Hjälp med modelljakt - vägreg.bara enduros!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänkte införskaffa ett par gruspiskare för att det är kul, inte för att köra enduro, utan för att hitta de där sköna grusvägarna till den där sjön ingen annan visste om osv..

Jag är fd crossåkare och ställer nog vissa krav för att jag ska tycka att det är kul, men budgeten blir begränsad på projekt "skogsstig".

Har letat på blocket och så, men hittar antingen tunga trötta "offroad"-maskiner, eller E-reggade enduros. Borde det inte liksom på motardsidan gå att hitta roliga maskiner som man kan ta ut på vägen också?

Vilka modeller ska man då titta efter? Budget ca 15-30k per hoj!

(Nämnas bör att den ena är till tjejen, så om någon vet nån som inte är jättehög, och gärna så lätt som möjligt (motor mindre viktigt) så peka på det)

Va inne på samma tankar i vintras o pratade med tekniska på bilprovningen ett par gånger. Vad jag fick fram så ska allt som är enduroreggat gå att vägregga utan några större ingrepp Det man får fixa är ju det som endurohojarna har dispans för som blinkrar mätare tuta ljudet osv. Att jag la projektet på is va dom alltför täta servicarna som krävs på en endurohoj. Man får lufsa runt på Kle ett tag till o undvika dom alltför smala skogsstigarna:)

Edit. Nej hitta begangnade roliga crosshojar som är vägreggade för 15-30 tusen verkar inte finnas. Däremot sa han som jag pratade med på bilprovningen att många av dom stora fabrikaten som finns som enduroreggade även kan fås i vägregg om man köper nytt. Kollade alldrig upp det för då hamnar man ju på 80 tusen typ:gnissla

Last edited:
Vad jag fick fram så ska allt som är enduroreggat gå att vägregga utan några större ingrepp Det man får fixa är ju det som endurohojarna har dispans för som blinkrar mätare tuta ljudet osv.

Så en E-reggad hoj kan alltså förses med blinkers, tuta och mätare så är man safe? tuta är ju en smal sak (som dessutom kan skruvas bort efter bes.) Duger en cykeldator som mätare eller måste det vara sån vajer?

Men då ska det ju typbesiktas och sånt, massa jobb... Det ska var enkelt att komma igång.

Jag kräver inte en värstinghoj. Min ska va stark nog att kunna busa lite med, jag vill ha ett chassie som håller lite mått osv (men det känns som att alla enduromaskiner lever upp till det, det är när man kollar på gamla 9-tals offroadare det faller)..

Tjejen behöver bara nåt att som är lätt så att hon orkar hålla emot, en 250 skulle va perfekt.

Gällande servicar blir det ju inga lågresor, utan snarare skogsutflykter och det blir inga mil. Det skruvandet är hanterbart - Jag ska ju inte använda den som landsvägshoj, är mest att man ska kunna ta sig via allmän väg till dit man vill vara.

Va inne på samma tankar i vintras o pratade med tekniska på bilprovningen ett par gånger. Vad jag fick fram så ska allt som är enduroreggat gå att vägregga utan några större ingrepp Det man får fixa är ju det som endurohojarna har dispans för som blinkrar mätare tuta ljudet osv. Att jag la projektet på is va dom alltför täta servicarna som krävs på en endurohoj. Man får lufsa runt på Kle ett tag till o undvika dom alltför smala skogsstigarna:)

Edit. Nej hitta begangnade roliga crosshojar som är vägreggade för 15-30 tusen verkar inte finnas. Däremot sa han som jag pratade med på bilprovningen att många av dom stora fabrikaten som finns som enduroreggade även kan fås i vägregg om man köper nytt. Kollade alldrig upp det för då hamnar man ju på 80 tusen typ:gnissla

Måste vara euro-3 för att kunna lv-reggas :mattias

Måste vara euro-3 för att kunna lv-reggas :mattias

Ja tydligen. Jag pratade som sagt med bilprovningen i vintras innan nyår o då va det inga problem. Har inte uppdaterat mej sen dess eftersom ja la mitt grusåkaprojekt på is.. Va synd skulle köpt o lv reggat en som man tänkt nu verkar det ju kört:mad:

Säkerligen lika het nyhet som Nutriletts lansering i Etiopien men vad är det för fel på en gammal XR600 nudå?

/perris

Säkerligen lika het nyhet som Nutriletts lansering i Etiopien men vad är det för fel på en gammal XR600 nudå?

/perris

Inget alls tror jag. Fast jag ville ha en 2 takts 250cc lv reggad med motardsulor. Och billig.. alltså som hund skrev max 30 tusen reggad o klar:)

Inget alls tror jag. Fast jag ville ha en 2 takts 250cc lv reggad med motardsulor. Och billig.. alltså som hund skrev max 30 tusen reggad o klar:)
2t enduro med motardkit till är väl inte alltför vanligt,men 30k får du en hoj runt -05 för.Bara att börja leta efter KTM eller Gasgas 250(eller ännu hellre 300)då.

2t enduro med motardkit till är väl inte alltför vanligt,men 30k får du en hoj runt -05 för.Bara att börja leta efter KTM eller Gasgas 250(eller ännu hellre 300)då.

Precis, tvivlar på att de som köpt 2-t enduro åker något annat än brötenduro med dem (och en och annan stint på crossbanan).
GasGas 300:a skulle jag peka på faktiskt, var inte alltför länge sedan jag tyckte man såg en sådan på soe.se?

Det blir till att köpa motardkitt på sidan om tror jag, men är det helt genomtänkt...de sopar i sig rätt friskt med soppa, är inte 4-takt lite mer praktiskt där man bara rullar in på macken och tankar (iofs kan man väl ha med sig en liten flaska 2-t olja och blanda rätt i tanken).

/J - som älskar sin 300:a, men det är i skogen den skall användas :yoparty

2T enduro på väg, säger bara bläää. Hispiga motorer, dra massa soppa och fel utväxlade.

Säger som SGM en 300a(eller 250 med för den delen) hör hemma i skogen eller på banan.

xr400,, hyffsat lätt ändå,, torde väl funka fint... går säkert o plocka av lite mer saker så man får den nåra kg lättare till :va
vet inte hur dr350 är. men med båda dessa så blir de roligare innan du hittat de dära "vägarna" + lätt servade med långa intervaller :tummenupp

En Honda CRF 450 HM vore väll den ultimata hojen för dig? Crosskit och motardkit, lv-reggad och går grymt bra.

Går att hitta för 35k så det spräcker ju din budget lite, men tvivlar på att du hittar en lämpligare hoj för ändamålet :)

En Honda CRF 450 HM vore väll den ultimata hojen för dig? Crosskit och motardkit, lv-reggad och går grymt bra.

Går att hitta för 35k så det spräcker ju din budget lite, men tvivlar på att du hittar en lämpligare hoj för ändamålet :)

Kanske... Men en budget på en dryg hundring ska täcka 2 grussprutor, 1 banklubba (modell nybörjare :) ), div tillbehör som lite nya kläder och så samt lite semesterkassa.

Man kan inte få allt, men även om jag lägger banhojen på is för säsongen nu, så vill jag inte bränna de pengarna för nästa säsong. Det finns fler saker hushållet vill lägga pengar på än dussintals med hojar.. Typ möbler, gardiner, mat, resor och sånt.. (Larvigt jag vet, men livet är så mkt roligare om man delar det med nån som inte hatar en :) :tungan )

Finns ju hur många olika hojar som helst. Ska ni mest åka grus och väg kanske ni ska skippa de värsta lv-reggade endurohojarna.

- KTM 640 E
- Suzuki DRZ 400 eller dr350
- Honda xr600/650/400

Lite tätare serviceintervaller men går även att köra enduro med
- KTM 525/450
- Yamaha WR 400/425/450

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back