XT660 vs FMX650 ?

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Fireblade 2010
Hej,

är på jakt efter en rolig motard som 2:a hoj och har hittat 2 alternativ som verkar vettiga, med bra kvalitet och serviceintervall eftersom jag inte är en hejare på att skruva själv.

Hade tänkte mig en Yamaha XT660X alt. en Honda FMX650, är det någon som kört båda typerna och kan jämföra dem? För och nackdelar med hojarna? Övriga synpunkter?

Mvh Micke

xtx har jag kört och den är slö och klumpig men väldigt bra komfort... fmx sägs vara ännu slöare men vet inget säker om varken de eller komforten.. hoppas du blir nöjd ändå om du köper..

trådar om info på båda finns väl på motarddelen här på SH..

FMX:en har c:a 10 hästar mindre. Dock tycker jag själv att FMX:en ser bättre ut men skulle välja XT6660:n pga mer hästar. (c:a 37hk på FMX:en, 48hk på XT660:n) Motard är nog fel namn på dessa hojar, ser roligare ut än de är.

Har själv haft en xtx och tycker det är en bra andra cykel. Minimalt med skruva mycke åka. Lite hk men rolig på småvägar. Hondan kollade jag på när jag köpte xtx men den ser tråkigare ut.

en xtx alltid före fmx,, dock om de ska va andra hoj o du inte vill pröjsa för mycket skulle jag satsa på drz400.. om du har en landsvägare redan alltså.

en xtx alltid före fmx,, dock om de ska va andra hoj o du inte vill pröjsa för mycket skulle jag satsa på drz400.. om du har en landsvägare redan alltså.

Tack för alla svar! Yes, har redan en landvägshoj, men letar efter något roligt att ge sig ut och busa lite med, köra lite bakhjul mm. Har förstått att FMX'en inte är något vidare populär här. KTM är enligt min erfarenhet inget vidare kvalitetsmärke, även om den verkar vara väldigt poppis, och i mina ögon den klart snyggaste SM'en.

DRZ e en mycket smidigare cykel.

Har iofs inte kört de nyare Xt, men hade en 600 ett bra tag. Ok, men tung o klumpig.

de räcker med att provsitta en drz400 o en xtx så känner man skillnad..
enda gången då drz,an ligger mycket efter är i toppfart,

Hallå alla glada jag hittade en gamma tråd som passar mig bra ^^ Har mot all förmodan kanske hittat 2 motarder som värkar intressanta, det står mellan en xt660x 04 som gått jävligt långt och en DRZ400s år2000 som är ganska bra vässad med big bore kitt kammar och fugge + helsystem och sparsamt körd, vet at Yamaha:n är skit trött så jag får väl trimma lite i så fall men pallar inte skruva massa och jag vet att båda håller jäkligt bra och har långa serviceintervaller. Så vad tror ni? DRZ roligare? ska kolla på båda men det lutar åt Suzuki om jag får den till ett bra pris =) den ligger ute här på sh ^^

DRZ400s vs XT660X? toppfart och lekfaktor är lite vad som kommer avjöra men hittar inga siffror på detta så vad tror ni? =)

Last edited:
Kanske självklar fråga men endå kul att höra vad andra tycker =)

En del frågor är så skönt enkla!

Yamahan..alla dagar i veckan, öppna luftburken (ryck snorkeln) på med slipon, sen går den riktigt bra! :tummenupp

Hondan är bara ett riktigt sömnpiller....ofattbart att Honda släppte den öht. :lol

Nu va det ju inte Honda vs Yamaha jag frågade om utan kapade tråden för att fråga om DRZ vs Yamaha som det pratats mycket om i tråden innan såg jag.

Har provkört xt660 och det enda positiva är motorns slitstyrka. Är varken offroad eller motard. FMX satt jag jävligt bekvämt på iaf. Skulle själv förmodligen köpa en wr250 för att sedan så måningom kanske landa på en 690 av något slag.

Provade en demo XT 660 R på OVE's igår. Inte världens raket men gillade gången och känner att jag saknar den nu

Nu är ju allting relativt beroende på vad man är van vid men jag tycker nog att xtx-moppen är helt ok, som någon skrev tidigare -öppna upp så att den andas bättre + en power commander.
Fortfarande lite tung men en betydligt gladare lekmaskin/brukshoj.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back