Oljenivålampa lyser

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.

När jag är ute och kör med FZR600n årsmodell 93 så kan oljenivålampan tändas i typ 3 sek, för att sedan slockna. Kan bli så 2-3ggr per repa.
Händer oftast i samband att man stannar för ett rödljus.
Men åker hem och ställer hojen vågrätt och låter den va i ungefär 5 minuter och kollar nivåglaset, och nivån är helt okej, mittemellan max och min.

Hänt säkert 6-7 ggr nu. Undra vad som kan vara fel? Den har ju olja så det är lungt.

Den kan tändas ett par sec vid inbroms eller pådrag om man ligger på gränsen vid för låg nivå, tar man i ordentligt så kan den även varna vid rätt oljenivå:D :tummenupp

Edit..Läste lite till. nivån ska ligga så nära max som möjligt:tummenupp

Last edited:
kanske är givaren som inte visar korrekt när du står på låga varv och varm olja?

har hört att på lastbilar och kanske andra fordon så kan fjädern som håller backventilen vid filtret bli slapp och på det viset orsaka ett visst oljetrycksfall som kan orsaka lampan att tändas ingen aning hur det är på din dock :va

kanske är givaren som inte visar korrekt när du står på låga varv och varm olja?

har hört att på lastbilar och kanske andra fordon så kan fjädern som håller backventilen vid filtret bli slapp och på det viset orsaka ett visst oljetrycksfall som kan orsaka lampan att tändas ingen aning hur det är på din dock :va

Finns ingen tryckgivare på hans hoj.

Oljevarningslampan lyser även om kylvattennivån är låg. Kontrollera expansionskärlet och kylvätskebehållaren.

Kan inte svära på att det är så på just den modellen, men på min R6:a är det så iaf!

jo men den har ju lite mer avancerad el. det är inget som är digitalt på FZR.n
Fzr 1000 och YZF 750 har bara en oljenivå lampa.

Tack för svaren, får ta och fylla på med olja till max sträcken och se om lampan tänds igen.

Det är oftast i start och stopp som den tänds så det kan väl skvalpa lite där nere :)

Var glad att du har en lampa som lyser lite extra för dig :)
min oljelampa på min förra VTR 1000 lös aldrig trots att där bara var en knapp halvliter olja kvar.. så det var bara att byta ut hela motorn..

Önskar jag också hade en sån lampa:)

Apropå oljelampor alltså...

100 Saker som män önskar att kvinnor kunde
1 tanka
2 kolla lufttrycket i däcken
3 kolla kylarvätskan
4-99 kolla oljan
100 börja om på regel nr 1

QUOTE=NASSE;3593072]100 Saker som män önskar att kvinnor kunde
1 tanka
2 kolla lufttrycket i däcken
3 kolla kylarvätskan
4-99 kolla oljan
100 börja om på regel nr 1[/QUOTE]

Hehe! Ja, men nu kan jag allt det där.. tror jag.. ehh, fast kylarvätskan har jag nog inte såå bra koll på.. men det finns väl en lampa för det med??:)

Oljenivån kollar man i glasfönstret. Att oljelampan lyser betyder inte att det finns för lite olja utan oljetrycket är lågt. Oljepumpen drivs ju antigen av kam eller vevaxeln. Låga varv lågt tryck. Det började hända på sistone, sa du. Ja, då kan det kanske vara så att oljepumpen börjar spöka och kan behöva bytas inom snar framtid. Saker har en livslängd.

Oljenivån kollar man i glasfönstret. Att oljelampan lyser betyder inte att det finns för lite olja utan oljetrycket är lågt. Oljepumpen drivs ju antigen av kam eller vevaxeln. Låga varv lågt tryck. Det började hända på sistone, sa du. Ja, då kan det kanske vara så att oljepumpen börjar spöka och kan behöva bytas inom snar framtid. Saker har en livslängd.

Igen då:) Finns ingen oljetrycksgivare på hans hoj bara en nivåmätare som e kopplad till lampan.

Var glad att du har en lampa som lyser lite extra för dig :)
min oljelampa på min förra VTR 1000 lös aldrig trots att där bara var en knapp halvliter olja kvar.. så det var bara att byta ut hela motorn..

Önskar jag också hade en sån lampa:)

Apropå oljelampor alltså...

Om jag hade en oljelampa så skulle jag knugga fram anden o önska mig en mv augusta.

Om jag hade en oljelampa så skulle jag knugga fram anden o önska mig en mv augusta.

Verkar bara va vissa oljelampor som fixar det.. Jag har gnuggat som fan på min o lik förbannat så sitter det ingen TURBO monterad när jag kommer ner dan efter:D

Jag hade också lite problem med oljenivågivaren på min hoj innan och det jag gjorde var att jag tömde den på olja, drog ut givaren, tvättade givaren i bensin så att den gick lättare. Sedan torkade jag den torr och lät givaren hänga utanför tråget under natten för att att låta resterande bensin avdunsta och efter det så funkar den hur bra som helst.

Jag vet inte om det hjälper men det kan ju kanske vara så att den kärvar lite emellanåt så du kan ju alltid prova. Tar ju inte långt tid att göra heller.

Edit: Vill minnas att jag läst tidigare här på forumet att det är vanligt att Yamahas oljenivågivare krånglar. En ny givare, till min hoj iallafall, kostar
1500:-, så jag är glad att jag slapp lägga ut de pengarna på en ny en.

Last edited:
Jepp är en OLJENIVÅ lampa som lyser när nivån sjunker, hände då och då med min fzr 1000, ofta när man körde långa utdragna kurvor, bara pytsa en skvätt då de gamla godingarna gillar oljor.

Ps såg dig vid Donken i Köping tisdags kväll, vi skulle ute med mc sektion ¨på jobbet o kurva oss lite.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN