Placering, nån som vill reda ut?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har sökt runt men inte hittat något vettigt. Tänkte någon kunde reda ut detta.

Kort bakgrund:
Ska köra upp för MC-kort i sommar, tänkte försöka privat (gjorde det för bil utan problem).

En sak jag har funderat på är placering av motorcykeln på vägar.
Som jag fattat det ska man ligga så man hela tiden syns i framförvarande bils backspeglar. Typ ligga mitt i vägen.

På landsvägar ska man skära kurvor där det är möjlighet.

Finns det fler "tumregler" och saker att tänka på?

Mvh

Kolla dödvinkeln när du svänger, och vrid på huvudet ordentligt så förättaren ser att du verkligen kollar.

Angående placeringen på vägen så fick jag lära mig att man ska tänka sig en linje exakt mitt i sitt eget körfält. Därefter lägger man sig precis till höger om linjen.

i körkortsboken står det att man skall ligga i mitten sitt egna fält.

Ligg där växelspaken sitter på en bil så går det bra. Konstig mening men du fattar säkert

Okej, tack så mycket!
Angående filkörning i stan och så, ska man lägga sig på något speciellt ställe om man ska byta till vänster eller höger?

Mitten av det egna körfältet är ibland en väldigt dålig placering. Eftersom lösgrus, oljeläck vid rödljus och på andra ställen, etc, normalt finns just mitt i körfältet är det ofta en bra idé att ge fan i just det spåret. Vänster "hjulspår" är för det mesta en betydligt bättre plats. Dels slipper man de nämnda mittsträngs-överraskningarna, dels slipper man missuppfattas för moped och inbjuda till farliga omkörningar, dels har man större handlingsfrihet vid möten eller uppdykande hinder än om man ligger i höger hjulspår.
Kanske inte 100% enligt boken, men 100% enligt beprövad överlevnad... :rolleyes:

Om sikten och trafiksituationen tillåter, så använder man naturligtvis hela körfältets bredd för sitt spårval när det svänger.

Generellt placerar man sig inför en sväng i korsning på den sida av körfältet dit man kommer att svänga. Inför högersväng = placering till höger i körfältet, sväng åt vänster = placering till vänster i körfältet.
I praktiken kan det ändå vara bra att behålla sin placering ungefär mitt i körfältet för att "ta sin plats".

Last edited:
Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...