375cc, var finns dom? ( hjälp en nybörjare! )

ribos

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
yamaha tzr
Tjena ;) , jag är 18 år och är hade en Yamaha TZR som moped, och jag
älskade den! så nu hade man ju tänkt sig att uppgradera sig lite till
en mc-körkort A beg ( tror jag det heter, 375cc max iaf)

jag har kollat runt lite på forumet men bestämde mig för att ställa frågan själv..

jag har kollat runt på yamahas, hondas sidor, men hittar bara 125cc och såna med typ 800+ :P åfan, tyvärr så får jag inte sitta på såna än ^^
vad har ni för tips på modeller? (eller är det så att det är 125 som gäller för mig?)

jag undrar om ni kan guida mig lite? jag är 100% inriktad på att köpa
en MC, men som sagt.. den får inte vara mer än 375cc.

gärna en som ser ut som street racing, som yamaha tzr (50cc)

vilka tipsar ni?

för i förhand, och sry för mina "nybörjar" frågor ^^

mvh richard

Dom 375 cc som du nämner är minsta storlek som får användas vid uppkörning hos vägverket. Kravet på din hoj är att effekten är max 25 Kw (34 Hk) samt att den max har 0,16 Kw/ kg (tjänstevikt). Du kan gå in på www.vv.se för mer information.
Någon begränsning av kubikantalet finns ej.
En hoj på runt 600 cc kan vara en lämplig mellan klass hoj.

Du får köra en Haybusa 1300 om du vill, kravet är att det ska vara MINST 375cc vid uppkörning!
Hojen måste vara strypt till 25kW och inte ha ett vikt/effektförhållande som överskrider 0,16kW/kg, för att köras på A-beg. kort. Sen om den har 2000cc det är skitsamma.

EDIT: Så det kan bli :tungan

ahaaaa ;) ok tack! min dyslexi förstör för mig när jag läste det förut :P

men om man nu får köra en haybusa 1300 med ett "beg. körkort" varför är det "begränsat"? vad är skillnaden på ett sådant kort och ett tungt?

ops, sry, nu förstod jag tror jag ^^

"Kravet på din hoj är att effekten är max 25 Kw (34 Hk) samt att den max har 0,16 Kw/ kg (tjänstevikt)"

antar att det är det?

Last edited:
ahaaaa ;) ok tack! min dyslexi förstör för mig när jag läste det förut :P

men om man nu får köra en haybusa 1300 med ett "beg. körkort" varför är det "begränsat"? vad är skillnaden på ett sådant kort och ett tungt?

ops, sry, nu förstod jag tror jag ^^

"Kravet på din hoj är att effekten är max 25 Kw (34 Hk) samt att den max har 0,16 Kw/ kg (tjänstevikt)"

antar att det är det?

precis så är det! beg. kort innebär att du får köra med begränsad effekt (34hk/25Kw osv..) kort utan begränsning e mc utan begränsad effekt:tungan

hur mkt får man ut av det? om man köper ex "YZR-R125, yamahas typ snyggaste 125a :P och strypa den? lr vad?

Nja de flesta 125or brukar väl vara på 11kw från början, för att de ska kunna köras på lätt mckort. Ska du ha A kort med begränsning så bör du nog satsa på någon lite större hoj enligt mig :)

:D :D :D

Tjöp en Yamaha YZF 750R :tummenupp En sån har jag :yoparty :D
:rolleyes:

I praktiken skulle du kunna ta din TZR och ta bort strypningen och registrera om den som tung motorcykel som du då får köra med begränsat A-kort men det är roligare med en större motorcykel :tummenupp

I praktiken skulle du kunna ta din TZR och ta bort strypningen och registrera om den som tung motorcykel som du då får köra med begränsat A-kort men det är roligare med en större motorcykel :tummenupp

Då måste han fixa annan hoj till uppkörningen pga man måste ha mer än 375cc

Då måste han fixa annan hoj till uppkörningen pga man måste ha mer än 375cc

Dessutom kan den landa på tunghoj eftersom vikt/effekt-förhållandet kvalar in under tung istället för beg.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back