Vilka krafter utsätts man för när man voltar i hög fart?

  • Thread starter Thread starter Rydstedt1989
  • Start date Start date
Det är sådana som du som ser till att våra försäkringspremier skenar.

Du kan max ha haft körkortet i mer än fyra månader, kör i 160 blås och då dessutom väjer för en hund....

Undrar om polisen är intresserad av dessa uppgifter? Försäkringsbolaget?
 
Det är sådana som du som ser till att våra försäkringspremier skenar.

Du kan max ha haft körkortet i mer än fyra månader, kör i 160 blås och då dessutom väjer för en hund....

Undrar om polisen är intresserad av dessa uppgifter? Försäkringsbolaget?

Men hundaj e ju så töta ju!
 
Har några i min bekanskapskrets som voltat:

volvo 850, lite ont i nacken ett par dar
mercedes w123, skar upp tummen när han skulle kravla ut
opel kadett, diverse skärsår på ena axeln

Bilar verkar vara tämligen säkra ändå?
 
Last edited:
Minns från min ungdom om killen som försökte förklara för polisen hur han lyckats volta sex varv i Piterondellen. Med en EPA...

"Och du är säker på att det inte gick mer än 30 km/h... ?" :rofl

Haha påminner om en polare som voltade med sin A-traktor för något år sedan.
Svängen som det sket sig i går det lätt att hålla 120-130km/h igenom, om man har en hyffsad bil, inte en sunkig 740. Dessutom snacka han mobil :3freak
Slutade med att han fick sladd, drog in i refugen och börja då volta, ca 40-50 meter innan det tog stopp in i en lyktstolpe.

Polisen frågade samma sak, "säker på att det gick i 30km/h?" :rofl

EDIT: han klarade sig bra.
 
Har själv åkt av några gånger.
Beror helt på var man hamnar.
Jag och två kompisar voltade med en (på den tiden ny) golf i början på nittiotalet, efter att föraren somnat.
Innan han somnade höll vi ungefär 160.
Ner i diket.
Vägtrumma under en avtagsväg några meter framför bilen.
Voltar 5-6 varv framlänges.
Bilen såg ut som en träsko.
Inga personskador.

Annan kompis sladdade av grusvägen i 60-70.
Inlagd i två månader.
Rullstol.
 
Har några i min bekanskapskrets som voltat:

volvo 850, lite ont i nacken ett par dar
mercedes w123, skar upp tummen när han skulle kravla ut
opel kadett, diverse skärsår på ena axeln

Bilar verkar vara tämligen säkra ändå?


Volta klarar man ganska skapligt, förutsatt att man är bältad. Problemet är att inte sällan får man ut en arm eller ett huvud genom sidorrutan och då är det inte bra. Problemet blir när det plötsligt tar stopp. Då blir det väldigt stora krafter när man går från 160 - 0 km/h på 1 m. Plus att man eventuellt kan få in ratt och eventuell telefonstolpe i knät.

Skadepanoramat vid voltning, är som beskrivet ovan, allt utom förkylning. Detta eftersom det blir kollisioner åt alla håll och vinklar. Huvudet blir väldigt tungt och kastas åt alla håll.

Har slutat bli förvånad över hur olika folk klarar sig olyckor. I vissa fal kliver folk ur bilar som man inte kan se att det en gång varit en bil och vissa dör i bilar som inte alls ser speciellt trasiga ut. Det krävs en hel del tur, eller i vissa fall brist på otur.
 
Vilken flopp respektive succé den här tråden blev, beroende på vem som får tycka alltså. :hihi
Årets fuckotråd, helt klart. :)
 
ngn som pratar om krafter?

Beware of the force!
 

Bifogat

  • Vader Dog.jpg
    Vader Dog.jpg
    76.2 KB · Visningar: 97
Fem sidor med svar och bullshit innan det kommer ett vettigt svar. (Zandman)

Jag trode förvisso också först att det var med MC och att ordet volta användes lite felaktigt.

Visso tror att man är död direkCt bara pga en viss hastighet men det är bara bristfälliga fysikkunskaper.

Oavsett om man slår runt med hoj eller bil i 160 så ger ganska harmlösa G-krafter förutsett att man inte kolliderar med någonting.

Antagligen har trådstartaren fått ner hastigheten avsevärt innan bilen slog runt med tanke på skadorna. Jag har själv slagit runt med två bilar. Första gången gick det 120km/h tre retursladdar före volten och kanske 70-90 vid volten. Den bilen var i skick som trådstartarens Escort. Andra gången gick det kanske 40km/h(ja det räcker om omständigheterna misstämmer)

Har kraschat MC några gånger i över 100 blås utan skador. Inget konstigt i det, jag kolliderade helt enkelt inte med någonting.

och G-krafterna i Kenny Bräcks olycka var knappast 214G eftersom han träffade muren snett.
 
och G-krafterna i Kenny Bräcks olycka var knappast 214G eftersom han träffade muren snett.

214 uppmättes nog inte i träffen med nätet, utan när han snurrade runt..snurrar ju helt sinnessjukt fort när man kollar på filmerna:skrämd

men så tolkar jag inte detta:
Kenny @ Kennybrack.com skrev:
The impact was enormous, but leaving the cockpit intact. It recorded a record 214 g impact and left me seriously injured.
 
