Böt bromsvätskan...

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Ja som ni såg på topicen så var jag duktig igår och böt bromsvätskan. Började med frambromsen.

Ut med den gamla oljan och i med den nya. Luftade båda oken ordentligt sen, kan lova att där kom inte ens en champagne-bubbla i slangen....MEN bromsen tar ändå inte!
Bygger inte upp något tryck alls, inte det minsta motstånd i handtaget... Trots idogt pumpande.

:näsblod

Har provat det mesta...t o m kört ett par 100m för o skaka lite på maskinen.
Till slut tröttna jag, gick in o drack kaffe istället.
Får ge mig på det nu igen när jag kommer hem.

Så snälla ni....vad är tricket som jag missat? Gör nu LOSERtecknet och berätta för mig!

:D

Enklaste sättet att byta olja är med en olje kanna med slangpip som man trycker på luft nippeln på bromsoket, sedan pumpar man tills olje behållaren blir lagom fylld. inga luft problem uppstår och det går snabbt. för dig friherren är det nog bara tilla att pumpa på :D

jasså

:tummenupp :) då är jag inte ensamaen om det problemet.
jag gjorde så att jag tryckte bara in hantaget halvvägs sedan öpnade jag skruven drog år och släpte sedan SAKTA ut hadtaget, detta får ddu göra ett par gånger. tror att man måste sätta på locket på behålaren också:crash vad säger man lucka till

Sportster: ......hmmm du e en smart jäkel juh! :tummenupp Ska ta det nästa gång!

tackar för tipsen...ska kolla efter nippel däruppe...men jag tror inte där e nån. Isåfall ska jag prova Gronizz variant....

Är alleredan på väg ut i garaget
Tusen Tack Grabbar!

Ut med den gamla oljan och i med den nya. Luftade båda oken ordentligt sen, kan lova att där kom inte ens en champagne-bubbla i slangen....MEN bromsen tar ändå inte!
Bygger inte upp något tryck alls, inte det minsta motstånd i handtaget... Trots idogt pumpande.

Men om det ovanstående är sant så borde du ha minst lika bra bromsar som tidigare. Men vad menar du med att du "luftade båda oken ordentligen sen" Någonting är lurt, är du helt säker på att du vet vad du har gjort? Eller alternativt har du glömt något pissenkelt som att skruva åt en nippel eller nått...

Låt den stå över natten så, så luftar du lite imorgon utan att hälla i ny vätska, så skall du se att det funkar imorgon.

Tryck in handtaget,öppna nippeln,stäng,släpp handtaget.
Upprepa tills det kommer ren vätska ur nippeln,byt sen ok och upprepa samma procedur där.

Om du tömt systemet innan så ska det börja kännas motstånd då annars är det troligtvis luft i pumpen,isf lufta den på samma sätt.

Själv kör jag ett par pump extra per ok efter jag fått systemet fritt från gammal vätska och luft,bara för att.

Henrik

Tryck in handtaget,öppna nippeln,stäng,släpp handtaget.
Upprepa tills det kommer ren vätska ur nippeln,byt sen ok och upprepa samma procedur där.

Om du tömt systemet innan så ska det börja kännas motstånd då annars är det troligtvis luft i pumpen,isf lufta den på samma sätt.

Själv kör jag ett par pump extra per ok efter jag fått systemet fritt från gammal vätska och luft,bara för att.

Henrik

:D :D Skämtar du eller ? vad tror du han gjort ???? :D :tummenupp

gör om gör rätt. Du måste ha fått luft i systemet. Man måste se till att behållaren aldrig blir tom. Det visste du säkert redan
, men luft måste ha smugit sig in. Jag struntar alltid i att pumpa med handtaget. Öppna endast nippeln och låt det rinna igenom samtidigt som man håller behållaren full.

Du kan antagligen lufta oken tills män i vita rockar kommer och hämtar dig..
det finns ingen luftnippel vid pumpen men det är nog ändå där problemet sitter..
lufta kopplingen mellan pump o slang på samma sätt somdu luftar oken så ska du se att du snart får tryck i handtaget..

Hur kan du luftat bromsarna utan att bygga upp något tryck?? Gör om gör rätt.. Får du inte upp något tryck när du bytt vätska ta loss oken igen pressa tillbaka kolvarna max. Ta gärna hjälp av en kompis som kan hjälpa dej med att pressa in hantaget medan du öppnar o stänger nippeln på oket/ oken När det slutar komma bubblor o du har stuns i hantaget när du stängt avluftningen då har du broms:tummenupp Lycka till.

:)
Detta e helt underbart med så många svar över en sån här elementär grej. Tanx alla!

Jag har inte haft av oken...bara tömt systemet på vätska och hivat i ny....givetvis rikligt hela tiden då jag ville "skölja ur" det oxå, så behållaren har aldrig varit tom.

Precis som ni beskriver hur man luftar en broms...så har jag gjort. Precis som på mina bilar och andra hojar. Har alltid bara gjort och inte tänkt mer på det för det har aldrig blivit några problem innan.
Så därför bestämde jag mig för att ladda kaffekokaren och lägga upp en tafatt tråd på SH istället för att bli hämtad av hjärnvården :D
Kom hem precis, så idag blir det inget luftande...men imorrn, då jävlar!

Som daneel skrev så har den stått i ett dygn...kanske det räcker o gå ner o lufta igen så kommer det. Och om inte det vill så gör jag som Tony_J sa, kollar kopplingen vid pumpen. Detta var en tanke som flög genom skallen igår men blev inte mer heller. Men det är juh tanken som räknas :hihi

FORTSÄTTNING FÖLJER :yoparty

:)
Detta e helt underbart med så många svar över en sån här elementär grej. Tanx alla!

Jag har inte haft av oken...bara tömt systemet på vätska och hivat i ny....givetvis rikligt hela tiden då jag ville "skölja ur" det oxå, så behållaren har aldrig varit tom.

Precis som ni beskriver hur man luftar en broms...så har jag gjort. Precis som på mina bilar och andra hojar. Har alltid bara gjort och inte tänkt mer på det för det har aldrig blivit några problem innan.
Så därför bestämde jag mig för att ladda kaffekokaren och lägga upp en tafatt tråd på SH istället för att bli hämtad av hjärnvården :D
Kom hem precis, så idag blir det inget luftande...men imorrn, då jävlar!

Som daneel skrev så har den stått i ett dygn...kanske det räcker o gå ner o lufta igen så kommer det. Och om inte det vill så gör jag som Tony_J sa, kollar kopplingen vid pumpen. Detta var en tanke som flög genom skallen igår men blev inte mer heller. Men det är juh tanken som räknas :hihi

FORTSÄTTNING FÖLJER :yoparty

Lätta på oken o pressa tillbaka kolvarna så ska du se att du får tryck:pannkyss Sen lufta..

Om du inte får rätt på det kom över till mig (har verkstad) så luftar vi den med kompressorverktyg, 100% bra alltid och du slipper hålla på och pumpa. PMA för nummer (kävlinge, stora harrie), Mvh /Stefan

Jag tycker att det är lättare om man sätter på en slangbit på en 2-3dm på luftnippeln. Då ser man vad man gör och det är mindre risk att luft går in bakvägen. Sen slipper man ju "olja" på hojen.

jag missa att ta bort gummiinlägget i behållaren o fyllde bara denna...sen pumpa jag som en tok i en halvtimme utan att det hände ett skit :rolleyes:

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo