cigguttag

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Hoj
Cbr1000rr - 06
Jag tänkte koppla in ett cigguttag på en Cbr-06 till mobilladdaren :tummenupp
behöver jag nån säkring eller motstånd eller nått:confused:
Kan jag kanske koppla direkt på batteriet:va

Koppla direkt på batteriet med en hängsäkring :tummenupp hade det på min förra hoj och ska sätt dit ett på den jag har nu.

Jag kopplar in mitt cigguttag i snabbkopplingen till batteriladdaren. Riktigt smidigt!

Jag röstar för säkring, runt 6A.

Ska man koppla "minusänden" till minuspolen på batteriet eller någonstans på ramen?

Jag har kopplat mitt cigguttag via ett relä som styrs av tändningen (ingen ström om jag inte har tändningen på). Det viktiga är dock inte om du har ström på när tändningen är på eller om du har ström hela tiden (det är en smaksak). Det viktiga är att du säkrar av på ett korrekt sätt. Ingen säkring = hela hojen kan i princip brinna upp. Fel avsäkrat = det kan bli väldigt varmt och om du har otur börjar det brinna. Använd 1.5kvmm-kabel (finns att tillgå på Jula, Clas Ohlson, Biltema) och säkra av med max 10A.

Med eller utan säkring? Låter ju oerhört smidigt annars!:tummenupp

Jag kör utan säkring. Det är ju inte speciellt stora krafter som är i rörelse när man laddar en mobil.

Fördelen med att ta det direkt ur batteriet är att man kan ha den på laddning när man har slått upp tältet någonstans. Med andra ord slipper ha tändningen igång.

Säkringen är till för att skydda kabeln - inte mobilen - den skall dimensioneras efter hur kraftigt kabeln och ciggekontaken kan lastas med utan att värma upp kabeln.

Dom flesta ciggepluggar säkras av med en 5-10 amp (beroende på kabel).

Om du inte säkrar av:

Om kabeln mellan batteriet och kontakten blir klämd eller skavd och kortsluts brinner bågen upp

Säkringen sätt så nära batteriet som möjligt så du får så kort osäkrad ledning som möjligt.

EDIT

En gång för länge sen hade jag en bilstereo i en toppbox och hade använt ciggepluggar för att få ström till boxen.
Boxen hade en hona som ingång och från batteriet drog jag en kabel me hane - osäkrat...
Var bara en prototyp så jag tänkte va fan...nån dag..

Jag satt på mcen...och körde o lyssna på radio...ljudet börjar och bli lite hackigt och det blir avbrott.
I backspegeln var det massa rök - det forsatte och hacka och sen dog ljudet.
I backspegeln var det nu mera rök.
Sen titta jag ned mellan benen och såg eldflämes och rök.

Jag tänkte va i helvette och insåg att det var problem och nästan direkt såg jag skylten rastplats och satsade på att
hinna fram och nödlanda utan att grilla ballarna.

Ganska odramatiskt lyckades jag med landningen och insåg direkt att det fan brann under sadeln.
Slet av packning och rev av sadeln med våld och nu brann det fet.

En gubbe me en unge står som två handfallna mongos o glor förvånat om dom har brandsläckare.

Jag börjar och springa mot en sjö och sliter av mig hjälmen och använder den som spann.
Några vändor senare är branden bekämpad - dock var det ganska smärtsamt att få kablarna isär som glödde me fingrarna.

Skadorna blev ganska begränsade och det var inga probs att fortsätta.

Det enda som sabbade feelingen på resan på 50 mil var att stället som jag fyllde hjälmen ifrån var ett sånt där snyggt
pinkeställe vid rastplatsen....sjögräs..låg tamponger och flöt där.

Skälet till kortslutningen var att jag hade hanen som spänningsmatare , den lade sig på sneden inne i honan och
pluspolen kom åt minuspolen...

Säkra alltid av.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...