Ena handen "somnar/domnar"

niad

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
2007, Ducati, SportClassic 1000 Biposto
Jag har oavsett hoj alltid haft problem med att högerhanden somnar/domnar av vibrationerna i styret. Tänkte kolla om någon mer haft liknande problem och hur de löst det, jag är orolig för att jag skadar handen om jag åker omkring med domnade fingrar, det är jäkligt obehagligt och inte särskilt trafiksäkert heller dessvärre. Har kört både custom och sporthoj och fått samma problem, det är tummen, pek och långfinger som det drabbar och jag måste slå handen mot låret och hålla den utmed sidan för att det skall släppa, särskilt dumt är det att det är gashanden alltså. Tacksam för alla tips ni kan ha.

Gasa mer....:tuttar

Hittar tyvärr inga varv där det hjälper på den här hojen, har det väl börjat så släpper det inte så länge jag håller i styret, skitjobbigt.

Röker/snusar du? Tight skinnställ? Trånga handskar?

Jag hänger ju på detta styret men hade som sagt samma problem med en customhoj, det är vibrationerna skulle jag tro, det är bara högerhanden som det drabbar alltid. Den är överkänslig. Jag funderar på att prova med lite skumgummi runt handtaget och testa mig fram med olika material, kanske kan det vara dämpning som behövs. Vet någon om det finns handtag som kan träs på styret som är till för att minska vibrationer?

Jag har samma problem och det kan vara nått som heter "karpral-tunnel syndrom" (tror jag att det hette..).
Det är lätt fixat men det måste opereras..

Om du kollar på en annan tråd "domnad högernäve" så får du se lite mer info!

Har iofs. oftast en väska över högeraxeln, men inte alltid, skall prova att slänga den över vänstern ett tag, det har hängt med så länge dock så jag tror inte att det är så lätt löst men vafan, försöka duger :-)

Vet någon om det finns handtag som kan träs på styret som är till för att minska vibrationer?
Jag har för mig att jag har sett lite tjockare och mjukare handtag någonstans. Men jag kommer inte ihåg vart. :va

Annars så låter det ju som att du har en nerv som ligger i kläm. Om händerna domnar av vibrationer så brukar det inte bara begränsa sig till tre fingrar på ena handen. Då domnar oftast båda händerna mer eller mindre lika mycket och styret känns tjockt att hålla i efter ett tag.

Det kan vara att du utan att tänka på det håller i styret lite annorlunda med högerhanden än vad du gör med vänsterhanden.

Har iofs. oftast en väska över högeraxeln, men inte alltid, skall prova att slänga den över vänstern ett tag, det har hängt med så länge dock så jag tror inte att det är så lätt löst men vafan, försöka duger :-)

Jodå, det kan vara så enkelt. Min högerhand domnade av senast förra veckan för att ryggsäckens högra axelband snodde sig ett halvt varv - och satt ändå löst, trodde jag.

Dra ner på sporthoj.com och annat slösurfande, köp en sån där "stressboll" att klämma på istället.

Jag har en lösning på det där.
Det finns en liten gummimojäng som man spänner på ute på styrändan.
Den gör att man kan hålla LÖST i styret och istället "trycka" på gasen. Har en sån moj själv, och den funkar bra. 150 pix kostade den typ.

En sån här har jag:
2502.jpg

Finns i annat utförande också:

intropics.jpg

Intressant med mojängen på styret, den skall jag kolla på, tack.

Håll lösare i styret.
Det är ju bara när du ger styrkomando du behöver hålla lite i handtaget.
Rullen är ju inte trög att vrida så tumme o pekfinger räcker att hålla med.

Prova!
Jag hade problem förut med att det domnade, men genom att inte hålla hårt så blev allt lättare.

Det är ju med benen, knäna man sitter kvar på hojen.

är inte styrändar till för att dämpa vibrationer i styret? vilket i sin tut borde leda till bortdommning, har också problem med det ibland.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back