GSX 1100 ef caféfighter(problem)

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
GSX 1100 ef caféfighter

hej.
har börjat bygga om pappas gammla GSX 1100 ef nu det som var tänkt var att bygga en dragbike, men vi(jag) ändra mig halvvägs efter rivningen och bestämde mig att bygga en caféfighter iställe. Det ska vara en blandning av nytt och gammalt

utgångsobjektet, för dom som inte vet hur den ser ut orginal
gsx.jpg


prestanda
gsxr 750 -93 framgaffel och framhjul och bakhjul
rs 40/36or
nytt rör 4-2/4-1(kom med förslag)

utseende
orginal tank
små dubbla lysen
ducati classic ända
upprättat clip-on styre

projekt(tråd) start
Nu har jag fått på dom större sulorna som jag var och köpter av en trevlig kille i stockholm, men nu har jag stött i problem och fått framgaffel vinkel som en chopper, och den har en markfrigång så att de :huvet: :mad: och den enda lösningen är väll att byta svingen så den blir högre eller har ni någon lösning på det?

bilder kommer senare ikväll
 
Last edited:
Går det inte att höja baken lite då? Har sett lite olika lösninigar på "raisers"...

// Linus
 
Nu vet jag inte exakt hur stötdämpar länkaget på din Mc ser ut. Dock vet jag att på man på många hojar kan byta något som kallas dogbones som reglerar vinkeln mellan svingen och ramen. Om du byter dessa kommer ditt bakhjul att hamna närmare framgaffeln och det kommer innebära att din hoj blir högre. Det går fint att göra nya dogbones själv.
 
dom gammla däcken var 140 vet inte fälgarna, och dom nya är fälgarna 5,5" och däcken 170, det är rätt taight men det ser ut att funka ganska bra.

vet du någon som gjort dogbones till en suzuki och som vet hur man gör?
 
vet du någon som gjort dogbones till en suzuki och som vet hur man gör?

Jag bytte dogbones på min bandit 600 för att få upp röven lite och för att få den mer snabbsvängd. Jag skruvade av de gamla och bad mitt lokala verkstadsgymnasium göra nya åt mig. På min hoj skulle de vara 6mm kortare det motsvarade en höjning på ca 4 cm.. Det är egentligen bara en plåtbit med 2 hål i så det är inget svårt att göra själv.
 
Jag bytte dogbones på min bandit 600 för att få upp röven lite och för att få den mer snabbsvängd. Jag skruvade av de gamla och bad mitt lokala verkstadsgymnasium göra nya åt mig. På min hoj skulle de vara 6mm kortare det motsvarade en höjning på ca 4 cm.. Det är egentligen bara en plåtbit med 2 hål i så det är inget svårt att göra själv.

ok, kan du lägga up en bild på hur det ser ut med allting?
 
05/05-08 skriftlig
har fösökt lagt upp bilder men både photobucket och imageshack strular, så ni får vänta lite med bilder men nu har jag iallafall skruvat på framgaffeln och det ser riktigt bra ut förutom vinkeln, men det ordnar nog sig. har börjat skjutstera bakfälgen också :mad: och kom fram till att det nog blir en ny sving. så vet ni nån sving som nästan passar rakt av, skriv gärna.
 
lite bilder dock inte min men hur jag hade tänkt mig den.
gsxfighter-1.jpg

street-efe18.jpg


nu har jag fått bilderna och funka hoppas jag, så nu kommer nog snart bilder från min hoj.
 
Last edited:
här kommer några bilder + mitt problem med bakhjulet och dreve :huvet

CIMG0301.jpg


CIMG0303.jpg

vinkeln på framgaffeln?
CIMG0304.jpg


CIMG0305.jpg


CIMG0307.jpg
 
Last edited:
göra en låg sadel o sen en egengjord caferumpa.. gjut av orginaltanken o snajda till :tummenupp
 
jag är väll inte det största geniet på att gjuta av och sånt, men jag hade tänkt mig gjort klart allting med höjningar och sådant så man verkligen kan se hur ändan ska se ut.










hur byter ja topic? :gnissla
 
Last edited:
när jag bromsar?????? räcker med att sätta sig :D
 
Last edited:
På mitt bygge, en gsx1100 -80 hade jag en GSXR750 -88 baksving.
Den var lite bredare i infästningen och jag fick svarva bort 3 mm på varje sida. Nållagren har samma ytterdia. så GSX lagren passar i svingen.
Sedan hade jag en bakfälg från en gsxr750 -92, Framgaffel från en GSXR1000 -02.
GSXR1000/1100 framgaffalar brukar vara lite längre än GSXR750 gafflar.

Jag byggde även om hela min bakupphägning, från dubbla fjädrar till en öhlins singeldämpare.

Om du inte har kollat i gsx1100 katana tråden, där står det mycket bra tips :tummenupp

En bild på hur mitt bygge såg/ser ut.

Lycka till!!

// Linus
 

Bifogat

  • 163988_qbop2m.jpg
    163988_qbop2m.jpg
    103.2 KB · Visningar: 458
Du behöver kanske höja nosen också en aning. Med överfall och styre, eller clip-on under den övre kronan, kan du få ner benen längre genom kronorna och på så sätt höja framänden.

Det där med distanser och framdrev för att få kedjan att lina är det skrivit mkt om i tråden Limpan nämnde. distanser behöver du ju, men hur mycket plats har du över när drevhållaren är inne där den skall vara? Då lär det inte vara så tight, nästan 6-7mm den skall in, väl?
 
Last edited:
höjningen på framgaffeln är på G, men jag måste nog ha den där svingen för att jag ska kunna forsätta med projektet.

Linkan, vet du om det är nogorlunda lika upphängning till svingen på våra hojar? isåfall skulle ju jag kunna köpa en gsxr 750 -88 sving. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top