Superduke-tråden

Fick mail från/om Sviestad nu:

"Buller är största hotet mot all typ av mc-åkning på bana, vi kommer kontrollmäta så att ingen låter över 100db vid förbipassering. Det är endast original ljuddämpare som klarar det kravet."

Hm? Jag vägrar skruva på min org dämpare, det måste väl räcka med dB killers?

/A
 
Fick mail från/om Sviestad nu:

"Buller är största hotet mot all typ av mc-åkning på bana, vi kommer kontrollmäta så att ingen låter över 100db vid förbipassering. Det är endast original ljuddämpare som klarar det kravet."

Hm? Jag vägrar skruva på min org dämpare, det måste väl räcka med dB killers?

/A

Instämmer.

/L

Behöver omgående lägga på ett nytt bakdäck.

Har hjulet löst och även ett nytt däck, vem fixar detta i Sthlm med dessa kriterier?

Oklart vad han tar för det, men ring och kolla med Kristian på MCshopen (www.mcshopen.se) i Sollentuna och hälsa från mig (Lars Messing)
 
Last edited:
Skrev ju in mig i olyckstråden igår kväll :( Så tänkte se om nån har en prislista över vad nya delar kommer kosta?
Kolfiber blir det inte, har nog knappt råd att laga den med orginalprylar ens den här säsongen :( Men skulle behöva styre + kopplingshandtag och allt annat som sitter på styret typ, vänster kylarvinge, hela plastgrejjen som sitter bak på R'en, vänsterkrashpuckar för hjulen, växel samt vänster fotpinne samt ny framlampa. Nytt Akrasystem är inte att tänka på, får försöka buckla ut den burken som är skadad och sen kapa av dom lite alt. hänga på orginal igen. Rättare sagt, jag behöver en ny vänstersida till en SuperDuke R :( Nån som har nån koll på priserna? Det sidor jag hittar på nätet har bara kolfiber och det är på tok för dyrt för mig just nu. :(
 
Usch vad tråkigt.
Hur gick det med dig då? Inte alltför illa verkar det som eftersom du vill fixa till hojen igen. Tur det i alla fall.

Har du länk till microfischerna (hinner inte ta fram nu, kan göra det senare ifall ingen annan hinner före. Ifall det det nu finns ute till R'en, men en hel del delar är ju samma i alla fall)? Där får du fram artikelnummer, sedan kan du gå in på Karlströms Motor (jag tror Lelles oxå) och få fram priset.

Lycka till.
 
Tjena. Tänkte köpa slirkoppling till min superduke. Skall jag köpa Ktm:s orginal eller beställa Sigma Slipper Clutch från England? Eller finns det andra alternativ?
/ Jocke

Ha! Ytterligare en Superduke-ägare från Centralorten med stort C, Hunnebo. Välkommen hit. Själv har man ju tyvärr flyttat ut i förskingringen sen några år, men ändå.

Verkar finnas dåligt med erfarenhet på eftermarknadskopplingar här än, du får väl kanske bli först och rapportera hur det går. Själv skulle jag antagligen "chansa" på en Sigma, men det är jag det...

//Andreas
 
Skrev ju in mig i olyckstråden igår kväll :( Så tänkte se om nån har en prislista över vad nya delar kommer kosta?
Kolfiber blir det inte, har nog knappt råd att laga den med orginalprylar ens den här säsongen :( Men skulle behöva styre + kopplingshandtag och allt annat som sitter på styret typ, vänster kylarvinge, hela plastgrejjen som sitter bak på R'en, vänsterkrashpuckar för hjulen, växel samt vänster fotpinne samt ny framlampa. Nytt Akrasystem är inte att tänka på, får försöka buckla ut den burken som är skadad och sen kapa av dom lite alt. hänga på orginal igen. Rättare sagt, jag behöver en ny vänstersida till en SuperDuke R :( Nån som har nån koll på priserna? Det sidor jag hittar på nätet har bara kolfiber och det är på tok för dyrt för mig just nu. :(

Faan va tråkigt det är med trasiga hojar. Jag vet hur det känns.
 
Usch vad tråkigt.
Hur gick det med dig då? Inte alltför illa verkar det som eftersom du vill fixa till hojen igen. Tur det i alla fall.

Har du länk till microfischerna (hinner inte ta fram nu, kan göra det senare ifall ingen annan hinner före. Ifall det det nu finns ute till R'en, men en hel del delar är ju samma i alla fall)? Där får du fram artikelnummer, sedan kan du gå in på Karlströms Motor (jag tror Lelles oxå) och få fram priset.

Lycka till.

Inga bestånde kroppsliga men iaf, dock helt mörbultad och det tar nog ett tag innan man spelar fotboll igen (knät är stort som en apelsin :D ). Men jag minns ju hela smällen/luftfärden precis som det var och den kommer nog sitta i psyket ett tag tyvärr. Dock vill jag få iordning hojjen så man kan köra sen när man är fit-for-fight igen. Får kolla runt lite nu om priser, 2v på Kreta känns som man kan avboka redan nu :(


Faan va tråkigt det är med trasiga hojar. Jag vet hur det känns.

