Mellangas vid nedväxling på hoj med slirkoppling?

Avancerat, menar du att man skulle kunna göra båda sakerna? Ge lite mellangas vid växlingarna OCH sedan blippa till vid utsläppandet av kopplingen? Själv kommer jag inför en kurva och:

1. Bromsar
2. Växlar ner
3. Gasar till
4. Mjukar ut kopplingen, det höjda varvtalet gör att bakhjulet inte studsar
5. Upprepar från 2. tills jag nått önskad växel

Iofs har jag på senare utfört 3. bara på den sista nedväxlingen, ofta är den sista nedväxlingen strax innan man svänger in i kurvan så då vill man få extra kontroll på bakhjulet.
När jag i snigelfart anlöper en sväng så gör jag så här.
1. Bromsar alldeles för tidigt, kopplar ur
2. Växlar ner alla växlar på en gång, med lite slir på kopplingen.
3. Släpper ut kopplingen.
4. Får ge lite gas för att inte behöva rulla in till apex.

Det sista måste ju vara det samma som mellangas elelr har jag massuppfittat det nu igen? :va
 
När jag i snigelfart anlöper en sväng så gör jag så här.
1. Bromsar alldeles för tidigt, kopplar ur
2. Växlar ner alla växlar på en gång, med lite slir på kopplingen.
3. Släpper ut kopplingen.
4. Får ge lite gas för att inte behöva rulla in till apex.

Det sista måste ju vara det samma som mellangas elelr har jag massuppfittat det nu igen? :va

Jag tycker det låter som en rejäl massuppfittning :)
Det låter snarare som nån slags fartkorrigering-pga-felbedömd-kurva-sprunget-ur-viss-skräck-inför-vad-som-komma-skall-gas
:)
 
En annan dum n00b-fråga: hur tusan mellangasar man när man bromsar fullt?
 
Jag tycker det låter som en rejäl massuppfittning :)
Det låter snarare som nån slags fartkorrigering-pga-felbedömd-kurva-sprunget-ur-viss-skräck-inför-vad-som-komma-skall-gas
:)
Tror dessvärre att du är på rejält rätt spår. :5sure

a.k.a "torparinbromsning" :D
Fi fan vad jag hatar Torparn för den påminner mig alltid om hur feg jag är. HATAR!!! :mad:
 
Last edited:
Fi fan vad jag hatar Torparn för den påminner mig alltid om hur feg jag är. HATAR!!! :mad:
Torparn är ingen kurva, den är ett felbygge :mad:

Jorpez mellangasar inte alls, detta gör att bakdäcket blir platt på mitten.
 
Last edited:
sant,ser ut som de gått till finland och tillbaka,så platta är de på mitten :)
 
Ha ha. Skämt och sido. Jag kör lite både och men märker ingen jätteskillnad förmodligen för att det går för långsamt. Så därför väljar jag nog att ge fan i det. Ser tufft ut när det studsar okontrollerat också ;)

Varför denna där inte träna ikväll? Blåste iofs på tok för mycket ändå. Tyckte jag med flera...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top