Vikt kontra effekt..

Men en sak som slår mig... Jag lurar på att lägga ner gata helt och börja satsa på bana enkom.. och då få med tjejen i det..

Min tanke är att vi ska kunna dela hoj. Kan inte ni göra det också? Eller krachsar ni för mkt båda två så ingen av er får köra då älle??? hehe
 
Men en sak som slår mig... Jag lurar på att lägga ner gata helt och börja satsa på bana enkom.. och då få med tjejen i det..

Min tanke är att vi ska kunna dela hoj. Kan inte ni göra det också? Eller krachsar ni för mkt båda två så ingen av er får köra då älle??? hehe

Dela hoj, nja, vill hellre ha min egen att köra på. Lite riskabelt att dela eftersom man aldrig vet vad som händer. Surt om en kraschar och så får den andre stå över sin tävling bara för att. Om man kör ERF är det en sak men när man kör helt olika tävlingar så kanske det inte är att rekommendera.
 
Menade mer att jag på en äldre (budgetfråga) hoj kan hänga med iaf om jag håller mig lite lätt..

Elller är alla R600 piloter flugviktare?

(Nyligen kommit på att jag inte alls väger in strax under 80 vilket för beach -08 var en besvikelse, men jag försöker finna ett värde i det här, ´kej)
Om du hänger med eller inte har nog inte så mycket med tio kilo hit eller dit att göra, det handlar om körteknik/känsla/mod till att börja med. Sedan när du börjar bli A-förare så kan du börja bry dig om kilon hit eller dit. Så kort sagt, jag skulle inte oroa mig för det i första taget.

Rookie-förare, flugviktare är nog det sista jag skulle beskylla oss för :D
 
På Dr.Bike's aproximativa sätt tror jag att vikten har mindre betydelse än så.
Det som begränsar ren toppfart är i stort sett bara luftmotstånd. Visst har vikten betydelse på accet också men inte lika mycket som luftmotståndet har i farter över 100km/h.

Så att... Gör dig mindre, upp med rumpan in med arbågarna.

Se också till att alla pållarna mår bra i maskinrummet.

Mats
 
Tror inte det handlar om vikten som sådan men jag förstår att det känns frustrerande. Gasa tidigare och bromsa senare, jag kan inte lära mig det men du kan säkert. :tummenupp
 
När jag körde SP märkte man stor skillnad på förarnas olika vikt. Märktes tydligt på dom hojarna. 10 kg skillnad gjorde stor skillnad i utgångarna som var svårt att ta igen på rakan en. Så är det bara.. :)
 
Kolla även upp så att kedja och hjullager rullar fint utan motstånd. När Anneli och jag bänkade våra gamla 600:or för några år sedan kunde vi se att man faktiskt kunde tjäna upp till 4 hk på att bara göra rent och smörja upp lager och kedja ordentligt. Man kan teoretiskt t o m tjäna ytterligare 2 hk på att göra samma med hjullagerna i fram, genom att man får mindre rullmotstånd. Ett lätt sätt att tjäna 5 hk är det i alla fall.
 
Polaren köpte ett helsystem för 5500kr och bänkade hojjen både före och efter. Helsystemet gav 1hk.

Monterade och bänkade hojjen med powercommander och helsystemet och då hade han fått 7hk totalt.

Smorde kedjan och bänkade en sista gång, och vipps gav det 10hk totalt!
 
På Dr.Bike's aproximativa sätt tror jag att vikten har mindre betydelse än så.
Det som begränsar ren toppfart är i stort sett bara luftmotstånd. Visst har vikten betydelse på accet också men inte lika mycket som luftmotståndet har i farter över 100km/h.

Så att... Gör dig mindre, upp med rumpan in med arbågarna.

Se också till att alla pållarna mår bra i maskinrummet.

Mats


Toppfart ja.
Ingenting jag sagt motsäger det, för det vet vi alla att om man har oändligt med tid så kommer även ett ånglokomotiv upp i sin topphastighet.

Det är alltså ointressant att tala toppfart här då Alicia aldrig når den innan rakans slut.
Och om hon gjorde det så är det en kvart efter sina konkurrenter, så toppfart blir ännu mer ointressant.

Acceleration rules på bana 90% av tiden, så toppfart får en ganska liten betydelse totalt sett.
Sen kan man visst växla/dreva ner så att toppfarten nås lättare/tidigare osv men det var ju inte vad som avsågs tror jag? För då kanske man har ett handikapp att ens toppfart iaf är långsammare än vad konkurrenterna förmår komma upp i på rakan.

Ingen enkel ekvation! :)

Men jag antar att du Alicia har testat olika drevningar?
 
Last edited:
Ni glömmer en väldigt viktig del här, den mentala! :mattias
Om man vet att man är tyngre än sina konkurenter, och vet att det är en stor nackdel, då kommer det också att gå sämre, det ser hjärnan till! Man vet ju att man tappar för att man är tung! Eller för att man vet att man har dåliga däck, gammal olja, inte har turstrumporna eller för att hjälmen är smutsig! :fakta Bra resultat handlar inte bara om material, teknik och kondis, det handlar minst lika mycket om vinnarinstinkt och mentala förberedelser!
 
Ni glömmer en väldigt viktig del här, den mentala! :mattias
Om man vet att man är tyngre än sina konkurenter, och vet att det är en stor nackdel, då kommer det också att gå sämre, det ser hjärnan till! Man vet ju att man tappar för att man är tung! Eller för att man vet att man har dåliga däck, gammal olja, inte har turstrumporna eller för att hjälmen är smutsig! :fakta Bra resultat handlar inte bara om material, teknik och kondis, det handlar minst lika mycket om vinnarinstinkt och mentala förberedelser!

Kloka ord!

Och troligen inte lika mycket, utan mer!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top