Jo, men jag är så himla glad för att man själv inte sitter halvt förlamad just nu att hojjen nästan känns ovesäntlig. Blir nog jobbigare sen när man ska börja laga den. Dock är ram/motor osv tydligen helt ok enligt dom som kollat hojjen. Den starta tydligen direkt och med normal tomgång. Lite trasig plast är ju inte så farligt eg, inget som är helt borta utan bara sprucket/grovt repat. Det enda som är trasigt är ena fotpinnen som är krokig och toppen på växelväljaren gick av. Skyddet över batteriet är helt orört så jag tror bara den har glidit lite på sidan, men med KTM's vanliga priser lär det svida till i börsen vilket som. Dock är hälsan viktigare än materialla ting! :yoparty
 
Skrev ju in mig i olyckstråden igår kväll :( Så tänkte se om nån har en prislista över vad nya delar kommer kosta?
Kolfiber blir det inte, har nog knappt råd att laga den med orginalprylar ens den här säsongen :( Men skulle behöva styre + kopplingshandtag och allt annat som sitter på styret typ, vänster kylarvinge, hela plastgrejjen som sitter bak på R'en, vänsterkrashpuckar för hjulen, växel samt vänster fotpinne samt ny framlampa. Nytt Akrasystem är inte att tänka på, får försöka buckla ut den burken som är skadad och sen kapa av dom lite alt. hänga på orginal igen. Rättare sagt, jag behöver en ny vänstersida till en SuperDuke R :( Nån som har nån koll på priserna? Det sidor jag hittar på nätet har bara kolfiber och det är på tok för dyrt för mig just nu. :(

Jag sörjer med dig:kryckor , skönt att höra att det gick bra med dig. Hoppas att du kommer upp på hojen igen inom en snar framtid. Ju snabbare destu bättre.:)
 
Skrev ju in mig i olyckstråden igår kväll :( Så tänkte se om nån har en prislista över vad nya delar kommer kosta?
Kolfiber blir det inte, har nog knappt råd att laga den med orginalprylar ens den här säsongen :( Men skulle behöva styre + kopplingshandtag och allt annat som sitter på styret typ, vänster kylarvinge, hela plastgrejjen som sitter bak på R'en, vänsterkrashpuckar för hjulen, växel samt vänster fotpinne samt ny framlampa. Nytt Akrasystem är inte att tänka på, får försöka buckla ut den burken som är skadad och sen kapa av dom lite alt. hänga på orginal igen. Rättare sagt, jag behöver en ny vänstersida till en SuperDuke R :( Nån som har nån koll på priserna? Det sidor jag hittar på nätet har bara kolfiber och det är på tok för dyrt för mig just nu. :(

Riktigt tråkigt fifan:( Viktigaste som sagt allt e väl med dig ja. Det löser sig med hojen, det gör det alltid;)
 
Hoppas att det inte tillstöter komplikationer med nacken, sånt skall man vara väldig försiktig med. Säger farbror Doktorn sjukgymnastik tror jag man får pallra sig dit.

Ser i din signatur att stenen leder med 1-0......ge dig inte på någon returmatch utan att ha med dig traktorgrävare.
 
Fick mail från/om Sviestad nu:

"Buller är största hotet mot all typ av mc-åkning på bana, vi kommer kontrollmäta så att ingen låter över 100db vid förbipassering. Det är endast original ljuddämpare som klarar det kravet."

Hm? Jag vägrar skruva på min org dämpare, det måste väl räcka med dB killers?

/A

Du kan vara lugn!
Jag har sågat av ca halva röret på mina Db-killers och med dom monterade låter den 96db på 4500rpm och inte över 104db på max gas.
Detta är med en riktig mätare och på 1m avstånd från blåsen.

Tutta och kör med killerna i:tummenupp
 
Du kan vara lugn!
Jag har sågat av ca halva röret på mina Db-killers och med dom monterade låter den 96db på 4500rpm och inte över 104db på max gas.
Detta är med en riktig mätare och på 1m avstånd från blåsen.

Tutta och kör med killerna i:tummenupp

Fast dom skulle väl mäta förbifart nu:va
vet iofs inte om det låter mer eller mindre..
 
Fast dom skulle väl mäta förbifart nu:va
vet iofs inte om det låter mer eller mindre..

Man får väl låta bli att ladda fullt förbi mätplatsen på start och målrakan. Då borde det ju vara lungt!
Sugen som satan på Sviestad nu på söndag :) .
Hoppas bara att vädret blir OK!
 
Last edited:
Skrev ju in mig i olyckstråden igår kväll
Satan va trist, Tur å andra sidan att du klarade dig så pass bra ialf vilket är det viktigaste .

Jag har sågat av ca halva röret på mina Db-killers och med dom monterade låter den 96db på 4500rpm och inte över 104db på max gas.
Detta är med en riktig mätare och på 1m avstånd från blåsen.

