Buntband

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Varför har vissa buntband runt ena gaffelbenet?
Är det bara för att se hur långt ner den har komprimerat eller finns det nån mer invecklad anledning? :confused:

Det är helt klart för att markera att man är gej och inte åt ägg till frukost...eller näe..jag har inte en susning =)

Korrekt, för att se hur mycket gaffeln komprimeras vid maxinbromsning t ex. Eller jag använder det till det iallafall :)

okey :) Man skulle kanske prova dra fast ett band då...

Det är ju egentligen bara intressant vid traning och tävling. Kör man bara på gata finns det sällan anledning att skruva på fjädringsinställningarna.
/B)

Nästa dumma fråga: Kan man dra åt det hårt utan att skada skrapringen?

Iom att det sitter på det kromade innerbenet så kan du dra det ganska hårt. Se bara till att det verkligen är rent under det, så du inte repar gaffelbenet.

Ok tack för tipset, tänkte mest ifall man får genomslag, att inte stripset skadar ringen...
Hur långt ifrån lägsta punkten skall det sitta för att det skall vara bra inställt då vid max påfrestning

Ok tack för tipset, tänkte mest ifall man får genomslag, att inte stripset skadar ringen...
Hur långt ifrån lägsta punkten skall det sitta för att det skall vara bra inställt då vid max påfrestning
Det ska ju sitta så långt upp så att det garanterat tar emot skrapringen, det ska ju flytta stripset så du ser hur långt gaffeln har rört sig :)

Det ska ju sitta så långt upp så att det garanterat tar emot skrapringen, det ska ju flytta stripset så du ser hur långt gaffeln har rört sig :)

Ok kollat hänget idag, det var inom gränserna, sen satte jag dit ett buntband, vid max inbromsning så bakhjulet lättade hamnade buntbandet längst ner. Vid vanlig inbromsning/körning hade jag ca 2cm kvar. Har ställt upp hårdheten på gaffeln båda med kompresionsdämpning o fjäderförspänning. Är det ok att gaffel bottnar vid max belastning eller skall jag byta fjädrar?

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo