Har jag köpt fel motorolja?!

R1Widde

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
-98 Yamaha R1
Hej!
Inhandlade idag castrol power 1 gps motorolja till min R1 a 1998 årsmodell.
Men det slog mig nu att detta är en syntetolja alltså inte helsyntet och tvekade då på att hälla i den. Är detta rätt olja för min hojj eller har jag blivit lurad?
Hojjen står utan olja i för tillfället och jag vill ut och åka imon så snabba svar vore fint.

Vh Erik

Det låter ju bra. Men att syntetisk olja är detsamma som helsyntetiskt stämmer ju inte eftersom det står (semi syntetisk) i länken?

Hade problem med castrol gps i min R1:a 05.. slirande koppling. Vet att andra haft liknande problem med just R1:or men även andra hojjar. Vissa funkar den fin fint för, men som R1 ägare avrådaer jag dig!

Häll i prova. Känner du att hojen börjar slira så ligg inte å tvinga den! Byta till annat märke i såna fall, inge mer me d.

Jag har också varit med om kopplingsslir med just den oljan på just den hojmodellen. När jag bytte till Biltemas olja försvann problemen. Av den anledningen skulle jag rekomendera att du försöker skaffa någon annan olja. Att den inte är helsyntet ska dock inte vara några problem.

Helsyntet kan vara obra för kopplingen pga sin låga friktion ,,, jag rekommenderar delsyntet å det bestämdaste

Vi har kört med GPS olja i vår R1a som har gått 3säsonger iERF serien utan minsta problem!:tummenupp

Tack för alla snabba svar!
Imorgon åker oljan i och sen får vi se vad resultatet blir.
Erik

Är de bara r1 som har problem med just denna oljan??

Nej, vet en som hällde i castrol gps i sin TDM 850... den började slira direkt

Tack för alla snabba svar!
Imorgon åker oljan i och sen får vi se vad resultatet blir.
Erik

starta inte en tråd om varför din koppling slirar sedan bara :näsblod

själv har jag alltid använt Shell Advanced VSX till mina hojar (R6 -99, R1 -99, R1 -04) & det har funkat utmärkt (lite billigare än castrol också)

Last edited:
Jag hade slirande koppling på min förra R1 efter jag bytt till Castrol.

Vad jag fick förklarat av mig av vst-chefen på Lundgrens i Avesta var att det funkar bra om man har den från dag ett, alltså när kopplingen är ny. Det var däremot sämre att blanda/byta till GPS (Castrol övht) när man har haft ett annat märke i, då blev det ofta slirande koppling som resultat.

fick en slirande koppling direkt efter oljebytet på min r6:a -01 hällde Castrol GPS, så som många avråder jag dig att ens testa, lämna tillbaka o köp rätt olja, är ju ett par kronor som du bränner i onödan annars..

jag hällde i castrol GPS i min R1-00 för ett tag sen.upplevde oxå att kopplingen slirade ibland.sen fick jag ett växellåds ras för ca 3 veckor sen.vet inte om det har med oljan att göra men hade inga missljud eller något konstigt med lådan innan det rasade.troligtvis missade jag att få i 3:ans växel när jag skulle i med den efter ett framhjuls lyft på 2.an. men kommer inte o hälla i GPS iaf pga slirande koppling.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back