Ktm 950 sm

Jag har nu kört min kära 950 sm för första gången, och jag körde 990:n förra helgen.

Min reaktion är som följer:
*Min 950 med GPR-pipor, borttagen SAS och EPC, ombestyckad och 16-drev går lika bra som en original 990.

*990:n går ryckigare vid av- och påslag.

*990:n känns smidigare med sin betydligt smalare tank och sadel.

*Sittställningen känns mer motard-aktig på 990:n och lite mer åt streetfighter-hållet på 950:n.

Ungefär så upplevde jag skillnaden.
Men än så länge är jag mycket nöjd med min hoj, och bytet från Aprilia SXV 550 till KTM 950 SM känns helt ok.
 
Nu är ju inte jag någon expert, men jag kollade KTMs katalog för PowerParts 2008 och där står det att dina acra pipor är till för 950 och 950r men dom funkar kaske lika bra som dom nya......
Japp dom funkar klockrent,,den går jy jämnt o fint och har ett sjuhelvetes drag.Faktum är att jag tackade nej till den modellen av ackrat som du har för jag tycker inte om designen på dom + att man luktar bara avgaser,men smaken e jy som baken och hur skulle det se ut fall alla hojjar såg likadana ut.
Nån som skrev att 990´, inte va lika mjuk när man vrider på rullen,,jag smäller upp min på slangen på 1:an sen i med 2 sen 3 sen 4 sen ligger där o seglar det kan man göra utan att den känns stirrig på nåt sätt.:tummenupp
 
Last edited:
Ett lilltips till er som vill ha eran Sumo ännu lite mera snabbstyrd.

Vänd på styrinfästningen så att styret hamnar ca 2 cm längre fram. De gjorde stor skillnad tycker jag.
Fram med styret och vinkla handtagen lite mer uppåt så har ni en otroligt kvickstyrd hoj:tummenupp .
 

Bifogat

  • img158_7.jpg
    img158_7.jpg
    28.3 KB · Visningar: 97
Ett lilltips till er som vill ha eran Sumo ännu lite mera snabbstyrd.

Vänd på styrinfästningen så att styret hamnar ca 2 cm längre fram. De gjorde stor skillnad tycker jag.
Fram med styret och vinkla handtagen lite mer uppåt så har ni en otroligt kvickstyrd hoj:tummenupp .
Bra :tummenupp Fler tips av den här typen tack.

För lite kortväxta kan styrtricket göra att det känns lite jobbigt med styret långt fram. Ett lättare sätt, tycker jag då rå, att uppnå samma sak är att skjuta upp gafflarna i kronan. Om ni skall göra detta, börja med lite i taget, typ två streck åt gången. Ni har tagit för mycket när det känns otäckt, som om hojen trillar in i kurvorna. Backa då ett streck. Kör man bara gata vill man nog inte ha gafflarna för högt upp i kronan eftersom hojen blir lite nervösare i högre farter. Kör man lite bana så är det trevligt med lättsvängt - så upp med gafflarna bara. Testa och se vad som passar bäst.

Lite fjädringsinställningar utanför manualen vore också trevligt att läsa lite om. Någon som labbat där? Jag lekte lite med snabba kompressionen (övriga inställningar som för bana/rejs enl. manualen) och fick hojen att sätta sig bättre i ingången till kurvor - var lite gung tidigare.

.
 
950 SM Green edition

Då har jag äntligen fått ordning på min andra(!?) gröna 950 sm...
Vad sägs om sumo i spygrönt??

(Minin i bakgrunden är tillsalu ;-) )
 

Bifogat

  • IMG_2060800.jpg
    IMG_2060800.jpg
    183.4 KB · Visningar: 197
  • IMG_2065800.jpg
    IMG_2065800.jpg
    179.4 KB · Visningar: 198
Hej alla glada 950 ägare. Jag hämtar förhoppningsvis ut en ny 06a innan helgen och undrar om det är nått speciellt att tänka på?

Ha det gott
 
Cool!

Har du bättre bilder på hur du fixat baken samt har du både blinkers och skyltbelysning?

Då har jag äntligen fått ordning på min andra(!?) gröna 950 sm...
Vad sägs om sumo i spygrönt??

