Toffelkompisar?

Angående färgseende: Ärftlig färgblindhet är något som framförallt drabbar män, ca 8% av männen drabbas jämfört med 0,5% kvinnor. Att män för övrigt skulle ha sämre förmåga att urskilja nyanser är en myt då både män och kvinnor har förmågan att urskilja ~10 miljoner nyanser. :mattias

För övrigt är den här tråden full av trams folk använder för att ursäkta sina brister. Att vi skulle vara på nåt vis dominerade av våran lillhjärna och att det skulle strida mot naturen att använda storhjärnan där förnuft och social förmåga sitter är en ganska fånig teori som kändes dammig redan på 40-talet.

Det är du oxå, egentligen, fast du vill inte inse det ;)
Sitter du ner och kissar oxå? ;)

Ta det här med sexuellt frustrerade människor t.ex.
På grottmänniskostadiet så löste sig såna saker (på både gott och ont) och vet du vad? Det gör dom idag oxå! Det är bara det att det är en mycket krångligare process idag, för det är inte socialt anpassat att klubba en kvinna i huvudet och släpa henne till grottan. Vissa skiter fullständigt i det ändå, dagens våldtäktsmän.
Men andra har blivit så indoktrinerade av hur "det ska fungera" i dagens samhälle att de gömmer sig, konsumerar alla typer av porr, gynnar prostitution, eller bara helt enkelt flyr vardagen med alkohol eller droger.

Duckies evolution ger jag inte mycket för faktiskt.

Haha jag fick en vision.

Då:
En naken och luden dreggel som grymtande släpar in en kvinna i hennes hår, i sin grotta. Små dregglisar kommer 9 månader senare.

Nu:
Dreggel tvingas bjuda på middag, viska små ömhetsbetygelser, köpa presenter, blommor, visa uppskattning, bjuda på bio, dejta en månad, raka pungen, ansa skägget, tjäna pengar, utbilda sig osv osv. Klaffar det mesta får han lite intimitet. 9 månader senare kommer det små dregglisar.

Det har jag aldrig trott. Om alla bara slutar genralisera och att anta saker och presentera dessa som sanning skulle interaktionerna mellan människor gå bra mycket smidigare.

Jag tror nog att vi vill samma sak allihop här: Att leva tillsammans så friktionsfritt som möjligt. :tummenupp

Jag personligen tror bara att vi måste försöka sluta jobba EMOT vad vi är, och istället hitta andra lösningar för att få bort friktionerna. För som jag skrivit så tror jag att när vi förtrycker vad vi är så blir vi lite som en vattenballong, klämmer man på ena sidan så väller det ut på andra sidan, inte alltid i önskad riktning.

Jag kanske är en grottmänniska, jag gillar att stå och glo och riva mig i skrevet och utstöta konstiga ljud, men istället för att tvinga mig att diska (som jag ändå gör "fel") så skicka ut mig på gården för att bara tunga otympliga saker då? Det är jag iaf bra på! :tummenupp

Haha jag fick en vision.

Då:
En naken och luden dreggel som grymtande släpar in en kvinna i hennes hår, i sin grotta. Små dregglisar kommer 9 månader senare.

Nu:
Dreggel tvingas bjuda på middag, viska små ömhetsbetygelser, köpa presenter, blommor, visa uppskattning, bjuda på bio, dejta en månad, raka pungen, ansa skägget, tjäna pengar, utbilda sig osv osv. Klaffar det mesta får han lite intimitet. 9 månader senare kommer det små dregglisar.

HAha det är ju precis så det är! :D
Personligen föredrar jag den tidigare versionen :tummenupp

Last edited:
Jag kanske är en grottmänniska, jag gillar att stå och glo och riva mig i skrevet och utstöta konstiga ljud, men istället för att tvinga mig att diska (som jag ändå gör "fel") så skicka ut mig på gården för att bara tunga otympliga saker då? Det är jag iaf bra på! :tummenupp

Jag dööör! :rofl

Tack för den! :D

Gott om RiktigaMän™ i den här tråden.

Önskar jag var en jag också istället för en förtryckt toffel som inte har någon egen vilja! Jag önskar också att jag precis som de RiktigaMän™-en inte kunde se skillnad på lila, turkos och andra färger som ligger utanför det färgspektra som RiktigaMän™ kan se. Jag vill också vara tuff och hård och inte en mjukis. :gråta

Att visa hänsyn och respekt för en annan människa som lurat mig att inte bara bo med henne utan dessutom skaffa en avkomma med svider enormt i min själ. Hur ska jag ta mig ur denna misär?

