TL-tråden - v2 !

Hej alla TL:are.
Som nyss nybliven TLS ägare har man läst sig till varför den inte riktigt ville.
Bytte tändhattar och tändstift och Vrooom så fint den startade...............nu till det tragiska i det hela.
Kommer inte mer än ca 4 km så börjar det leva och knacka i motorn....Morr vad händer. Släpa hem eländet och ska snart börja riva, inte ens ägt den i en vecka och detta händer.

Tacksam om någon av de lärde vet kanske vad som hänt??
 
Finn ett fel!
Inte konstigt hojen kändes jävligt konstig i slutet av förra säsongen:gnissla
 

Bifogat

  • skit.jpg
    skit.jpg
    69.6 KB · Visningar: 87
Hej!

Har en liten fundering angående generator eller laddrelä.

Är det vanligt att de pajar på en TLR -00:a som gått ca 2000 mil?

Mvh Thommy
 
Hårt motorknack?
Låter ju inte helt lovande... Får hoppas inte dina vevstakslager har rasat.

Finn ett fel!
Inte konstigt hojen kändes jävligt konstig i slutet av förra säsongen:gnissla
Ahaa! Du har en sån där gaffel för ovalbana va? Där man alltid svänger åt vänster? Coolt. :hihi
 
Last edited:
tjoho hojen igång igen :)

Får tacka alla för beskrivningar o svara på alla dumma frågor.

Sen stort tack till Peter Pan som hade packningen jag behövde hemma i garaget o skickade den till mig tack tack
 
Meckade med det där i går kväll och har varit i Malmö hela dagen så jag har inte hunnit fixa bilder, o kommer hem vid midnatt, men så svårt kan det inte va att förstå;

Styrdämparens "innerben" går ut över ramen och är bultad rakt ned i en metallpinne som i sin tur är skruvad i ramen och i övre vänstra kylarfästet. Den bult som går rakt ned i "pinnen" och håller fast styrdämparens rörliga innerben, det är den jag inte får loss.
Huvudet på bulten är någon form av glittrig räfflad sak, ser ut som om man ska skruva på den med handen, men den sitter som berg..

Förresten såg jag en svart TLS med blå fälgar i Malmö, stod parkerad vid en husvägg i centrala stan vid 18.30-tiden. Nån här?

PP

om ingen sagt det redan så är det en propp i toppen som du tar bort med en kniv eller liten mejsel sen är det insex under :)
 
om ingen sagt det redan så är det en propp i toppen som du tar bort med en kniv eller liten mejsel sen är det insex under :)

Jepp, stämmer bra, synd bara att min EbayÖhlinare inte passade sen bara:huvet . Måste vara till en senare, eller tidigare variant av fästen... För visst skiljer det mellan årtalen eller ?
Hur jag än vänder och vrider på den så får jag den inte att passa om jag inte tillverkar ett annat fäste åt den. Orginal sitter längre mot tanken, sätter jag Öhlinaren likadant så slår den i tändningsnyckeln när man svänger fullt åt en a hållet... Snyft...

Å du Kohai, i morgon kommer det bilder. Monterade på tank, ankstjärt o Rickens sadel och ett par dekaler, va kan man säga... Jag behöver ingen flickvän i alla fall :D (o ingen pojkvän heller om nån av er får för sig nåt...:arsele )

PP
 
Jepp, stämmer bra, synd bara att min EbayÖhlinare inte passade sen bara:huvet . Måste vara till en senare, eller tidigare variant av fästen... För visst skiljer det mellan årtalen eller ?
Hur jag än vänder och vrider på den så får jag den inte att passa om jag inte tillverkar ett annat fäste åt den. Orginal sitter längre mot tanken, sätter jag Öhlinaren likadant så slår den i tändningsnyckeln när man svänger fullt åt en a hållet... Snyft...

Å du Kohai, i morgon kommer det bilder. Monterade på tank, ankstjärt o Rickens sadel och ett par dekaler, va kan man säga... Jag behöver ingen flickvän i alla fall :D (o ingen pojkvän heller om nån av er får för sig nåt...:arsele )

PP
Samma dämpare på alla TLS, enda skillnaden mella nya och gamla fästet är att det är delbart så man kan få loss tanken utan att lossa fästet från ramens vänstra sida. Du har inte fått en till en TLR då? Nyckeln sitter ju lite off-center på den. :va
 
Samma dämpare på alla TLS, enda skillnaden mella nya och gamla fästet är att det är delbart så man kan få loss tanken utan att lossa fästet från ramens vänstra sida. Du har inte fått en till en TLR då? Nyckeln sitter ju lite off-center på den. :va

Köpte den av killen som byggde den där grymma TLS:en, du kommer ihåg den med 70-talslimpan till sadel. La upp bilder på den här o på TLz, o visst var det en TLS...
Fick dessutom med staget som går från kylarfästet, fästet i gaffelkronan och kåpglas-staget, allt exakt samma som jag redan hade till min...:va

Va gör jag för fel :confused: Ska se om jag kan ta lite bilder på det o lägga ut här. Ska mecka från 15.00 o framåt tills den är klar för banan :)
 
:gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla :gnissla
Tror ni inte att när den där stora gula jävla lampan på himlen lyser som starkast så jobbar man HELA JÄVLA HELGEN!!!!!
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 
Sånt dära elproblem

1. Svårstatad, kräver alla lampor avslagna och fulladdat batteri för att starta, mycket lättare när den väl är varm. Men kan vägra efter tankning.

2. Ger endast 13V efter likriktaren, vid de 5000v som ska ge +14V.

3. Men har testad två olika likriktare med samma resultat. Kom även fram till att likriktaren måste vara inkopplad för att ge 13V för när jag läste av när den inte var kopplad mot 12V sidan (batteri) gav den 0.8V.

4. Generatorn ger de 70-100V vid 5000v som krävs.

Fråga:
Nån som varit med om liknande?

Kan det ara så att kontakten till batteriet är för liten? Känner likriktaren av "motståndet" och anpassar styrkan ut efter det (eftersom jag fick 0,8 resp 13 vid i och urkopplad). Har jag därmed för dålig kontakt dvs. nån form av plus och minus mod som krävs?

OM ingen kan svara teoretiskt, finns det någon i skåneland, gärna nära Lund, som vill testa mina likriktare på sin hoj eller låta mig testa din på min hoj. Dvs praktisk felsökning
 
köpa?

Är sugen på att byta upp mig till en tl. Vet att 97:an hade barnsjukdomar. Men hur kollar man upp att dessa är fixade? Hur är köregenskaperna jämfört med 98:an. Läste att den kan vara nervös... stämmer detta o märker en glad amatör detta? Är TL anno 1997 ett säkert köp utan en massa krångel:confused:

Har läst köpguiden på 1:a sidan.
 
Tok-knas timmar innan bankörning...

...inte kul. :huvet

Hur påverkas insprutningen om jag eventuellt har fått in lackfärg i
a) tanken
b) insprutningen.
Färgen är vattenbaserad och OM detta har hänt så är det mycket små mängder. Antingen en liten färgflaga in i insprutningen eller färgstoft inuti tanken.
Var sätter det sig och hur fixar jag det?

Har redan plockat isär tanken, sköljt ur den med ny bensin och plockat ihop igen.
Hojen är svårstarad, och tvärdör om jag släpper gasen, och verkar (är inte säker) gå på en burk bara.
Får inte upp den i varv heller utan får hålla den på 2-3 000 varv.

Det var väldigt lite bensin i den när jag provstartade den första gången, och jag funderar på om den gick torr - kan den ha "dödat" ett av stiften? Stiften har max gått 200 mil.
Kommer byta stift i morgon bitti o testa.

En sak till;
När jag startade den första gången luktade det bränd plast(färg?) en kort stund, som om nåt brann av eller mer troligt, att lukten kom från avgaserna faktiskt. Tror ni doften kan ha kommit av att det var färg i bensinen...:va

Vill gärna ha åsikter och idéer.

PP
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top