Vikt kontra effekt..

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vi är nu 3 stycken zxr400 i Sport Production.
Det är stor viktskillnad mellan oss alla tre.
Jag väger självklart mest :mad:

Michaela, väger minst runt 52 kilo, hennes hoj tar både min och Zenits som en raket på rakorna.

Zenit, väger 13 kilo mer än henne, runt 65 kilo, han upplever att hennes hoj går mycket bättre än hans.

Jag själv väger 10 kilo mer än Zenit. Hans hoj tar min på rakorna. Även om jag ligger precis i bakdäcket och har samma utgång så tar han 20-25 meter på en gång. Kan dessa 10 kilo göra så stor skillnad?

Skillnaden mellan mig och Michaela är närmare 25 kilo och hon har den nyaste hojen av oss alla tre.

Så är det bara att bli sjukt snabbt i dom kurviga partierna och skapa en stor lucka så att dom inte kan ta en på rakorna eller? Att banta bort närmare 25 kilo är ingen möjlighet tror jag.
 
låter troligt i mina öron iaf. Du kanske inte behöver tappa 25kg det e lite extremt, men en liten del av dom iaf. Sen åker du snabbt i dom kurviga partierna OCH dom raka :tummenupp
 
Jepp
10 kg är mycket.
Särskilt på en så liten hoj.
Räkna på totalvikt och dividera med antalet förmodade hästkrafter, så får du säkert ett tal på 3kg per häst eller nåt medan lillflickan du talar om kanske endast får 2 eller 2,5 kg att släpa på för varje häst.

600 med trim nästa år?
 
Last edited:
låter troligt i mina öron iaf. Du kanske inte behöver tappa 25kg det e lite extremt, men en liten del av dom iaf. Sen åker du snabbt i dom kurviga partierna OCH dom raka :tummenupp

Jag håller på. Vill åtminstone ner till 70 kg.
Tyvärr så är jag nästan 180 cm lång, skulle också vilja vara kort och liten :rolleyes:
 
Jepp
10 kg är mycket.
Särskilt på en så liten hoj.
Räkna på totalvikt och dividera med antalet förmodade hästkrafter, så får du säkert ett tal på 3kg per häst eller nåt medan lillflickan du talar om kanske endast får 2 eller 2,5 kg att släpa på för varje häst.

600 med trim nästa år?

Nej, Dr.Bike. Nu har du sabbat mina föreställningar. Jag som har byggt upp en del respekt från dina tidigare inlägg. Men din huvudräkning fick ett temporärt sammabrott den här gången. Från 3 kg/hk till 2 kg/hk är en 33% reduktion och det kan inte 25 kg göra. Då borde mc plus förare väga 75 kg totalt om -25 kg skulle ta bort 33%.

Brukar inte vara petnoga, men nu slog jag upp data. En ZXR400 har normalt 65 hk och väger 186 kg. Låt oss säga 176 kg med race kåpor osv. Så tar vi en förare på 52 kg och en på 77 kg.

Då blir det 176+52 kg / 65 hk = 3,5 kg/hk
och 176+77 kg / 65 hk = 3,9 kg/hk

Skillnaden är alltså en förbättring på 0,4 kg/hk eller 10,25%

Men visst är det en skillnad. 10% är bra att ha.


Alicia,
Ta't lungt. Det ska nog gå bra. Jag själv är både gammal, fet och talangös, så min vikt spelar liksom ingen roll. Jag vet att mitt största problem är just talanglösheten. Se bara på "tjocke dansken" Kim Ræs som har druckit några öl mera än mig, men han har lång erfarenhet och talang. Han kör skjortan av många yngre och slankare talanger. Så det finns hopp för oss vanliga dödliga om vi bara tränar lite mer. Så det är bara att gasa på Alicia, du blir bättre och bättre. Du har väl en privat coach också. Använd honom.
:-)
 
Last edited:
Ned i vikt med allt, dig, hojen mm...det är värt!!
Snabbare acc, senare på bromsen och främjar kurvhastigheten.
Mer effekt hjälper givetvis på rakorna...

Lättare kåpor, bakram, bort med allt som inte måste sitta på hojen...lättare fälgar, 520 racekedja som inte stjäl 4-6hk, en kabelstam kan väga 4 kg fast du behöver bara 2kg kabel....osv,osv....

Broccoli, tonfisk, kyckling och massor av vatten...1 timme i spåret om dagen...

Häpp!
 
Ned i vikt med allt, dig, hojen mm...det är värt!!
Snabbare acc, senare på bromsen och främjar kurvhastigheten.
Mer effekt hjälper givetvis på rakorna...

Lättare kåpor, bakram, bort med allt som inte måste sitta på hojen...lättare fälgar, 520 racekedja som inte stjäl 4-6hk, en kabelstam kan väga 4 kg fast du behöver bara 2kg kabel....osv,osv....

Broccoli, tonfisk, kyckling och massor av vatten...1 timme i spåret om dagen...

Häpp!
Nu är det dock SP vi talar om där allt ska vara standard! ;)
 
Nu är det dock SP vi talar om där allt ska vara standard! ;)

Sillisar och fetsugning är alltså inte tillåtet??? :confused:
Tur att man inte kör i den klassen, för jag behöver absolut fettsugas :D
Dessutum har jag kittat handleden med tittanplattor och skruvar. :tummenupp
 
Aj då....hmm..sorry...skenade iväg där :)
Nåja, lättaste rejskåporna och rensa bort allt som verkligen går under rejspreppningen.

Sillisar och fetsugning är alltså inte tillåtet??? :confused:
Tur att man inte kör i den klassen, för jag behöver absolut fettsugas :D
Dessutum har jag kittat handleden med tittanplattor och skruvar. :tummenupp

Du behöver mer än så...:tuttar
 
Last edited:
Som sagt, vikten spelar nog roll men hur många sekunder snabbare än dig kör Swedie på samma hoj? ;)
 
Nej, Dr.Bike. Nu har du sabbat mina föreställningar. Jag som har byggt upp en del respekt från dina tidigare inlägg. Men din huvudräkning fick ett temporärt sammabrott den här gången. Från 3 kg/hk till 2 kg/hk är en 33% reduktion och det kan inte 25 kg göra. Då borde mc plus förare väga 75 kg totalt om -25 kg skulle ta bort 33%.

Brukar inte vara petnoga, men nu slog jag upp data. En ZXR400 har normalt 65 hk och väger 186 kg. Låt oss säga 176 kg med race kåpor osv. Så tar vi en förare på 52 kg och en på 77 kg.

Då blir det 176+52 kg / 65 hk = 3,5 kg/hk
och 176+77 kg / 65 hk = 3,9 kg/hk

Skillnaden är alltså en förbättring på 0,4 kg/hk eller 10,25%

Men visst är det en skillnad. 10% är bra att ha.



Hörrö - paja inte min skrämselpropaganda nu!! :mad:

Och jodå, jag visste på ett ungefär vad en zx400 ger, osv osv, men det är skönt att inte alltid som ingenjör ta fram räknestickan, utan att approximativt låta sig färgasanningen lite med överdrivna estimeringar ;)
Nåväl - nu har ju du - snusförnuftig som du var, rotat fram "sanningen" ;)

Mne oavsett vilka siffror vi klär den i - dina eller mina - så kvarstår att liten hoj stor förare ÄR ett handikapp. Jag vet att jag överdrev lite. Med flit. Men som sagt...
Detta handikapp ses t.om i MotoGp där i princip "alla" är av jockeyformat.
Finns väl nån riktig "fläsklåda" på 70 kg där... och de har trots allt nästan 200 hästar till att leka med :)

SUmma summarum är att det är tråkigt att banta, men roligt att trimma.
Se bara på Kamikaze Kid´s hoj! :D Där lättningsborras skruvarna, så han slipper banta!
Folk kan alltid motovera ett kolfiberkåpset som väger 2,5 kg mindre ist för att banta tre. Osv.
Själv kör jag en slö hoj OCH är tung.
Så jag har nåt att skylla på! ;)

Ned i vikt med allt, dig, hojen mm...det är värt!!
Snabbare acc, senare på bromsen och främjar kurvhastigheten.
Mer effekt hjälper givetvis på rakorna...

Lättare kåpor, bakram, bort med allt som inte måste sitta på hojen...lättare fälgar, 520 racekedja som inte stjäl 4-6hk, en kabelstam kan väga 4 kg fast du behöver bara 2kg kabel....osv,osv....

Broccoli, tonfisk, kyckling och massor av vatten...1 timme i spåret om dagen...

Häpp!

Sa han som väger 90++

:D
 
Last edited:
Om man således som kille skulle väga in runt 70 jämnt i Rokie600, så skulle man vara snabb på rakorna?
 
Som sagt, vikten spelar nog roll men hur många sekunder snabbare än dig kör Swedie på samma hoj? ;)
Vilken rookie som helst vill ju kunna gasa om en annan. För en B-förare är det troligen lite mer materialsport än för en A-förare.

Själv så kan jag iaf köra under 1.50 vet jag med ZXR400an. Körde 1.50.2 eller vad det var förra året på den lite mer trasiga ZXR400an med dåliga bromsar. Den nya hojen har myyyycket bättre bromsar.

Men vi arbeta o få fokus på ännu bättre o snabbare spår för alicia så hon kan vara 30 meter förbi runt varvet så hon slipper bli omkörd på långrakorna för att hon har mindre "effekt".
 
Lyssna och se vart de andra öppnar gasen, mest troligt är det där som de vinner och inte på vikten... Tar du in på dem i första delen av utgången ur kurvan och sedan seglar de iväg så har de mer effekt per kilo. Förutsatt att ni har satt samma hastighet i långsammaste delen av kurvan.

Jag brukar upptäcka mig själv att jag inte riktigt ger full rulle heller. Låter kanske långsökt men jag har tvingat mig till att tänka på det för att få den att gå till stoppen ibland... Fast det kanske är ett mindre problem när man har mindre effekt per hastighet att leka med.

Äh hursomhelst så är jag lättast i SM men jag vinner inte för det :mad: Det gäller bara att träna mer :)
 
Snabbare än om du väger 105Kg!!
På samma hoj.


Menade mer att jag på en äldre (budgetfråga) hoj kan hänga med iaf om jag håller mig lite lätt..

Elller är alla R600 piloter flugviktare?

(Nyligen kommit på att jag inte alls väger in strax under 80 vilket för beach -08 var en besvikelse, men jag försöker finna ett värde i det här, ´kej)
 
jag tycker att din gubbe kan köpa en snabbare hoj åt dig... De e du värd, vet inte vem du e men du verkar tuff så jag hejar på dig iaf :)
 
jag tycker att din gubbe kan köpa en snabbare hoj åt dig... De e du värd, vet inte vem du e men du verkar tuff så jag hejar på dig iaf :)

Hojåka är en prestigesport - Hon kör nog ifrån de flesta testostinna Rettapiloter om hon så ska köra CB500 -82, det är prestige!!!

:D

---------------------------
Edit:

Helt plötsligt infann sig ett direkt craving av en cb500 att ta svart bälte i rörken med.. Kneescrapes all day long på skrotmaskin.. Phätt
 
jag tycker att din gubbe kan köpa en snabbare hoj åt dig... De e du värd, vet inte vem du e men du verkar tuff så jag hejar på dig iaf :)

Haha kanske det.. men 400:an rockar att köra på.
Tack ändå, kan behöva alla fans jag kan få :)
 
Hojåka är en prestigesport - Hon kör nog ifrån de flesta testostinna Rettapiloter om hon så ska köra CB500 -82, det är prestige!!!

:D

haha ja men då skulle ju hon va Schnabbast i världen om hon fick en bättre hoj å de tycker jag vore ballt för jag kommer aldrig bli snabbast.. jag bara ramlar mest :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top