Köpa såna här däck??

bandäck är fräsha mitt på men slitna på "svänggummiet" så bankörda däck duger till att åka i trafiken..

Tänk på att även om det är skurna så är de inte helt lagliga gatdäck.

Last edited:
Ok, trodde det var mönsterdjupet som bestämmer om det är lagligt.
Var kan man hitta info om vilka däck som är lagliga?

Skurna slicks är i regel (mig veterligen) ej tillåtna på gatan och det brukar stå på. Någon får gärna rätta mig ifall jag har fel.

Står det inget märke/modell i annonsen så maila och fråga säljaren hurvida dom är lagliga på gata eller inte.

Rätta mig om jag har fel nu men som jag förstått det så är bandäck i högre grad än gatdäck beroende av att ha rätt arbetstemp så det är stor skillnad i grepp mellan kalla och varma.
Jag har för mig att någon har hävdat att kalla bandäck kan ge nästan sämre grepp än gatdäck.

Men som sagt. Jag har ingen egen erfarenhet av det. Jag lutar mig bara på andras uttalanden.

Skurna slicks är i regel (mig veterligen) ej tillåtna på gatan och det brukar stå på. Någon får gärna rätta mig ifall jag har fel.

Står det inget märke/modell i annonsen så maila och fråga säljaren hurvida dom är lagliga på gata eller inte.

Ok, har frågat killen så får vi se vad han svarar... tack för synpunkterna! :-)

Dom är ju som sagt inte lagliga, så är ju tex. inget att slänga på precis före en besiktning (det misstaget gjorde jag utan att tänka mig för, kom dock på det innan bes. och hann kränga på gatdäck)..

Att tänka på är också att slicks är till för/kräver en mycket högre arbetstemp än vad 99,9% av gatåkarna kommer upp i, vilket leder till att du många ggr har SÄMRE fäste i dina bandäck, än med motsvarande "sportigt gatdäck". Slicks suger även vid blött väglag och håller kortare än motsv. gatdäck.

Mycket negativ input från min sida, och allt är såklart inte nackdelar. Finns ju många fördelar med beg slicks också, tyckte bara du skulle veta om nackdelarna med :tungan

MVH/ Robban

Dom är ju som sagt inte lagliga, så är ju tex. inget att slänga på precis före en besiktning (det misstaget gjorde jag utan att tänka mig för, kom dock på det innan bes. och hann kränga på gatdäck)..

Att tänka på är också att slicks är till för/kräver en mycket högre arbetstemp än vad 99,9% av gatåkarna kommer upp i, vilket leder till att du många ggr har SÄMRE fäste i dina bandäck, än med motsvarande "sportigt gatdäck". Slicks suger även vid blött väglag och håller kortare än motsv. gatdäck.

Mycket negativ input från min sida, och allt är såklart inte nackdelar. Finns ju många fördelar med beg slicks också, tyckte bara du skulle veta om nackdelarna med :tungan

MVH/ Robban

Hummm, känns rätt vettigt med bra grepp om det är fukt på vägbanan...
Jaja, blir nog ett gatdäck ändå men priset på denna annonsen var tillräckligt lågt för att locka!:D

Håller med om att ett skuret slicks slits fortare än ett gatdäck...men i förhållande till priset , så är det ändå ekonomiskt försvarbart. Håller även med om att vid regn är de snorhala. Även tidiga vårar o sena höstar när asfalten är kallare.
Sommartid däremot så är greppet överlägset ett gatdäck ! (Eller är det bara psykologiskt eftersom man vet att man åker på slicks:rolleyes: ). Har åkt x antal 1000 mil på skurna slicks , både sporthoj o motard... o har aldrig varit ute för ngn incident där jag kunnat skylla på dåligt grepp i däcken.

Ok, trodde det var mönsterdjupet som bestämmer om det är lagligt.
Var kan man hitta info om vilka däck som är lagliga?

Vill du komma billigt undan så köper du beggade mönstrade racedäck.
Däcken i annonsen är slicks som någon skurit mönster i själv, fungerar ju att åka på ändå förstås, men det blir ju aldrig lagligt.

Brukar stå på sidan av slicks att dom inte är för landsvag så det är ju inte så svårt att se att dom inte är godkännda.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back