Angående färgseende: Ärftlig färgblindhet är något som framförallt drabbar män, ca 8% av männen drabbas jämfört med 0,5% kvinnor. Att män för övrigt skulle ha sämre förmåga att urskilja nyanser är en myt då både män och kvinnor har förmågan att urskilja ~10 miljoner nyanser. :mattias

För övrigt är den här tråden full av trams folk använder för att ursäkta sina brister. Att vi skulle vara på nåt vis dominerade av våran lillhjärna och att det skulle strida mot naturen att använda storhjärnan där förnuft och social förmåga sitter är en ganska fånig teori som kändes dammig redan på 40-talet.

Du däremot är ju ute och cyklar nåt så alldeles fatalt.

1. Det är inte fråga om ifall män kan uppfatta färger. Vi kan plocka svamp oxå. OCH ta hand om barn. Det är bara det att vi generellt sett inte är så bra på det. Och det har ju inte med vad ögat uppfattar utan snarare hur bra hjärnan katalogiserar de olika färgerna och omvandlar dom till begripligheter.

2. Ingen påstår att vi är dominerade av "lillhjärnan", däremot påstår jag, med näbbar och klor, att vi inte ska förringa den.

Jag personligen tror bara att vi måste försöka sluta jobba EMOT vad vi är, och istället hitta andra lösningar för att få bort friktionerna. För som jag skrivit så tror jag att när vi förtrycker vad vi är så blir vi lite som en vattenballong, klämmer man på ena sidan så väller det ut på andra sidan, inte alltid i önskad riktning.

Vad du verkar glömma här är att det faktikst finns män som VILL vara velourmän, de VILL ägna sig åt heminredning, romantik, prata om känslor och ta hand om barnen. - precis som det finns män som vill vara grabbiga och vägra diska, prata relationer, bära tungt och stå upp när de kissar.

Jobba inte EMOT de som vill vare sig det ena eller det andra! Nog finns det väl utrymme för alla sortens män (och kvinnor) i samhället - inte bara de som följer din mall av vad som är en riktig man, respektive riktig kvinna?

Mitt råd till dig är att skaffa en kvinna som uppskattar dina bäregenskaper och inte tvingar dig att diska.
Det behöver inte vara svårare än så.

1. Det är inte fråga om ifall män kan uppfatta färger. Vi kan plocka svamp oxå. OCH ta hand om barn. Det är bara det att vi generellt sett inte är så bra på det. Och det har ju inte med vad ögat uppfattar utan snarare hur bra hjärnan katalogiserar de olika färgerna och omvandlar dom till begripligheter.

2. Ingen påstår att vi är dominerade av "lillhjärnan", däremot påstår jag, med näbbar och klor, att vi inte ska förringa den.
Jag cyklar ingenstans. Det jag menar är att folk som påstår att denna oförmåga beror på genetik är ute och cyklar. Vi ärver inte denna oförmåga utan "lär" oss den när vi växer upp. Anledningen till att jag kommit hem med giftsvamp dom gånger nån tvingat ut mej i skogen handlar inte om dåligt färgseende utan mer om ett gravt ointresse. :)

Gott om RiktigaMän™ i den här tråden.

Önskar jag var en jag också istället för en förtryckt toffel som inte har någon egen vilja! Jag önskar också att jag precis som de RiktigaMän™-en inte kunde se skillnad på lila, turkos och andra färger som ligger utanför det färgspektra som RiktigaMän™ kan se. Jag vill också vara tuff och hård och inte en mjukis. :gråta

Att visa hänsyn och respekt för en annan människa som lurat mig att inte bara bo med henne utan dessutom skaffa en avkomma med svider enormt i min själ. Hur ska jag ta mig ur denna misär?

Spöa upp henne.
Så gör Riktiga Män (tm) när de blivit förtryckta av samhällets rådande normer.

Vad du verkar glömma här är att det faktikst finns män som VILL vara velourmän, de VILL ägna sig åt heminredning, romantik, prata om känslor och ta hand om barnen. - precis som det finns män som vill vara grabbiga och vägra diska, prata relationer, bära tungt och stå upp när de kissar.

Jobba inte EMOT de som vill vare sig det ena eller det andra! Nog finns det väl utrymme för alla sortens män (och kvinnor) i samhället - inte bara de som följer din mall av vad som är en riktig man, respektive riktig kvinna?

Dom killarna sorterades ut av naturen förr ;)
Skämt å sido, de får väl vilja vad de vill, jag själv är tex inte så dålig på att laga mat, jag är dessutom ganska musikalisk, och då menar jag mer än att prutta i olika tonarter.

Mitt råd till dig är att skaffa en kvinna som uppskattar dina bäregenskaper och inte tvingar dig att diska.
Det behöver inte vara svårare än så.

Coolt. Du garanterar alltså evig lycka och fruktsamhet med detta så självklara och simpla knep? ;)

Jag kom direCkt att tänka på denna bland alla Karlakarlar(tm)
:yoparty

fotboll.JPG

Jag cyklar ingenstans. Det jag menar är att folk som påstår att denna oförmåga beror på genetik är ute och cyklar. Vi ärver inte denna oförmåga utan "lär" oss den när vi växer upp. Anledningen till att jag kommit hem med giftsvamp dom gånger nån tvingat ut mej i skogen handlar inte om dåligt färgseende utan mer om ett gravt ointresse. :)

Jo och tänker man längre än näsan räcker så funderar man ju på vad detta ointresse beror på... ;)

Duckies evolution ger jag inte mycket för faktiskt.

Nej, jag ställer mig också lite tvekende till den. Evolution för mig är utveckling under lång tid. I det här fallet talar vi om en förändring i samhället under en tidsrymd av kanske 500 år? (väldigt kort tid i sammanhanget)

Under dessa 500 år är det samhället som utvecklats mest, inte människan. Beträffande jämnlikheten har utvecklingen gått väldigt snabbt och individerna (människorna) har nog inte hunnit med alla gånger. Mrs Laprohaig tex som gillar att stryka och pyssla om sin man, eller våldtäktsmannen som klubbar sin tant i skallen och släpar hem henne till grottan.

Dom killarna sorterades ut av naturen förr ;)

Men nu lever vi på 2000-talet - nya förutsättningar.
Deal with it.

Coolt. Du garanterar alltså evig lycka och fruktsamhet med detta så självklara och simpla knep? ;)

Om du tar till dig de saker jag tidigare sagt i den här tråden tillsammans med mitt råd så kan jag garantera det, ja.

Nej, jag ställer mig också lite tvekende till den. Evolution för mig är utveckling under lång tid. I det här fallet talar vi om en förändring i samhället under en tidsrymd av kanske 500 år? (väldigt kort tid i sammanhanget)

Nej, evolution är felaktigt uttryckt, helt rätt.

Jo och tänker man längre än näsan räcker så funderar man ju på vad detta ointresse beror på... ;)

Men jag är också helt ointreserad av svampplockning - vad betyder det?

Last edited:
Riktiga män :fakta

man_of_the_year_awards_3.jpg

man-of-the-year.jpg

Man_of_the_year_Awards_2.jpg

Att det gick lite snett när du blev till? :tungan

Aj fan, kom på att jag ju gillar att plocka svamp... :näsblod

Om det vore som det var förr, när allt var naturligt, så hade vi fallit bort i det naturliga urvalet.
Det är lika bra att vi går och skjuter oss.

Jag tycker att du kunde börja med att läsa lite om evolution och sluta anväda den som en ursäkt för ditt beteende. Du har iofs rätt i att genetiskt har det inte hänt ett dugg de sista 20000 åren men eftersom generna inte styr ditt beteende så är det kanske ointressant!? (innan ni tar upp denna tråd: Generna styr verkligen inget beteede utan skapar bara proteinkedjor som efter en längre process ger oss en kropp med styrkor och svagheter, inkl reflexer. DNA processen är alldeles för långsam för att styra målinriktat beteende och vi skulle dött ut för länge sedan om den styrde.)

Även förhållandet mellan lill- och storhjärnan missar du på. Lillhjärnans främst funktion är balans och koordination. Du tänker säkert på reptilhjärnan, fast den gör dig ju knappast till en "jägare" utan just bara reptil... Så den delen av hjärnan som gör dig till en bra jägare är samma del som gör dig till en, mer eller mindre, bra partner.

Du har ganska tydligt även fallit för myten om "den ädle vilden" som tvingas in i kulturens bojor och blir frustrerad där. Ett tips: http://www.bokus.com/b/9789127025875.html
en oerhört tung bok med massor av sidor, liten text och i stort inga bilder där den myten slaktas ganska så rejält...

Plus att det lite förenklat är så att du blir bra på det du tränar på. Manlighet är ingen dödsdom vad gäller estetik, bär eller annat.

Så jag instämmer med dn-L ( vad det nu står för) om att det är du som är ute och cyklar, fast på SH vinner ju den med störst tålamod och flest förolämpningar i bagaget så jag inser att du kommer att besegra mig.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage