, så jag har inte läst igenom alla handböcker och sådant än men den kanske går att synka på något sätt ?

MVH Christian

Shiftlighten går att ställa precis som man vill ha den kommer bara ite ihåg hur men det står i manualen, var faktiskt rätt smidigt så det är bara till att läsa på.:tummenupp
 
Kolla i instruktionsboken där står det hur du flyttar upp när du vill det ska lysa.
hade


BTW. Någon som vet hur mycket soppa man har kvar när lampan tänds? Stannade en gång på motorvägen pga soppeknas men minns inte hur länge jag åkt med lampan på vid det tillfället.

- Martin

Jag brukar ha 4 liter kvar nästan på pricken..men det kanske inte gäller din hoj och i instruktionsboken vill jag minnas att det står 3 liter, men men, speedyn ska ju vara lite kinkig:tummenupp
Hade

3,7l är det på min -00
står i boken va mycket det är i reservtank
 
:D
Kan inte annat än att hålla med. Det är olidligt att ens försöka hålla hastighetsgränserna.

Jag ägnade mer tid att glo på hastighetsmätaren än på vägen när jag försökte. Och inte blev det någon stor skillnad heller. Då drar jag hellre på och tankar oftare :)

BTW. Någon som vet hur mycket soppa man har kvar när lampan tänds? Stannade en gång på motorvägen pga soppeknas men minns inte hur länge jag åkt med lampan på vid det tillfället.

- Martin

Ja, tråkigt att köra långsamt är det! - Men ibland måste man för husfridens skull. :gnissla

Min "slut på det roliga"-lampa kunde tändas lite när den kände för det innan jag la in den uppdaterade programvaran i höstas.Numera brukar den börja lysa när det är 4liter kvar.(~18mil på trippen i genomsnitt)

Vad kör ni på för soppa förresten? 95 eller 98? Spelar det nån roll? Jag brukar tanka 98 när jag vill känna mig lite extra tuff. :yoparty Vet inte om jag märkt nån skillnad egentligen men det var nån som sa att det var bra att köra på 98 ibland.

// Johan
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top