omnikasilning

Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
Vart vänder man sig bäst om man vill ha en cylinder seröst omnicasilad.
svara gärna med hjälp av er egen erfarenhet.
visst kan jag skicka till italien england mm men måste finnas någon svensk serös firma också?????????????:tummenupp

Blixtens Racing Import O Diverse KB Tel. 036 - 13 40 96
Värnhemsv. 33 A
56135 HUSKVARNA

Skall enligt var jag hört vara väldigt seriös och fixa bra jobb till vettiga priser

Vad jag hört finns det ingen "seriös firma", för ingen svensk firma omnikasilar själv utan skickar grejjerna till utlandet. Dock kan jag ha fel men har för mig att jag ställt liknande fråga tidigare och fått det som svar.

En fråga till dig, varför måste firman som nikasilar vara svensk?

Det stämmer bra det Blixten skickar cyllarna till Holland tror jag men han är ändå en seriös svensk handlare:tummenupp

Vad kostar det? Och rent teoretiskt, skulle man inte bara kunna borr cylindern en överdimension eller två och köra med en "vanlig" kolv, för Icke-nikasilade cylindrar likväl? Om man nu mot förmodan skulle hitta en som passar.

Undrar mest då jag hittat en billig skuren cagiva men inte vill betala 7000 för en ny cylinder/nikasilbehandling.

Vad kostar det? Och rent teoretiskt, skulle man inte bara kunna borr cylindern en överdimension eller två och köra med en "vanlig" kolv, för Icke-nikasilade cylindrar likväl? Om man nu mot förmodan skulle hitta en som passar.

Undrar mest då jag hittat en billig skuren cagiva men inte vill betala 7000 för en ny cylinder/nikasilbehandling.

Tyvärr omöjligt eftersom Nikasilet eller Galnical (kärt barn har många namn) ersätter de andra metoderna (hårdförkromning eller järnfoder) att hårdgöra en aluminiumcylinder.
Det är bara cylindrar av gjutjärn alternativ fodrade som kan borras - annars får du aluminium mot aluminium och det håller inte alls...

Vad jag hört finns det ingen "seriös firma", för ingen svensk firma omnikasilar själv utan skickar grejjerna till utlandet. Dock kan jag ha fel men har för mig att jag ställt liknande fråga tidigare och fått det som svar.

En fråga till dig, varför måste firman som nikasilar vara svensk?

Att man vill anlita en svensk firma oberoende vad det handlar om kan vara att det är enklare att kommunicera på sitt modersmål, om någonting skulle gå fel är det enklare att hantera etc.

Sedan ska man även betänka att en omnikasil består av flera delar, av vilka själva nikasilbeläggningen är den minst viktiga... Det går nästan inte att misslyckas med den.
Däremot efterarbetet att borra i rätt dimension, fasa portar korrekt och 'gnugga' av eventuellt avgasport är det som skiljer mellan skärning eller en perfekt fungerande cylinder.

*/ ?>
Back