Klen Mille?

• Thread starter Thread starter EmiliosFantomen
  • Start date Start date

EmiliosFantomen

Guest
Hur mycket kan det egentligen skilja mellan olika bänkar och hojar?
Min mille -99 är bänkad till 109 hk och 95 nm med acrapovic slip-on medans bikes mätningar visade 128 hk och 103 nm på en orginal.
Visst mäter dom också på slangen?

128 hk 95nm på slangen orginal ur en Mille som e specad till 128hk orginal på veven?

Nej de mäte inte på slangen utan skrev det som den va specad till 128hk på veven.

Så 109hk låter ganska normalt...de borde ligga runt 105-115...

Min 06 va bänkad till ca 124hk orginal och 132 med slip-on + annan map

"Under vårt första test mätte vi hela 128,5 hästkrafter på topp. Vridmomentet visade sig vara 103 Newtonmeter som mest".

Ur bikes begagnat guide 2008.

man brukar lägga på 13% i förluster mot vevaxel-effekt, därav skillnaden. dvs. i ditt fall 123HK, den nya millen har väl 143HK så då stämmer 128,5 ganska bra med 13% pålägg.:)

Finns det olika mappar till Millen ?
Tuonon har ju 2 olika mappar i styrchippet. Klipper man en kabel går den över till mapp nr 2 som är ostrypt. Annars kör den på mapp nr 1 som är "strypt".

Sen vilka hojar som har vad är ju lite olika beroende på modell.

"Under vårt första test mätte vi hela 128,5 hästkrafter på topp. Vridmomentet visade sig vara 103 Newtonmeter som mest".

Nu har jag inte bikes tidningen.... men skriver de det om en 98-00 eller 04->

Om de har mätt en 98-00 till 128,5hk så är det på veven.

Finns det olika mappar till Millen ?
Tuonon har ju 2 olika mappar i styrchippet. Klipper man en kabel går den över till mapp nr 2 som är ostrypt. Annars kör den på mapp nr 1 som är "strypt".

Sen vilka hojar som har vad är ju lite olika beroende på modell.

Det är samma på Millen men den andra mappen gör inte så mycket på toppen, mer i botten och mellanregistret.

Du är säker på att detta inte gäller årsmodell 2004 och framåt då? För 98-03 är, som sagt, specad till 128 hk - vilket torde ge ~110 häst i en bänk ny så nu, fem, tio år senare är dina 109 med slipon rätt vettigt. Njut av en bra hoj istället för att stirra dig blind på siffror som inte betyder nåt. :tummenupp

Last edited:
O varför gÖr man så?? Stypning klippa kablar? E millen en moppe:D

Undrar faktiskt:tummenupp

O varför gÖr man så?? Stypning klippa kablar? E millen en moppe:D

Undrar faktiskt:tummenupp

För att den skulle klara avgaskraven som ställdes då utan att använda katalysator.

EDIT: Det görs f.ö. med i princip alla hojar nuförtiden, det är därför som man alltid ska bänka och mappa om hojen när man köper ny för att få den att gå optimalt.

Mätningarna avser årsmod 99-03.

Jo, efter 9 år kan det ju ha försvunnit några på grönbete.

Nog räcker effekten än så länge, trots allt dubbelt så mycket som 250n jag hade innan.

Mest en fundering på hur det kunde skilja 20 pållar

För att den skulle klara avgaskraven som ställdes då utan att använda katalysator.

EDIT: Det görs f.ö. med i princip alla hojar nuförtiden, det är därför som man alltid ska bänka och mappa om hojen när man köper ny för att få den att gå optimalt.

Då e jag med:tummenupp

Bike mätte tidigare på bakhjulet men räknade även ut förlusten i transmissionen (hur mycket energi går det åt att snurra hjul, kedja, drev, växellåda etc i frikopplad motor) och lade på detta (+3% för koppling) för att få ett uppskattat värde på veven.

Totalt meningslös uppgift om du frågar mig, vet inte om dom slutade med det eller fortfarande kör på det. I vilket fall är det troligtvis den uppgiften du har läst medans ett bänkpapper visar riktig effekt där den räknas, dvs på bakhjulet. Mao kan du inte utan vidare jämföra dessa siffror (åtminstone får du dra 10-15% från Bikes siffror)

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis