Importhoj?

Jochem

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
KTM 690 smc -10
Tjena.
Finns det något speciellt som är annorlunda om man köper en importerad hoj?
Ser försäkringen annorlunda ut osv?

Ja, köparna kommer vara misstänksamma mot serviceboken, de kommer pruta mer och försäkringen kan bli dyrare. OM den blir det vet bara du om du ringer och frågar.

Serviceverkstäderna kommer att rulla in den i kolkällaren när du lämnar in den också..

Eller inte ta emot den alls.

Inga större skillnader.

Du får lite mindre om du byter in den sen. Då kan de betala lite mindre för den. Men det är ju OK då du antagligen gav mindre för den då du köpte den.

Vissa försäkringar sägs vara lite dyrare. Inget jag råkat ut för dock.

Thats it.

Inga större skillnader.
Håller med Biturbo.
Försäkringen är densamma (dom tog bort diskrimineringen på importhojjar för ett antal år sedan).
Dock intressant att ingen ratar en svensksåld hoj i utlandet men tvärtom är det så. Alla tillverkas i japan , eller tex. vissa Honda modeller i Italien osv.
Sålt någon svensk i EU till samma pris som dom inhemska, dom frågar bara om jag har erforderliga papper sen är det frid o fröjd.
EU är ju ETT LAND nuförtiden. Inga gränser.
Denna diskussionen finns endast i sverige, i övriga europa står det aldrig i ex. tyskland "tysksåld".

SUMMA SUMMARUM:
SE TILL SKICKET PÅ DEN!!! Det är det viktiga i sammanhanget!
Är den fin köp , känner du inte att det är hojjen för dig gå vidare leta efter nästa objekt. :tummenupp

Inga större skillnader.

Du får lite mindre om du byter in den sen. Då kan de betala lite mindre för den. Men det är ju OK då du antagligen gav mindre för den då du köpte den.

Vissa försäkringar sägs vara lite dyrare. Inget jag råkat ut för dock.

Thats it.

Tänk på att om du tar in en hoj från England är det svårare vid omkörningar eftersom den är högerstyrd.

Garantier gäller väl inte - tex Hondas och Suzukis 5-årsgarantier utfärdade av svenska generalimportören.
Sen vad den garantin är värd egentligen kan man au diskutera...

Jag har haft flera importhojar, ingen har kostat nåt mer i försäkring än svensksålda.

Vissa kommer säga "Inga problem lika värd alla vill köpa den mm" Men jag skulle inte gått på en import om den inte va riktigt billig.. typ 30% off annars köper jag hellre svensk sålt.

Inga större skillnader.
Håller med Biturbo.
Försäkringen är densamma (dom tog bort diskrimineringen på importhojjar för ett antal år sedan).
Dock intressant att ingen ratar en svensksåld hoj i utlandet men tvärtom är det så. Alla tillverkas i japan , eller tex. vissa Honda modeller i Italien osv.
Sålt någon svensk i EU till samma pris som dom inhemska, dom frågar bara om jag har erforderliga papper sen är det frid o fröjd.
EU är ju ETT LAND nuförtiden. Inga gränser.
Denna diskussionen finns endast i sverige, i övriga europa står det aldrig i ex. tyskland "tysksåld".

SUMMA SUMMARUM:
SE TILL SKICKET PÅ DEN!!! Det är det viktiga i sammanhanget!
Är den fin köp , känner du inte att det är hojjen för dig gå vidare leta efter nästa objekt. :tummenupp

Mm, fast nu ville han veta vad som gäller på riktigt. Inte vad som rimligen borde gälla eller en personligt åsikt.,...kan man tänka sig.

NÄR man utannonserar 1 ( ett ) stycke motorcykel, importerad från tex Herrelandet i syd, så kommer ofelbart 99,9% av påringda samtal handla om hur mycket de vill/tänker/kommer pruta. FÖR att den är importerad.

Hey, dont kill da messenger.

Jag har sålt tillräckligt många motorcyklar för att känna att jag ligger inne med statistik på detta.

Sen kan man tjata om att "alla" hojar är importerade osv osv

Köpa gammelhoj är ju kanske smartare tänker man då, men då är de plötsligt inte billiga längre i Tyskland.

