Körkort 2008

Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!

:3freak fyyyy:(
Jag lider med dig:(
 
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!


Tråkigt. En väldigt nära anhörig till mig plötsligt gick bort två dagar efter att jag fått mitt körkort i måndags. Man kan ju onekligen påstå att man tappat sugen på hojåkning efter detta. Och på allt annat också för den delen.
 
Tråkigt. En väldigt nära anhörig till mig plötsligt gick bort två dagar efter att jag fått mitt körkort i måndags. Man kan ju onekligen påstå att man tappat sugen på hojåkning efter detta. Och på allt annat också för den delen.


Ja jag kan förstå det liksom.Jag har med tappat suget men vad ska man göra ? Jo man kan tänka sig att dom är på ett betträ ställe nu i paradiset.Gud som tar Gud som ger!

Beklagar vet hur det känns:sjuk :sjuk :pannkyss :pannkyss

:3freak fyyyy:(
Jag lider med dig:(

tack ska du ha!
 
Last edited:
Funderar på att ta mellankortet, men har ingen lust att gå på körskola :tungan

Är det nåt man speciellt behöver fundera på som skiljer sig markant från biluppkörningen?

Hantera hojjen är inget problem tänkte mer på om man ska vrida flitigt på huvudet och sånt :tungan
 
Funderar på att ta mellankortet, men har ingen lust att gå på körskola :tungan

Är det nåt man speciellt behöver fundera på som skiljer sig markant från biluppkörningen?

Hantera hojjen är inget problem tänkte mer på om man ska vrida flitigt på huvudet och sånt :tungan

Biluppkörning är ju bara säkerhetskontroll + körning medans MC är säkerhetskontroll + lågfartsbana + högfartsbana + bromsprov + körning så det är ju rätt mycket man ska kunna.
Du bör ju iallafall köpa en MC-bok. Där står ju det mesta man behöver veta både när det gäller teorin och det praktiska.

Manöverbanorna kan du ju öva på hemma och om du ska köra upp på en R6:a så kommer du garanterat att få öva!
 
Hoppas att din syster inte led på slutet, utan att hon lugnt och stilla fick lämna in...mina förhoppning är att du och din familj kan gå vidare med henne som ett fint minne.
mvh Chibbe
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!
 
Stämmer det att uppkörning nr.2 kostar 300 kr extra:va
 
Lite tips till de som skall köra upp.

Krypfarten - Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
Jag försökte för mycket och gjorde ett trial-event av det, man får faktiskt rulla i maklig takt, gör det, det förenklar det hela.
Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
Varva rovan lite för balans/drivning (jag ruppade lite, inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort.
Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.

Undanmanövern, se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet.
Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
Släpp av med ett par konor kvar, ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an, har man lagomt med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:anpå väg tillbaka mot bromsningen.

70 och 90-broms, släpp gasen 5 meter innan så du lägger över lite vikt på gaffeln, ta sikt långt framåt (sjumilablicken), raka armar (inte stela) rak rygg, håll åt med knäna runt tanken (de avlastar rygg/armar) och bestäm dig.
Jag vet inte riktigt hur jag gör, det bara händer, men det brukar kännas som man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande.
Foten lägger man an en smula bara, släpp av den när farten sjunker, annars låser du.

Trafiken - Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör på huvudet, titta på saker som är farliga.
De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled...

Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.

Oroa er inte i onödan, lite stress är bara bra, men att tro att det är omöjligt hjälper ingen, det är betydligt enklare än ni tror. :)

/J
 
Last edited:
bra tips!
ja ska köra upp den 23e i borås( nån som vet hur dom e där förresten?)
kör upp privat på en zx9r, så ja kan behöva alla tips ja kan få:yoparty
 
Skulle kännas snopet om man kuggar på uppkörningen när man har A kort (125 obegränsaf effekt), kört MC i 6 år och bil i 8 år, men endå är jag orolig, för när jag körde upp för bil fick jag en riktigt galen provförar gubbe som kuggade mig två gånger för bil samma båda gångerna, klarade dock tredje gången med ny provförättare och då hade jag haft körkort för MC i 6 år men enligt den första provgubben var jag inte lämplig i trafik med bil tydligen, ibland blir man fundersam över dessa regler
 
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.
 
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.

Min kompis blev av med sin körkort för fortkörning (bil), och han fick inte göra teoriprovet för MC under den tid som kortet var indraget.

Jag tror du får inte övningsköra, för det är din körkort som har blivit indraget, inte "bara" ditt A behörighet.
 
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.

Indraget KK=olämplig i trafiken,gissa om du anses lämplig(lämp)då?

Henrik
 
Överskred tillåtna hastigheten med mer än 30 km/h, inget annat:tungan Om du anser mig som olämplig så får du stå för det, men det var inte därför:gnissla

Nej nej,anser dig inte olämplig personligen(ska gudarna veta med den lilla hastighetsöverträdelsen om det var jämt över 30)men länsstyrelsen gör det och det heter lämplighetsintyg av en anledning.

Väl mött när du har fått tillbaka lappen igen.

Henrik
 
Idag grejade jag uppkörningen för A obegränsad, för andra gången :yoparty

Var nästan tre år sen jag grejade det förra gången...:huvet

Börja om från början, börja om på nytt :)

"tjena banken, det är jag igen"
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top