Totalras RD350

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Var ute och åkte med hojen. Låg på lite högre varv men inte så mkt gas och då lät det som den misstände så jag gasade på lite och då började det knacka ordentligt så jag drog in kopplingen så fort det gick och lät motorn dö.

Har rivit lite och ena kolven har havererat samt vevstakslager. Gissar på att vevstakslagret har rasat först och sen tagit med sig kolven. Visst går det att renovera men jag vill ju ha reda på VARFÖR det har hänt. Har ni några idéer? Kollar man på stiften så är det gråa det som satt på haverisidan. Hela förbränningsrummet har också blivigt grått som ni ser. Har nytt bensinfilter men det verkade visst inte fungera så det är en massa rost i förgasaren ändå... vet inte om den gått snålt, men då tycker man ju att det bara skulle vara kolven som rykt och inte vevlagret.

Edit: Som ni ser så är hela vevhuset (och cylinderportar) fulla med guldigt spån från vevlagret.

Edit 2: Nu får min feta studentplånbok visa vad den går för.

Edit 3: Separatblandning för den som undrar.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    89 KB · Visningar: 147
  • 2.jpg
    2.jpg
    75.7 KB · Visningar: 107
  • 3.jpg
    3.jpg
    99 KB · Visningar: 141
  • 4.jpg
    4.jpg
    62.3 KB · Visningar: 158
Last edited:
Den har nog snålat. Funkar oljepumpen? Jag minns inte var den blandar men swkit i fugge är inte bra då det blir väldigt varmt och torrt.

Finns flera möjligheter:
-Gått magert på ena cylindern (tjuvluft i insuget, fel flottörnivå, täppta munstycken, sliten trottel, vatten eller annan förorening, läckage vid avgasporten) (mest troligt)
-Dålig förgasarsynk (näst mest troliga orsaken)
-Fel värmetal på ena stiftet
-Fel tändläge på ena cylindern
-Igentäppta kylvattenkanaler

Trist som tusan men ditt haveri kan läggas in i läroboken om tvåtaktares typcarambolage....

Den har nog snålat. Funkar oljepumpen? Jag minns inte var den blandar men swkit i fugge är inte bra då det blir väldigt varmt och torrt.
Tror oljepumpen funkar. Har åkt ca 30-40 mil med hojen inann det hände. Har kollat men kunde iaf inte se nå skit i munstyckena.

Kolla oljeinjektorns slang till förgararen på den sida som rasat. Är slangen hel, inte spruncken/otät? Sitter den fast ordentligt?

Finns flera möjligheter:
-Gått magert på ena cylindern (tjuvluft i insuget, fel flottörnivå, täppta munstycken, sliten trottel, vatten eller annan förorening, läckage vid avgasporten) (mest troligt)
-Dålig förgasarsynk (näst mest troliga orsaken)
-Fel värmetal på ena stiftet
-Fel tändläge på ena cylindern
-Igentäppta kylvattenkanaler

Trist som tusan men ditt haveri kan läggas in i läroboken om tvåtaktares typcarambolage....
Båda stiften hade samma bruna färg när jag kollade då jag precis köpt hojen. Avgasrören har lite dålig konstruktion så det är svårt att få dom helt täta vid cylindern. Ang. flottörerna så har det vart svårt att åka på bakhjulet eftersom hojen halvt lägger av då så flottörnivån kan va för låg.

Vet inte om jag ska sälja rasket som det är eller om jag ska reparera och laga.

Edit: Känns konstigt att vevlagret skulle rasa bara för att den går snålt iom. att det är separatblandning och det är en fet yta överallt.

Last edited:
ÅLDER och SLITAGE är en vanlig orsak till lagerhaverier. Till slut havererar rullhållaren och då går det fort tills massa rullar sprutar omkring överallt.

Höga varv- lite gas= lite olja efter som pumpen styrs av gasviren, om pumpen är som den ska vara så är det inget problem
är den orginal? munstycksstorlek? öppna filter? trimmpipor?

Båda stiften hade samma bruna färg när jag kollade då jag precis köpt hojen. Avgasrören har lite dålig konstruktion så det är svårt att få dom helt täta vid cylindern. Ang. flottörerna så har det vart svårt att åka på bakhjulet eftersom hojen halvt lägger av då så flottörnivån kan va för låg.

Vet inte om jag ska sälja rasket som det är eller om jag ska reparera och laga.

Renovering kostnad ca 7000kr vev+ borrning+nya kolvar+packningar

Last edited:
skit i munstycket på den gasaren!! Kolla den gasarens huvudmunstycke först..Hittar du inte avlagring eller skräp där så gå vidare till flotörnålmunstycket och bakom det där bränslet kommer in...Där kan otrevliga flagor och grodyngel finnas och plötsligt täppa till inkommande bränsle till flotörhuset:gnissla
Jag skulle losat separata oljesmörjet!! Kör dyr helsyntet 3% i tanken direkt:tummenupp

ÅLDER och SLITAGE är en vanlig orsak till lagerhaverier. Till slut havererar rullhållaren och då går det fort tills massa rullar sprutar omkring överallt.
Ja det är just det jag "hoppas" på är orsaken. Det märkliga är just att stiftet är grått medan det andra brunt men vet ju inte om det beror på att raset eller nått annat. Förbränningsrummet på haverisidan har ju blivigt sotigt men vet ju inte om det beror på raset eller på braänsleblandningen eller nått annat. :confused:

Höga varv- lite gas= lite olja efter som pumpen styrs av gasviren, om pumpen är som den ska vara så är det inget problem
är den orginal? munstycksstorlek? öppna filter? trimmpipor?

Renovering kostnad ca 7000kr vev+ borrning+nya kolvar+packningar
Var bara tillfälligt som jag låg på lite högre varv med inte så mkt gas och jag hade inte kört hårt innan.

Cylindern ser väldigt fin ut... inte en repa, dock så vet jag ju inte om den ligger inom tolleransen. Nya kolvar går på 765 kr styck och komplett vev på 645 kr. Sen blir det kostnad för att byta vev. Bara cylindrarna ligger inom tollerans så blir det inte sååå fasligt dyrt ändå.

Det som tar emot mest med att laga är man inte vet om det kommer rasa igen.

Last edited:
Jag har ägt 7 RD350 och fanns förr att söka på den tiden då RD350/500 hade ett eget forum. Jag vet och jag skyller på din oljepump samt att nålarna är slitna på förknasarna vilket gör att de ger ojämnt för då går den som den ska på en sida men skitdåligt på den andra.
Mitt råd alltså, byt nålar, koppla bort pumpen och blanda själv 3% om du är med pipor annars fyra.
Viktigt är åxå att täta läckan du har på expansionskammarna för på en tvåtakt är det essensiellt.
BTW idag kör jag tvåtaktsskoter så jag lägger tydligen aldrig av:D

Edit: Känns konstigt att vevlagret skulle rasa bara för att den går snålt iom. att det är separatblandning och det är en fet yta överallt.

Det kan ha havererat pga värmen vid snål blandning alternativ krossats då kolven "högg" i cylinderväggen

Fungerar YPVS ventilerna? ett vanligt fel är att kopplingen mellan cylindrarna glappar upp och att den högra cylinderns ventil inte öppnar med överhettning som följd, fast här är det väl den vänstra som har havererat

Ja det är just det jag "hoppas" på är orsaken. Det märkliga är just att stiftet är grått medan det andra brunt men vet ju inte om det beror på att raset eller nått annat. Förbränningsrummet på haverisidan har ju blivigt sotigt men vet ju inte om det beror på raset eller på braänsleblandningen eller nått annat. :confused:

Var bara tillfälligt som jag låg på lite högre varv med inte så mkt gas och jag hade inte kört hårt innan.

Cylindern ser väldigt fin ut... inte en repa, dock så vet jag ju inte om den ligger inom tolleransen. Nya kolvar går på 765 kr styck och komplett vev på 645 kr. Sen blir det kostnad för att byta vev. Bara cylindrarna ligger inom tollerans så blir det inte sååå fasligt dyrt ändå.

Det som tar emot mest med att laga är man inte vet om det kommer rasa igen.

Visst går det säkert att komma undan billigare, men det är ingen moppemotor
att bara plocka ihop utan att göra det seriöst kommer bara att resultera i flera ras tråkit nog

Last edited:
Jag har ägt 7 RD350 och fanns förr att söka på den tiden då RD350/500 hade ett eget forum. Jag vet och jag skyller på din oljepump samt att nålarna är slitna på förknasarna vilket gör att de ger ojämnt för då går den som den ska på en sida men skitdåligt på den andra.
Mitt råd alltså, byt nålar, koppla bort pumpen och blanda själv 3% om du är med pipor annars fyra.
Viktigt är åxå att täta läckan du har på expansionskammarna för på en tvåtakt är det essensiellt.
BTW idag kör jag tvåtaktsskoter så jag lägger tydligen aldrig av:D
Hehe, ja då kan du nog RD utantill och in. :tungan Så nålarna kan alltså vara slitna. Måste kolla på det.

Motorn är ju gummiupphängd och lika så avgasrören så när man kör så skallrar allting så det är svårt att få det tätt.

Det kan ha havererat pga värmen vid snål blandning alternativ krossats då kolven "högg" i cylinderväggen
Ok! :brinnerup

Fungerar YPVS ventilerna? ett vanligt fel är att kopplingen mellan cylindrarna glappar upp och att den högra cylinderns ventil inte öppnar med överhettning som följd, fast här är det väl den vänstra som har havererat
Har kollat dom och det verkar som dom funkar, rör sig som dom ska när man vrider om nyckeln. Kopplingen imellan verkade det inte vara nå problem med.

Jo men om YPVSen havererar så slår det oftast hål i den kolv som pallar minst och innan den lägger av så börjar man märka det på reed ventilerna då de tenderar att bli slitna. Såvida inte en av reedsen gett upp för tidigt.

Hehe, ja då kan du nog RD utantill och in. :tungan Så nålarna kan alltså vara slitna. Måste kolla på det.

Motorn är ju gummiupphängd och lika så avgasrören så när man kör så skallrar allting så det är svårt att få det tätt.

Du måste ha kopparpackningar med dubbla bottnar samt hårda fjädrar på ditt system. att bara skruva fast det som på en 4-takt duger inte. Framförallt om du kör trimmat så är det ett måste så att han kan "släppa".

Last edited:
Jo men om YPVSen havererar så slår det oftast hål i den kolv som pallar minst och innan den lägger av så börjar man märka det på reed ventilerna då de tenderar att bli slitna. Såvida inte en av reedsen gett upp för tidigt.

Du måste ha kopparpackningar med dubbla bottnar samt hårda fjädrar på ditt system. att bara skruva fast det som på en 4-takt duger inte. Framförallt om du kör trimmat så är det ett måste så att han kan "släppa".
:confused: :confused: :confused:

Får se hur jag gör men är det nån som vill köpa rasket så är det bara att säga till. Har även två nästan kompletta chassin som medföljer men utan motorer och ena chassit har inga hjul.

Last edited:
Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...