Känns bättre! :tummenupp Har bara köpt import en gång va en bil och har inte med mig några bra erfarenheter.. Finns massvis med argument om att det är jätte bra med import mm men om det inte är jätte billigt köper jag hellre dyrare svensksålt :)

Känns bättre! :tummenupp Har bara köpt import en gång va en bil och har inte med mig några bra erfarenheter.. Finns massvis med argument om att det är jätte bra med import mm men om det inte är jätte billigt köper jag hellre dyrare svensksålt :)

Ok. Så baserat på nästan ingenting så väljer du att betala mer för en vara än du eg. behöver. Kan inte du PMa ditt nummer. Jag vill göra affärer med dig i framtiden! :)

Du har så rätt så.
Fler personer som denna behöver vi , alltid bra att tjäna pengar för luftslott.
Det är ju ändå en mekanisk sak som antingen är bra eller dålig. Fungerar eller ej.
Sammansatt på samma band som övriga. Men men...

Ok. Så baserat på nästan ingenting så väljer du att betala mer för en vara än du eg. behöver. Kan inte du PMa ditt nummer. Jag vill göra affärer med dig i framtiden! :)

Tänk på att om du tar in en hoj från England är det svårare vid omkörningar eftersom den är högerstyrd.

Nu förstår jag inte, vad menar du med att en hoj är högerstyrd? Man sitter väl i centrum på hojen ändå :confused:

PS för er som inte fattar så är även jag ironisk :arsele

vad var det för dåliga erfarenheter???

Jag har kollat lite försäkringar åt mig själv. Halvförsäkring/Helår hos trygghansa

ZX9R 98'a
Svensksåld= 7714
Importerad= 6481

R1 00'a
Svensksåld= 10277
Importerad= 8840

ZX10R 04'a
Svensksåld= 22218
Importerad= 21470

Med importerade fordon är det samma som med importerat kött,svenska säljare har lyckats så bra i sin marknadsföring att det är allmän känt att om det inte kommer från en svensk butik så är det skit!
Detta har sedan blivit sanning och är man säljare av nämda fordon(eller kött)är det kört om man inte lägger priset på en nivå som får den snåle svensken att inte kunna låta bli alternativt gifter sig med fordonet(kanske även köttet men tror att det börjar lukta efter ett tag)eller väntar på en köpare som faktiskt kolla historiken och skicket istället för att tro allt man läser.

Faktum är att det finns få som tar hand om sina fordon som tyskar,snålas inte på varken skötsel eller service där,dock så var väldigt många fordon därifrån som importerades dom som var billigast och därför gick att tjäna mest pengar på i begynnelsen (VÄLSKÖTTA,milen syns inte)med skruvade mätare och med diverse haverier som följd.

Detta rykte är svårt att tvätta bort!

Import är som svensksålt,kolla skick,historik(bara ringa verkstad i landet den kommer ifrån,dom är oftast hjälpsamma)och om du inte är beredd att få lite jobbigt om du vill sälja betala lite mindre så är det ingen skillnad.

Henrik

Tack för tipsen mina herrar. Tvekar nog inte en sekund på en importerad båge nu. :D

Ang. försäkringspremien skulle jag vilja påstå raka motsatsen, importhojjar är i många fall BILLIGARE än de svenska.

Jag har importerat två hojjar. När bilprovningen väger motorcyklar så gör de det på samma våg som de väger långtradare och bussar på, och den vågen är inte särskilt exakt. För att kompensera detta slänger de på några extrakilon (eller många) för att garanterat inte få en för lätt vägning. Mina hojjar har vägts in som 200kg/220kg istället för de 166/187kg som tillverkarna uppger. Detta gör faktiskt åtskilliga tusen i försäkringspreimer per år. Halvförsäkring på min dåvarande två år gamla gsxr750 kostade cirka 3000kr mindre per år än motsvarande svensksålda tre år gamla hoj :)

Ang. försäkringspremien skulle jag vilja påstå raka motsatsen, importhojjar är i många fall BILLIGARE än de svenska.

Jag har importerat två hojjar. När bilprovningen väger motorcyklar så gör de det på samma våg som de väger långtradare och bussar på, och den vågen är inte särskilt exakt. För att kompensera detta slänger de på några extrakilon (eller många) för att garanterat inte få en för lätt vägning. Mina hojjar har vägts in som 200kg/220kg istället för de 166/187kg som tillverkarna uppger. Detta gör faktiskt åtskilliga tusen i försäkringspreimer per år. Halvförsäkring på min dåvarande två år gamla gsxr750 kostade cirka 3000kr mindre per år än motsvarande svensksålda tre år gamla hoj :)

Aha, så det är.. I mitt exempel med zx9r'en skiljer vikten 5kg på den importerade hojen. Har undrat varför det står så.
Att fem ynka kg kan göra så stor skillnad

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026