Moto Guzzi 850 Griso

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hej

Detta kanske inte är rätt tråd men de kunnisgaste är väl här.

Jag har fått upp ögonen för denna Motoguzzin men när jag fråga runt så visade det sig att knappt någon kan något om motoguzzi mer än att det
kommer från italien och där med inte är något att ha.

Kan någon dela med sig av lite erfarenhet om moto guzzi och kan säga om det är förtjänt av det italgenska statusen. Vill säga skruva mer än köra osv.
Isf är det synd för de är annars en hoj för mig.

tack på förhand

En kompis hade en Griso,rätt ball hoj om man gillar stuket.
Ljuddämparen är större än ett oljefat.

Jag har haft fem Guzzi (G-L står för Guzzi-Leif) och kan knappast anses neutral, men:

-Kvalitén på moderna Guzzi (från sent 80-tal och framåt) ligger på BMW-nivå
-I vissa stycken är tekniken på en äldre nivå (gäller till exempel stötstångsmanövrering av ventiler mm) men på andra sätt är man fullmoderna. Till exempel är deras insprutning väl så bra som BMW och japs
-Nivån på bromsar och väghållning håller generellt hög klass
-Det låga antalet sålda mc samt oförtjänt vanrykte ger relativt låga andrahandspriser för vissa modeller
-Många älskar motorgången och övrig feeling hos Guzzi men de som önskar silkesmjuk action blir besvikna - se alltså till att provköra en längre sträcka
-Se upp på hastighetsmätaren när du kör - V-twinen är bedräglig i sitt beteende och medför ofta överraskande hög fart
-Klonkfria växlingar lär man sig snabbt

Lycka till!

*lättmekad + kardan som tarvar mindre underhåll än kedja
*rå motorgång (på gott och ont beroende på preferenser)

fast det är lite som G-L säger, udda i Sverige så köparna står inte på kö om man vill sälja.

oki.

Tack för infon. Det var precis det jag vill höra. Ska iväg nästa vecka och se om man kan hitta något intressant. Ska ta en extra lång runda så jag verkligen märker om det är något att ha. Bara man slipper slänga upp flera 1000kr på delar och reperationer så är det säkert något för mig.

Mvh

Griso

Griso, enligt mig en av de mest välsvarvade "PowerCruisers" som finns. 850cc, 1100cc och nu den senaste 1200cc med fyrventilstoppar. Jag har kört både 850:an och 1100:an. Den senare med välljudande Lavizzarisystem istället för avloppstrumman till avgasrör.

Det som slog mig mest med Grison var att den faktiskt fungerar rejält bra när det svänger. Provade Guzzis 1200 sport på Midlandabanan för en tid sen, tillsammans med Griso 850. Med 1200 sporten, där tog det i så fort det svängde lite... men med 850:an hade man djupa, långa nedlägg med blixtrande knäskrap som följd :rolleyes: .

Det var faktiskt så att 1200:sporten inte lyckades hänga av 850:an på Midlandabanan. 850:an tappade lite på rakan, men det tog den igen i kurvorna. Även en och annan sporthoj fick se sig rundad av den... Och att få se förvånan och förfäran i ögonen på folk när de kom fram i depån och kollade in de knorvliga däcken från hård kurvtagning, på en GUZZI. Priceless.

Från det ögonblicket förändrades min syn på MotoGuzzi helt. Jag hade verkligen tyckt att det var en apful hoj utan existensberättigande. Nu älskar jag Grison.

Grison har ju i princip samma gaffel och bromsar som gamla Aprilia Mille/Falco. Vilket inte alls är dåliga prylar. Showa och Brembo. Fjädringen bak var det heller inga bekymmer med.

Men jag håller med tidigare skribenter, ljuddämparen är i lite största laget. Men det finns många fina eftermarknadssystem varav Lavizzari är ett av de snyggare.

Att dessutom med 1100 stå vid ett rödljus med öppna ljudförskönare få slå på fullt i ett race med vassare sporthojar och hålla jämt med dem upp till en bra bit över hundra är också lite mys.:tummenupp Det vill man göra igen och igen, inte för tävlingens skull, men för ljudet.

Det jag håller som negativt (nog bara en vanesak) är att motorn roterar inte som andra motorer. Precis som BMW's boxrar så känner man av av och påslag med ett visst "sidbryt". Men det finns ju fruktansvärt många BMW-åkare, och de verkar ju klara av det finfint.

Jag har haft fem Guzzi (G-L står för Guzzi-Leif) och kan knappast anses neutral, men:

-Kvalitén på moderna Guzzi (från sent 80-tal och framåt) ligger på BMW-nivå
-I vissa stycken är tekniken på en äldre nivå (gäller till exempel stötstångsmanövrering av ventiler mm) men på andra sätt är man fullmoderna. Till exempel är deras insprutning väl så bra som BMW och japs
-Nivån på bromsar och väghållning håller generellt hög klass
-Det låga antalet sålda mc samt oförtjänt vanrykte ger relativt låga andrahandspriser för vissa modeller
-Många älskar motorgången och övrig feeling hos Guzzi men de som önskar silkesmjuk action blir besvikna - se alltså till att provköra en längre sträcka
-Se upp på hastighetsmätaren när du kör - V-twinen är bedräglig i sitt beteende och medför ofta överraskande hög fart
-Klonkfria växlingar lär man sig snabbt

Lycka till!

Glömder fråga en sak. Du sa att du hade hat 5 stycken. Vilka årsmodeler har det varit och har du hat någon form av problem under den tiden?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN