Däck för bandag?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Skall köra en heldag på Knutstorp snart och undrar lite hur mycket det sliter på däcken. Som ni förstår, iom min fråga, så har jag liten erfarenhet av bankörning och kommer därmed ta det halvlugnt. Just nu har jag beg bandäck som jag tycker ser helt ok ut. Funkar de eller funkar "nya" beg 20 min bandäck för en bandag (9-16)? Är det på gränsen eller är det med marginal (detta för att veta om de jag redan har är ok).

Ingen lätt fråga att svara på men jag skulle uppskatta om någon försökte. För man vill ju inte stå på Knutstorp utan att kunna köra pga dålig planering.
 
Du kan med säkerhet fortsätta nöta ut de däck du har på först. Bara corden inte är framme, en dag svänga sliter inte så vansinngt på "platten":tummenupp
 
Du kan med säkerhet fortsätta nöta ut de däck du har på först. Bara corden inte är framme, en dag svänga sliter inte så vansinngt på "platten":tummenupp

Jag hade Aldrig chansat.
Det är ändå din, och alla andras säkerhet som äventyras..
"Bara corden inte är framme" håller inte som argument, utan när hojarna besiktigas kollas hela däckkonditionen.
Som sagt, jag hade Inte chansat. Billigare livförsäkring att byta däck. :tummenupp
 
Om du är ganska ny på bankörning är det inte så troligt att du håller ett sånt tempo att du får problem med däck som tar slut över dagen, om du inte har beggade racedäck som redan är ordentligt slitna på sidorna.
 
Om du är ganska ny på bankörning är det inte så troligt att du håller ett sånt tempo att du får problem med däck som tar slut över dagen, om du inte har beggade racedäck som redan är ordentligt slitna på sidorna.


Precis så¨jag tänkte också. Däcken tar ju inte slut på en bandag om man kör "lugnt" men eftersom han redan har beggade bandäck så vet man ju inte hur slitna de redan är, & på vilken bana de rullat (Tänkte på vilken sida som är mest sliten). Knutstorp sliter mest på högersidan..
 
Nu kör du visserligen 600 men man har väl sett en del nybörjare på 1000 som drar på utav bara alles och vips så var det "inget" däck kvar.

edit: första varvet efter uppvärmningen.

Jag skulle aldrig dra på bandag med beggat bandäck. Så snål får man inte va :tummenupp
 
bara väntar på nått om dunlop qualifier rr:D

Hehehe, ja vart är alla superlativ & utropstecken?:va :hihi

Om du kör på begagnade bandäck (slicks / mönstrade slicks) så tänk på att du behöver ha däckvärmare för att få dem genomvarma. Annars riskerar du en omkullkörning pga att däcken har för dåligt grepp.
 
Last edited:
Hehehe, ja vart är alla superlativ & utropstecken?:va :hihi

Om du kör på begagnade bandäck (slicks / mönstrade slicks) så tänk på att du behöver ha däckvärmare för att få dem genomvarma. Annars riskerar du en omkullkörning pga att däcken har för dåligt grepp.

Med mönstrade slicks, menar du skurna slicks då? Jag körde ju av på gotland men det var när de ändrade till 1 uppvärmningsvarv. Var ju konstigt för tog det lugnt.. Men hur som helst, annars har jag aldrig behövt värma ett skuret slick mer än vad vanliga uppvärmningsvarv ger som följer tex med actionpics.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top