Hur blev ljudet då ? Jag menar orginal db-killers är rätt tysta och det känns lite trist med dom i..
Så att såga av dom kanske gör att ljudet blir mer maffigt ?
 
En kylarvinge kostar 2200:-:huvet

Satt igår natt och slog lite priser hos Karlströms Motor för att se vart man landar ungefär, sluta räkna ganska fort :D EN vibrationsvikt till styret, utan tillhörande skruv kostar 185:-, en fotpinne (även den utan skruv) 232:-. Vissa grejjer har helt sjuka priser om du frågar mig. Kylarvingarna är billigare i kolfiber från DirtBikeBook än vad dom är i plast från Svensk butik.. :va Men men, bara bita i det sura äpplet.

Dock var jag förbi assistanskåren idag och satte mig på hojjen. Jävligt skön känsla att få kliva upp i sadeln igen iaf :tummenupp Sen verkar den ha klarat sig mycket bättre än jag först trodde. Högersidan är helt orörd om man bortser från bromshandtaget och slutburken. Lyset verkar också vara helt, bara ett litet fäste uppe vid styret som släppt runt skruven. Vänster ser inte heller sååå himla farlig ut, inget som inte går att fixa iaf! *EDIT* Ram, sving, motor osv ser orört ut så allt det dyraste verkar ha klarat sig. Alltid något att vara glad över. Dock får man väl lämna in den för att verkligen kolla så allt är ok.

Nån som har koll på hur bra grabbarna hos Lelles är på reparationsjobb/mäta upp hojjen? Skulle vara skönt om nå "proffs" kunde intyga att den fortf. är rak & fin. Skruva plast kan man ju göra själv men just den biten vill jag nog ha hjälp med.
 

Bifogat

  • Bild000(1).jpg
    Bild000(1).jpg
    102.7 KB · Visningar: 149
  • Bild008.jpg
    Bild008.jpg
    104.2 KB · Visningar: 147
  • Bild009.jpg
    Bild009.jpg
    97.6 KB · Visningar: 165
Last edited:
Massa text och bilder

Ser inte ut som om det tagit all för mkt stryk, inga repor eller slagmärken på ram/sving? Plastdelarna landar runt 6000 "runt om", kanske någon 500ing till eftersom du åker R.

Lelles är duktiga, problemet är väl att få tid, det finns även en duktig kille vid Arlanda som brukar rekomenderas av Lelles när det blir trångt i verkstaden hos dem.

Delarna kommer dagen efter om dom finns i Österrike så det borde gå på ngn vecka att få cyklen hel och ren igen. Hinner du bli hel och ren på en vecka?

Efter min vurpa i April förra året har jag haft hjärnspöken enda till i Måndags då det lossnade rejält på Go-Kart banan Rörken och jag vågade gasa lite.

Låt hojåkningen ta tid from nu, undvik och åka med dom värsta polarna, eller iaf dom som inte kan hålla ner tempot så du känner dig trygg för du kommer sitta och leta efter skit på vägbanan och göra allt annat än koppla av och ha blicken på rätt ställe.

Sktik till om du vill ha hjälp med något, meka SD är kul.

Krya på sig.


/Andreas
 
Satt igår natt och slog lite priser hos Karlströms Motor för att se vart man landar ungefär, sluta räkna ganska fort :D EN vibrationsvikt till styret, utan tillhörande skruv kostar 185:-, en fotpinne (även den utan skruv) 232:-. Vissa grejjer har helt sjuka priser om du frågar mig. Kylarvingarna är billigare i kolfiber från DirtBikeBook än vad dom är i plast från Svensk butik.. :va Men men, bara bita i det sura äpplet.

Dock var jag förbi assistanskåren idag och satte mig på hojjen. Jävligt skön känsla att få kliva upp i sadeln igen iaf :tummenupp Sen verkar den ha klarat sig mycket bättre än jag först trodde. Högersidan är helt orörd om man bortser från bromshandtaget och slutburken. Lyset verkar också vara helt, bara ett litet fäste uppe vid styret som släppt runt skruven. Vänster ser inte heller sååå himla farlig ut, inget som inte går att fixa iaf! *EDIT* Ram, sving, motor osv ser orört ut så allt det dyraste verkar ha klarat sig. Alltid något att vara glad över. Dock får man väl lämna in den för att verkligen kolla så allt är ok.

Nån som har koll på hur bra grabbarna hos Lelles är på reparationsjobb/mäta upp hojjen? Skulle vara skönt om nå "proffs" kunde intyga att den fortf. är rak & fin. Skruva plast kan man ju göra själv men just den biten vill jag nog ha hjälp med.

Instämmer i alla Hobbes/Andreas kommentarer. Jag var förbi Olle Ohlsson/Trosta Gård utanför Arlanda härom veckan och snackade då med Johan Hammarström som gav ett mycket positivt intryck när det gäller KTM-jobb. Det är en auktoriserad KTM-verkstad och jag har tidigare servat min 640sm där med mycket bra resultat.
Du når Johan på 0709-68 87 73.
 
Back
Top