Skulle ni köpa kolfiberdelar "utan funktion" till er hoj?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hej,

Dum rubrik, men det hjälps inte. :)

Saken är den att jag har hittat en tillverkare av kolfiberdelar i Kina. Grejerna verkar hålla riktigt hög kvalitet, och finns till de flesta nyare sporthojar. (huggers, fotplattor, framstänkskärmar och diverse kåpor)

Funderar nu på om man borde dra hem en beställning, eller rent av starta nån liten firma, men jag är lite osäker på hur ivriga folk är på att byta ut kåpdelar och detaljer på sina motorcyklar mot likadana i kolfiber? :va
Är det bara jag som kan tänka mig att lägga pengar i en likadan del i kolfiber, som inte egentligen gör någon skillnad annat än att vara porrig?

De erbjuder både delar helt i kolfiber, eller kolfiberinklädda prylar gjorda i glasfiber. Vilka skulle intressera mest?

Vet inte vad det blir av detta, men har man fått en ide måste man ju pejla intresset litegrann. :)

Tack!

Kolfiber framför plast alla dagar i veckan!!!:tummenupp

Precis vad jag tänkte... :)

Men kolfiberbeklätt glasfiber eller kolfiber rätt igenom då?

Att köpa kåpor i kolfiberkomposit istället för glasfiber fyller en funktion! Det "kan" bli lättare, iallafall i plånboken.
Fälgar i kolfiber är porrigt.
Men att skruva på delar i kolfiber som inte fanns där innan, det är trams på riktigt:D

Är det bara jag som kan tänka mig att lägga pengar i en likadan del i kolfiber, som inte egentligen gör någon skillnad annat än att vara porrig?

Kolfiber e lätt o sparar vikt, så nån skillnad är det!! :fakta

Att köpa kåpor i kolfiberkomposit istället för glasfiber fyller en funktion! Det "kan" bli lättare, iallafall i plånboken.
Fälgar i kolfiber är porrigt.
Men att skruva på delar i kolfiber som inte fanns där innan, det är trams på riktigt:D
Undantaget är skydd på styrkronan. :fakta

Men annars håller jag med, ersättningsdelar i kolfiber är najs.

Fast fälgar är (för) dyrt och har begränsad livslängd.

I mina ögon är det sporthojsvarianten av 3 dm fransar och 11 kilo kromade örnar på en prostatasläde...
Har det ingen funktion, skall det heller inte finnas där.
Kanske börjar jag bli gammal :gnissla

Funktion före form, i alla lägen :tummenupp

Det går ju precis lika bra att lacka billiga kolfiberdelar som dyra orginaldelar.

Posörkolfiber skulle jag inte sätta på, varken på den jag har nu eller eventuellt framtida objekt, men ett snyggt café-racer set i kolfiber skulle jag kunna ha på rätt hoj.

Förutsatt att det är av bra kvalitet, är det av dålig kvalitet skulle jag lacka det.
Kolfiber är bara snyggt om det har hög finish och är tunnt och lätt.
Hur man lägger väven har stor betydelse.

Så summa summarum finns det många som kunde tänka sig att köpa.

Kvaliteten verkar som sagt vara riktigt bra, likaså passformen.

Blir väl till att börja fundera med kineserna vad de vill ha betalt och hur många containers vi ska börja med. :)

Självklart finns det en marknad för detta.
Men om det är sjaskigt tillverkat med dålig passform så är det kass.

Se till att inte bli bankrutt om du startar nåt, att importera från asien brukar kräva lite kvantitet...

Kolifber är ju porr, så självklart ska man ha det :)

Har själv en vilande order i USA på delar för 14.000 som bara har "posör" funktion, men så fullkomligt älskar jag också kolfiber och har alltid drömt om att få styla en hoj enligt ett speciellt sätt.

Dock har jag inte beställt än då det är för mycket pengar för bara porr, men en dag så. Hittar du bra kvalitét (läs topp topp) till bättre priser så är jag i alla fall mycket intresserad.

Tror du kan ha marknad för det helt klart.

Kan de dessutom bli nästan lika billigt som vanliga krashkåpor så har du ju också många möjliga kunder bland banåkarna där det inte har posör värde utan riktigt värde i form av viktsparandet.

Och självkart äkta vara, glaskolfiber är inget att ha

Så summa summarum finns det många som kunde tänka sig att köpa. ... :)
Sedan är ju frågan hur stort utbudet är. Varitationen av kåpor är ju ganska stor t.ex. Om många här ser de har till "min" hoj, så köper man nog med om priset är bra.

Helt klart intressant!
Men som sagt, se till så finish & kvalitet ÄR bra, inte bara "ska vara" bra.
Sen är det ju priset också som är en av de viktigaste konkurrensmedlen.
Finns massor av företag & internetsidor både i Sverige & utomlands, men ofta har de nästan likadana priser överallt. Kan skillja en hundring & lite på frakten bara.
Så har du BRA pris & BRA finish blir nog allt super!. :tummenupp

Får man välja mellan kolfiber och glasfiber utan större prisskilnad, så blir det kolfiber.
Lättast vore nog att börja med "universaldelar".
Tror att det är lättare att komma in på marknaden för cross/enduro/motard/streetfighter än att få originalnissarna att byta kåpset.
Tror jag.

Visst är kolfiber porrigt, inget snack. För min egen del kan jag börja med att välja sallad nästa gång jag dregglar över en burgare. Kan tjäna fett med vikt på hojen genom det knepet.... så nej, inget kolfiber för mej.

P.S. Jag röstar för en poll!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back