Förvaring mc nattetid

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nu börjar alla trådar om stulna motorcyklar dyka upp som vanligt lagom till vårens intågande. Tyvärr är det så att det knappt går att ha en sportmc stående utomhus på natten om man inte bor i nån öde stuga på landet, knappt där kan man väl ha en mc nattetid hehe. Så..mitt tips är, kolla ifall du har möjlighet att förvara din mc nattetid i ett garage, cykelförråd, lokal el liknande. Seek..and you shall find..säger ordspråket. Kanske byggfirman gården bredvid kan hyra ut ett hörn billigt i deras lager om du frågar snällt, farbrorn med den lilla bilen i det stora garaget kanske kan dela med dig, det stora skyddsrummet som står tomt... etc etc Kanske får vi ner premierna och slipper trådar som: -Jag hade min R1:a -08 påkostad 50000:- med bla bla effektsystem, PC3, äkta bladguldsfälgar, ormskinnsadel etc ståendes på en parkeringsplats i en förort och den bara försvann inatt, nån som sett den? Blir så dyra försäkringar jue. Trevlig hojsommar allihop!

Last edited:
Jag bor på bottenvåning så jag ställer in hojjen i hallen så fort jag orkar släpa den över tröskeln . Funkar bra det med!

Tracker och uppföljning med basebollträ borde få ner stölderna ganska bra...

Hur skall vi göra med alla "jag la hojen i diket och har bara halvförsäkring" stulna hojar då:gnissla enligt en försäkringsgubbe jag pratat med är den typen av stölder mycket vanligare än vad vi hederliga tror:huvet

Hur skall vi göra med alla "jag la hojen i diket och har bara halvförsäkring" stulna hojar då:gnissla enligt en försäkringsgubbe jag pratat med är den typen av stölder mycket vanligare än vad vi hederliga tror:huvet

Inte för att göra mig dummare än vad jag är, men vad är det för typ av stölder då? (jag fattar inte hur du menar)

Inte för att göra mig dummare än vad jag är, men vad är det för typ av stölder då? (jag fattar inte hur du menar)

Att man bara har halvförsäkring på bågen och har kvaddat den. Det vill säga att man inte har vagnskadeförsäkring på den och säger att motorcykeln har blivit "stulen" för att få ut pengar på försäkringen. Alltså får man ut pengar på stöldförsäkringen istället!

Att man bara har halvförsäkring på bågen och har kvaddat den. Det vill säga att man inte har vagnskadeförsäkring på den och säger att motorcykeln har blivit "stulen" för att få ut pengar på försäkringen. Alltså får man ut pengar på stöldförsäkringen istället!

Ok. Då förstår jag :D Tack för svaret

jag har min i ett bilgarage i ett väldigt lugnt område, 2 lås (förutom styrlåset och chippet i nycklen). Försäkringsbolaget säger att det ska vara en kedja runt ex framgaffeln. Jag tycker det känns tryggare att använda den i golvet fastbultade ögglan. Men blir hojen stulen trots det blir det 5k i självrisk. Jag är i alla fall nöjd med min mcförvaring.

Skulle för allt i världen inte ha min hoj ute om nätterna..

Lyckades mygla till mig en del av ett cykelförråd där bara vissa har tillträde.
Man måste mao ansöka om nyckel ( vilket inte är ngn säkerhet i sig ) sen larm på båda hojarna,skivbromslås,styrlås,kätting mellan hojarna osv..

Det är fan allt jag kan göra utan att ta upp hojarna till lägenheten..
Blir dom stulna då är det fan inget mer man kan göra..

funderar dock på att låta hunden sova därnere nattetid med då får ju ingen ut sin cykel..:D :gnissla

Ja jag tänkte just säga det, den riktiga vågen av "ngn snodde min hoj"-trådar brukar ju faktiskt uppkomma på hösten på SH.

Ja jag tänkte just säga det, den riktiga vågen av "ngn snodde min hoj"-trådar brukar ju faktiskt uppkomma på hösten på SH.

sen så är det nog ofta som tjuvar letar hojar via blocket o sen "glömmer" att betala när de åker o hämtar, utan ägarens vetskap.

själv har jag hojen i ett eget förråd med larm kopplat till securitas. kostar ca200kr per månad, men klart värt det.

Last edited:
Jag vågar inte ställa min i garaget där jag bor, har försvunnit en del hojar därifrån under tiden jag bott här. Däremot verkar de få stå ifred på mc-parkeringen mellan husen, fastkedjad runt en stolpe + bromskivelås och styrlås.
Kruxet är att min försäkring kräver inlåst nattetid men hur förklarar jag att jag inte vågar pga stöldrisken. Tjuvarna får arbeta ostört i garaget, medan det är många ögon på dem på mc-parkeringen.

Tjyvar é ett jävla pack helt enkelt:mad:
/R

Jag vågar inte ställa min i garaget där jag bor, har försvunnit en del hojar därifrån under tiden jag bott här. Däremot verkar de få stå ifred på mc-parkeringen mellan husen, fastkedjad runt en stolpe + bromskivelås och styrlås.
Kruxet är att min försäkring kräver inlåst nattetid men hur förklarar jag att jag inte vågar pga stöldrisken. Tjuvarna får arbeta ostört i garaget, medan det är många ögon på dem på mc-parkeringen.

Tjyvar é ett jävla pack helt enkelt:mad:
/R

Tänkte på det oxå...hur många hojar blir stulna när de står på gatan eller på cykelparkeringen i ett bostadsområde med minst 50 fönster som kan se hojen.
I garage som du säger kan man jobba väldigt ostört plus att man får en förvarning när någon kör ner då portarna öppnas!

Vilka hojar är mest stöldbegärliga? Själv inbillar jag mig att min är för gammal för att någon seriös tjuv skall vilja sno den! Och som nämt ovan, hur många av alla snodda hojar är ärligt anmälda och hur många är försäkringsbedrägerier...

De e fult att anklaga ett helt kollektiv för att vara myglare... de ska vi nog kåmma ihåg :gnissla

Är de nånn som vill tjöpa en Fireblade i smådelar förresten. Tar du hela skiten så får du den för vad självrisken kostar + 5.000:-

Hela vintern har jag gått till min båt om kvällarna och då under en bro på en strandpromenad i centrala Sthlm varje kväll passerat rätt ny Blackbird som körts hela vintern. Den har at best haft ett skivbromslås och har stått där så gott som varje natt hela vintern, färdig att lyftas in i en skåpbil. Nästan som om ägaren vill ha den stulen. Stället är ostädat och skumt om natten med uteliggare under bron, råttor och klotter. Inget har dock hänt annat än att bakdäcket är nedslitet till korden av vinterns körande. Sedan vet jag att det stjäls hojar, men ibland undrar man.

Hela vintern har jag gått till min båt om kvällarna och då under en bro på en strandpromenad i centrala Sthlm varje kväll passerat rätt ny Blackbird som körts hela vintern. Den har at best haft ett skivbromslås och har stått där så gott som varje natt hela vintern, färdig att lyftas in i en skåpbil. Nästan som om ägaren vill ha den stulen. Stället är ostädat och skumt om natten med uteliggare under bron, råttor och klotter. Inget har dock hänt annat än att bakdäcket är nedslitet till korden av vinterns körande. Sedan vet jag att det stjäls hojar, men ibland undrar man.

Det är inte uteliggare, det är hojjens ägare! :D

Det är inte uteliggare, det är hojjens ägare! :D

Så kanske det är, han har sin hoj som fälla. Så fort ngn pillrat på den så har ett gatlock flugit upp och den olycklig har blivt neddragen i undergrunden och uppäten :gnissla

Jag vet precis vilken bro och vilken hoj du menar! Springer förbi där flera gånger i veckan.

Du har gissningsvis inte din båt på varvet i närheten av kolonilotterna?

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back