Jösses ja, vad ska man säga!

Men till att börja med för att kunna räkna på det så måste man ha mer uppgifter och ändå är det närmast bara ett "nästan värde" man kan vänta sig. Tex, total massa som kom farande, vilken tid tog inbromsningen? Newtons andra lag är att F = ma. Dvs ska du räkna ut kraften så måste du veta vilken massa och vilken acceleration.

Så, nu kan du räkna själv!

I övrigt så är jag också skeptisk, har haft tillgång till en dylik bil, gör den ens 160 om man plågar den länge? Sedan är du inne på det själv, du har väjat för nått, förmodligen under inflytande av bromspedal också, alltså har du ändrat riktning på fordonet och du har börjat bromsa hjulen. Sådant tar ned farten rätt duktigt.

Sedan börjar du volta, bra för dig, massa energi som går åt för att ändra riktningen på vagnen i flera olika ledder = när det tar stopp är mycket energi redan förbrukad.

Bilen är skadad, du har lite ont, du lever och kan berätta om det. Toppen!

Berätta nu helt hur det gick till, eftersom du uppenbarligen skiter i hur olagligt det nu var så kan du lika gärna öppna upp gapet och ge hela storyn, vi vet att du körde 160 och väjade för en hund. Men var? Hur?

Du har dessutom gett ut regnummer och talat om att du bryr dig blanka den i lagligt efterspel eftersom den bara var trafikförsäkrad. Det finns ju dock fb som säkerligen kan neka om det var uppenbart brott, det finns böter till trafikskadeföreningar och det finns en massa härligt som kan addera till det du redan gjort dig skyldig till, dvs vårdslöshet i trafik som det ser ut nu...
 
bara för diskussionens skull så säger vi såhär. tänk om det inte ens är ägaren till bilen som skriver? tänk om jag sitter och ljuger? dom kan ju inte få det till att det faktiskt är jag som har gjort det. and so on and so on

:lol
Lycka till att övertyga dem om det.
Försäkringsbolag är kända för sin lyhördhet, flexibilitet och kundservice när det kommer till skadereglering.
 
Haha påminner om en polare som voltade med sin A-traktor för något år sedan.
Svängen som det sket sig i går det lätt att hålla 120-130km/h igenom, om man har en hyffsad bil, inte en sunkig 740. Dessutom snacka han mobil :3freak
Slutade med att han fick sladd, drog in i refugen och börja då volta, ca 40-50 meter innan det tog stopp in i en lyktstolpe.

Polisen frågade samma sak, "säker på att det gick i 30km/h?" :rofl

EDIT: han klarade sig bra.
Kan tillägga att enligt han själv säger att det gick i minst 130 för "insprutar´n gör ju 170 på 4:an"
bilen ser ut såhär...
Sen är refugen max 10-15 meter från stolpen.
 

Bifogat

  • gl.JPG
    gl.JPG
    46.9 KB · Visningar: 55
Kan tillägga att enligt han själv säger att det gick i minst 130 för "insprutar´n gör ju 170 på 4:an"
bilen ser ut såhär...
Sen är refugen max 10-15 meter från stolpen.

Jasså, jag fick för mig att det var mycket längre än så :)
 
Kan det verkligen stämma?
Den amerikan som utforskade det där på 50 talet och åkte raketsläde som stoppades tvärt blev blind i en vecka efter ett av försöken som genererade höga G-krafter

Ja. Det kan verkligen stämma. Racebilarna är försedda med accelerometrar. Dom registrerar G-krafterna. Så värdet 214 G är inget som någon gissat sig till. Det är ett uppmätt värde. Mer rätt än så blir det inte.
För övrigt är det farligt stora G-krafter och JA. Han blev ganska illa skadad.

Tjena, satt och funderade lite, Voltade igår i 160 km/h och nu undrar jag vilka krafter utsätts man för när man voltar i sån fart?
Allsmäktiga SH borde ju knna ge ett svar på den frågan?!
Om så önskas så kan bilder på vraket läggas upp.
Mvh Calle

På riktigt. Tror du att någon kan ge ett svar på den frågan.
Jag kan svara G-krafter. Men det går överhuvudtaget inte att ge ett svar på hur stora dom är eftersom det är alldeles för många okända faktorer. Jag skulle gissa på någonstans mellan 1 och 200 G. Men då chansar jag vilt.

Vore jag i ditt ställe skulle jag faktiskt hålla en sådan här händelse för mig själv.
Men du ska vara djävkligt glad att du lever. För det är inte alla som kör åt helsike som kan ta sig ur vraket efteråt.

Hur fick du för övrigt upp den skorven i 160. Och dessutom lyckades få den att börja volta utan att tappa fart innan? Gissningsvis har du tappat ganska mycket fart på grund av inbromsning och väjning innan bilen voltade. Det där ser mer ut som en voltning i kanske 60 km/h

Jag hoppas att du lärt dig en läxa och inte gör om samma sak igen. För 160 km/h hör inte hemma på småvägarna kring Knutby. Du leker med livet som insats och det är fler liv än ditt eget.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top