Skeva skivor?

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!

Mina skivor fram låter som om de är skeva när jag kör, dock så slutar de låta när ja kommer upp i ca 20-30km/h
Alltså de låter bara om skivorna i låga hastigheter:va

Vad kan vara felet, eller skall det låta så här?

Stor chans att nitarna eller naven börjar bli slitna och rotorerna (skivorna) därför kan glappa lite mer än vad de ska.

Ger ett 'klickande' ljud när man rullar hojen för hand eller i låg fart och försvinner sedan.

Är inte farligt men kommer inte bli bättre heller, alltså dags att i lugn och ro spana efter en ny nitsats eller nya skivor.

Stor chans att nitarna eller naven börjar bli slitna och rotorerna (skivorna) därför kan glappa lite mer än vad de ska.

Ger ett 'klickande' ljud när man rullar hojen för hand eller i låg fart och försvinner sedan.

Är inte farligt men kommer inte bli bättre heller, alltså dags att i lugn och ro spana efter en ny nitsats eller nya skivor.

Kan man nita om alla skivor?

Mina nitar på orginalskivorna börjar glappa upp lite, men har fått för mig att de bara går att nita om dyra raceskivor ?

okey, för det låter mer som om skivorna skrapar mot bromsbackarna
Bytte däck nyligen och ja har för mig att det inte lät innan, dock kan ja ha fel

okey, för det låter mer som om skivorna skrapar mot bromsbackarna
Bytte däck nyligen och ja har för mig att det inte lät innan, dock kan ja ha fel

Om du saktar ner igen utan att bromsa med frambromsen efter att ha kört ett tag, skrapar det fortfarande då?

Vanligt att det ligger på "lite" men det brukar släppa när man kör.

Mina ligger på lite hela tiden i låg fart efter att jag bromsat (Men jag har lite special ISR 6 kolvs ok med "flytande" race skivor.

Men det låg emot innan med...

Last edited:
Om du saktar ner igen utan att bromsa med frambromsen efter att ha kört ett tag, skrapar det fortfarande då?

Vanligt att det ligger på "lite" men det brukar släppa när man kör.

jopp det skrapar ändå:va
as irriterade, för det slutar skrapa när man kommer upp i fart!

jag har Galfer wave skivor o det skakar fan i mitt styre när man bromsar !
har dragit åt muttrarna i kronan men det blev ingen förändring, betyder det att skivorna är sneda?

om du preci har bytat däck så kan det vara så att du inte har fått hjulet centrerat,
nu vet jag inte hur din konstruktion ser ut,

men på vissa hojar är ena sidan av hjulaxelen "lös" i gaffelbenet & spänns fast med insext skruvar, kan vara så att man ibland måste trycka till den sidan så skivan centreras i bromsoket..

om du preci har bytat däck så kan det vara så att du inte har fått hjulet centrerat,
nu vet jag inte hur din konstruktion ser ut,

men på vissa hojar är ena sidan av hjulaxelen "lös" i gaffelbenet & spänns fast med insext skruvar, kan vara så att man ibland måste trycka till den sidan så skivan centreras i bromsoket..

ska kolla det imorron, tack!:tummenupp

dock ere ju lite konstigt att det slutar låta när man kommer upp i fart..

Kan man nita om alla skivor?

Mina nitar på orginalskivorna börjar glappa upp lite, men har fått för mig att de bara går att nita om dyra raceskivor ?
Kan å kan, frågan är bara om man får tag på nitar, och om det är niten som tar allt slitage. Är nav/skiva slitet också så gör ju nya nitar mindre nytta.

Jag har ISR-skivor, dom är billigare än orginal, och fullt renoverbara :tummenupp

så det kan vara mina skivor som är slut?
förstår dock fortfarande inte varför det slutar låta efter en viss hastighet?

Kan å kan, frågan är bara om man får tag på nitar, och om det är niten som tar allt slitage. Är nav/skiva slitet också så gör ju nya nitar mindre nytta.

Jag har ISR-skivor, dom är billigare än orginal, och fullt renoverbara :tummenupp

De mjuka delarna, normalt nav och ofta nit är det som tar slitaget. Där får man mäta etc.
Men ett väldigt lätt slitet nav kan med ny nit få till en lagom tight montering. Inte lika tight som ny skiva men tillräckligt för att hålla en, två säsonger till. Gott om tid att fynda andra nav/skivor eller byta hoj för många.

så det kan vara mina skivor som är slut?
förstår dock fortfarande inte varför det slutar låta efter en viss hastighet?

När du rullar sakta 'ramlar' skivan omkring på nitarna i glappet som blivit och det klonkar till varje gång. När farten ökar så ökar andra ljud (vindbrus, motorljud etc) så då får svårare att höra,

Även hjulets roterande ger en gyroeffekt på skivan att den vill fortsätta rotera runt sin axel, inte 'rulla och tippa'

Dessa saker kombinerat gör att ljudet försvinner när du åker fortare, exakt vilken hastighet beror på buller, hjälm och slitage.

Last edited:
De mjuka delarna, normalt nav och ofta nit är det som tar slitaget. Där får man mäta etc.
Men ett väldigt lätt slitet nav kan med ny nit få till en lagom tight montering. Inte lika tight som ny skiva men tillräckligt för att hålla en, två säsonger till. Gott om tid att fynda andra nav/skivor eller byta hoj för många.
Där vinner ju ISR, som har nån slags stenhård alu i nitarna, men stålet i nav/skiva är ju trots allt hårdare, så nitarna tar slitaget :tummenupp Lätta att byta också, till skillnad från orginalnitarna som är verkar omöjliga att byta? :va

Där vinner ju ISR, som har nån slags stenhård alu i nitarna, men stålet i nav/skiva är ju trots allt hårdare, så nitarna tar slitaget :tummenupp Lätta att byta också, till skillnad från orginalnitarna som är verkar omöjliga att byta? :va

Nav är normalt gjorda av alu, alltså lika hårda som alu-nitar...

Vad som är möjligt eller inte vad det gäller originalnitar beror nog mest på mekanikerns kunskap

När du rullar sakta 'ramlar' skivan omkring på nitarna i glappet som blivit och det klonkar till varje gång. När farten ökar så ökar andra ljud (vindbrus, motorljud etc) så då får svårare att höra,

Även hjulets roterande ger en gyroeffekt på skivan att den vill fortsätta rotera runt sin axel, inte 'rulla och tippa'

Dessa saker kombinerat gör att ljudet försvinner när du åker fortare, exakt vilken hastighet beror på buller, hjälm och slitage.

okey, hur länge kan man köra med dessa skivor, behöver de bytas direkt eller kan man vänta till hösten/vintern?
Min plånbok är inte direkt fet för tillfället :mad:

okey, hur länge kan man köra med dessa skivor, behöver de bytas direkt eller kan man vänta till hösten/vintern?
Min plånbok är inte direkt fet för tillfället :mad:

Tills du får underkänt av bilprovningen eller tröttnar på ljudet i stort sett...

Men risken är att du då kommer behöva byta kompletta skivor istället för att kunna renovera.

Tills du får underkänt av bilprovningen eller tröttnar på ljudet i stort sett...

Men risken är att du då kommer behöva byta kompletta skivor istället för att kunna renovera.

okey:tummenupp Har besiktning nästa vecka, får hoppas på det bästa:)

Edit: vad gör man när man renoverar dem, kostnad?
vad kostar nya skivor?

Ute och körde idag, låter mer och mer lycker jag
dock så om jag ligger på frambromsen extremt lätt så slutar det låta.

värkar som om man måste köpa nya skivor?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back