Brun kylarvätska...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Brun kylarvätska = olja i kylarvätskan. Det i sig behöver ju inte betyda så mycket mer än att det kan bli sämre kylningsförmåga.

Problemet ligger ju i om kylarvätskan går andra hållet och in i motorn.

Detta bör ju rimligtsvis visa sig genom skum på ytan i oljefönstret.

Vad fler sätt finns det att kolla om kylarvätska tränger in i motorn via den nu troligen trasiga topplockspackningen... ?

Ryker det mer vitt än vanligt så läcker det antagligen in kylarvätska i motorn... Men det kanske du visste? Och grådaskig olja...

Iofs kanske det beror på om man har röd, grön eller gul kylarvätska...?

Last edited:
Ja rök o så visste jag om, men den ryker inte och sluttippen på hojen är kolsvart och "fin" :) säger vi.

Motorn i sig spinner annars fint och rycker eller ryker inte på något udda sätt.

Brun kylarvätska skulle jag vilja påstå beror på rost i kylaren.
Gäller det en rejshoj som gått utan glykol eller watterwetter?
I övrigt håller jag med Wagge
Det där finns det ju chans att det är faktiskt... kylaren har ju några år på nacken (15+ år). Det tänkte jag inte på.

Jag försökte "känna" på vattnet o se om det kändes oljigt men det är det inte direkt... så nog kan det vara så att det är rost.

Last edited:
Jag försökte "känna" på vattnet o se om det kändes oljigt men det är det inte direkt... så nog kan det vara så att det är rost.
Det kan också bli som när du sätter flytande margarin i vatten, som små "klumpar" som flyter omkring, en hinna på ytan som är "äcklig" :).

Det där finns det ju chans att det är faktiskt... kylaren har ju några år på nacken (15+ år). Det tänkte jag inte på.

Känner igen din fundering, vi tömde kylaren på R1:an och den var diarrébrun, vi fick spola ur systemet några gånger och då tunnades "brunheten" ut men den försvinner inte helt.

Last edited:
Ett annat sätt att se om du har vatten i oljan är att ta ut lite olja (på en sticka?) och värma på den, med typ en tändare. Om det då kokar och ryker så har du vatten i oljan.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN