Reglera gasen, tomgång på 1500rpm. R6-00

meshboy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
R1-04
Holloj, är ute nu med nya hojen och kör, den går ju som en inoljad kattunge när den är över 2500 varv men under så går den som en kängru. Jag får köra med koppling ganska mycket då jag tycker att den rycker lite på 1:an och låga varv på 2:an. (Pinsamt när man ska smyyyga iväg från rödljusen...)

Nu såg jag dock att med koppling intryckt så ligger min hoj på 1500rpm, är det någon vits att höja gasen lite?

Grejen är ju den också att ägaren innan skjutsade mig en sväng med och då körde han mjukt utan ett enda ryck så det kanske är en vanesak???

Jag tros att du vänjer dig, jag hoppade runt lite med R6an innan jag lärde mig vart han stack iväg..

Jag upplever det inte som några problem med ryckig gång. Eller snarare så är det väll att alla hojjar jag testat är mer eller mindre ryckiga. Man får helt enkelt lära sig kompensera med koppling o gas.

EDIT: kontrollera drivpaket osv så det inte är för slitet. och om du ska mecka med t.ex. lager kan du passa på att kolla ryckutjämnaren..

Ryckutjämnaren? sitter vardå? Drivpaketet är ok, inte sprillans nytt men helt ok.

Jag upplever det inte som några problem med ryckig gång. Eller snarare så är det väll att alla hojjar jag testat är mer eller mindre ryckiga. Man får helt enkelt lära sig kompensera med koppling o gas.

EDIT: kontrollera drivpaket osv så det inte är för slitet. och om du ska mecka med t.ex. lager kan du passa på att kolla ryckutjämnaren..

Vet inte exakt hur det ser ut på R6an men på min gamla FZR satt den bakom drivpaketet. Tror inte det går att se utan att plocka bort hjulet. Det är iaf gummibussningar som sitter mellan drivningen och hjulet.. men jag tror inte de brukar ta slut så speciellt fort. Lager etc. borde troligen ge med sig innan ryckutjämnaren. Jag är ingen expert i ämnet :)

Hur långt har hojjen gått?

På sidan 7-12 i denna PDF finns det en bild på ryckutjämnaren.. men man ser tyvärr inte hur den sitter monterad..

http://www.yzfr6.net/manual/R6_manual_chasis.pdf

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back