(Minin i bakgrunden är tillsalu ;-) )

Du måste eventuellt tejpa ner mungiporna och kör inte med tunna s.k. finbyxor (Pastor Hannes-varning).

Hej alla glada 950 ägare. Jag hämtar förhoppningsvis ut en ny 06a innan helgen och undrar om det är nått speciellt att tänka på?

Ha det gott
 
Last edited:
Du måste eventuellt tejpa ner mungiporna och kör inte med tunna s.k. finbyxor (Pastor Hannes-varning).

Fasen! Jag som har nya gabardinbrallor med pressveck och tillhörande vita loafers:gnissla Men min rutiga klubblazer med mockaförstärkningar på armbågarna måste väl funka bra:va
 
Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt körkort efter 5 veckors väntan så ikväll ska jag äntligen ut och provköra min 950 med strypning borttagen, neddrevat samt bospipor. har bara kört den orginal tidigare. hoppas det är stor skillnad
 

Bifogat

  • pastor_hannes.jpg
    pastor_hannes.jpg
    81.5 KB · Visningar: 92
Då har man fått tillbaka hojen från 100-mila service och med Akra på.. Jösses vad gott den låter :D . Han i affären påstod att det inte skulle göra nån skillnad om man drog epc:n dock. Stämmer det verkligen?
 
Efter en tillfällig svacka med plastraket förra sommaren så ska jag ha en motard igen, ska bara sälja TLn först...

Är jävligt sugen på en 950, men inte en enda 950 ägare i norrland verkar vilja sälja... :huvet

Det bör ju rulla en del 950s åtminstone i Ume å Lule eftersom dom har återförsäljare, ingen som vet av nån?:pannkyss

Om man nu skulle hitta en -05a, vilka var garantiåtgärderna på dom förutom startmotorn?

Nått övrigt man bör tänka på?

//Mattias
 
Då har jag äntligen fått ordning på min andra(!?) gröna 950 sm...
Vad sägs om sumo i spygrönt??

(Minin i bakgrunden är tillsalu ;-) )

Kul! Fälgarna är lackade i silver/svart, eller...? Och nu till nåt HELT annat.

Idag provkörde jag en RC8 i Uppsala och jag som aldrig kört sporthoj förut... Sjukt snygg och helt galet skön hoj att köra!!!! HA-BEGÄRET är nästan gränslöst – om det nu inte vore för de enkla faktum att försäkringen kostar 45 papp/år och att allt under 160 blås känns som en stilla promenad.

Men som sagt, en helt wunderschööööön maskin, Inte konstigt att engelska BIKE magazine tycker det är den finaste V-Twin som nånsin byggts (och då har de en del italienska mojänger att jämföra med).
GE MIG EN VIT, tack:D
 
Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt körkort efter 5 veckors väntan så ikväll ska jag äntligen ut och provköra min 950 med strypning borttagen, neddrevat samt bospipor. har bara kört den orginal tidigare. hoppas det är stor skillnad
Berätta gärna hur du upplevde hojen efter "uppgraderingen", funderar själv på att ta bort strypningarna och dreva ner. Min åf sa dock att det knappt var märkbar skillnad utan strypningar.
 
Berätta gärna hur du upplevde hojen efter "uppgraderingen", funderar själv på att ta bort strypningarna och dreva ner. Min åf sa dock att det knappt var märkbar skillnad utan strypningar.

Nu har jag provkört hojen. VILKEN JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA SKILLNAD!!!!!!!!!!!!!

När jag körde min hoj sist var allt på den orginal förutom att jag hade 16 drev fram. Då kunde jag inte få upp den på bakhjulet på bara gas på trean.

Nu har jag tagit bort sas och epc och monterat BOS-slipon. Nu får jag upp den på trean på bara gas varenda gång. Till och med från låga varvtal. Skillnaden är helt jävla enorm. På alla hojar jag ägt tidigare har den enda skillnaden blivit ljudet. På denna hoj känns det som att jag fått 15 hästar till. MINST.

Nu har jag bara ett problem med min. Den är fortfarande lite ojämt i motorgången när jag kör på bakhjulet. Särkskillt om jag gör höga wheelies på tvåans växel. Då blir den lite blöddrig. Vet i fan vad man kan göra åt det.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top