Felaktigt neutralläge på kopplingsarmen? (CBR)

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Efter lamellbytet på en CBR929 så ter sig kopplingsvajern flera cm för lång trots att jag försökt justera bort det. Osäker på om det kan bero på att neutralläget på kopplingsarmen är "över" standardvärdet. Dvs att armen är "för" vriden medsols innan den öht börjar trycka in lamellerna.

Nu är den nästan vinkelrätt mot hojens riktning innan den börjar trycket, men har fått för mig att den var vriden snett bakåt före bytet? :va

Vidare kan man dra "lifter piece" (sitter i centrum av lamellerna och kopplingskorgen, se bild) in och ut någon cm, är det schysst?

Bifogat

• koppling.jpg
    koppling.jpg
    72.7 KB · Visningar: 33
  • lifterpiece.jpg
    lifterpiece.jpg
    61.3 KB · Visningar: 46
För att ändra läget på armen,måste du ta loss kopplingskåpan.

För att ändra läget på armen,måste du ta loss kopplingskåpan.

Var det en fråga eller ett påstående? :) Jag har naturligtvis haft kopplingskåpan borta iom att jag bytt lameller. Har tagit bort den och monterat den åter en massa gånger och neutralläget på kopplingsarmen hamnar på samma "gradtal" varje gång. Så när jag drar in kopplingshandtaget så vrider sig knappt kopplingsarmen.

Det kan knapapst vara rätt man ska behöva korta en original-kopplingsvajer efter ett lamellbyte (även om lamellerna inte var original utan de som Lelles säljer)

Var det en fråga eller ett påstående? :) Jag har naturligtvis haft kopplingskåpan borta iom att jag bytt lameller. Har tagit bort den och monterat den åter en massa gånger och neutralläget på kopplingsarmen hamnar på samma "gradtal" varje gång. Så när jag drar in kopplingshandtaget så vrider sig knappt kopplingsarmen.

Det kan knapapst vara rätt man ska behöva korta en original-kopplingsvajer efter ett lamellbyte (även om lamellerna inte var original utan de som Lelles säljer)

Det var ett påstående,men jag vissta inte om du hade provat olika lägen på den.
Nej du ska givetvis inte behöva korta vajern,men jag har svårt att göra dig glad utan att se grejorna..

Det var ett påstående,men jag vissta inte om du hade provat olika lägen på den.
Nej du ska givetvis inte behöva korta vajern,men jag har svårt att göra dig glad utan att se grejorna..

Som jag förstått det så är det inte gjort för att man ska kunna ändra läget på armen. Utan den borde hamna i rätt läge automatiskt när man vrider på den på den här lifter piecen/lamellaxeln.

Löste sig. Lamellkiten Lelles säljer är inte alls "kit", det är nio stycken likadana varav man kan använda åtta av dom, den nioende kan man kasta åt helvete. :huvet För den nioende är speciell och får köpas som Honda originaldel (tunnare än dom andra).

Om man vill kunna koppla dvs. :gnissla

Nej jag är inte alls bitter!! :mad:

Vilken himla tur,jag har knappt sovit inatt !!!!
(tur att det löste sig)

Vilken himla tur,jag har knappt sovit inatt !!!!
(tur att det löste sig)

Tss.. svaret var inte riktat till dig utan till alla andra CBR-ägare som köpt lamellkit från Lelles, och undrar varför de inte fungerar rakt av. De kommer bli döglada när de får fram denna tråden efter lite googling! :klappar

Tss.. svaret var inte riktat till dig utan till alla andra CBR-ägare som köpt lamellkit från Lelles, och undrar varför de inte fungerar rakt av. De kommer bli döglada när de får fram denna tråden efter lite googling! :klappar

Nämen va,jag ville ju bara va lite rolig....:tungan

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...