Gaffel bottnar, vilken ojla?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Gaffeln bottnade ur på min 1098 igår på träningen på Sviestad.
Ställde upp förspänning och komp men det hjälper inte. Fjädern är nog för mjuk men jag har ingen lust att byta den nu.
Så mer olja, och av annan viskositet ska testas.
Enligt manualen är det "SHELL - Advance Fork 7.5 or Donax TA 439 cc (per leg)" orginal.
Kan det vara vettigt att prova med 10 olja?
Kommer det hjälpa?

EDIT: Det är en Showa gaffel.

Last edited:
Gör inte tjockare olja bara att rörelsen blir långsammare, dvs styr dämpningen. Det är ju inte den som bär upp cykeln. Mer olja skulle ju möjligen kunna lösa problemet, iom att det blir mindre luftkudde i dämparen, å andra sidan påverkar det ju hur dämpningen beter sig också, risken finns ju att du får en stummare dämpare.

Gör inte tjockare olja bara att rörelsen blir långsammare, dvs styr dämpningen. Det är ju inte den som bär upp cykeln. Mer olja skulle ju möjligen kunna lösa problemet, iom att det blir mindre luftkudde i dämparen, å andra sidan påverkar det ju hur dämpningen beter sig också, risken finns ju att du får en stummare dämpare.

Jepp det är sant. Men man borde ändå kunna ställa in det väl med komp skruven eller? Är det jätteskillnad på 7,5 och 10 oljan?

Tjockare olja kommer hjälpa dig.

En 10w eller kanske t.o.m en 12,5w gör susen.
Men man ska komma ihåg att detta bara är en temporär lösning.
Moderna racinggafflar är alla konstruerade för 5w. Det är hydrauliken inne i gaffeln som ska göra jobbet inte oljans viskositet.
Räcker inte reglerområdet på ventilerna, kan man åtgärda det.
Jag gör såna jobb f.ö

Jepp det är sant. Men man borde ändå kunna ställa in det väl med komp skruven eller? Är det jätteskillnad på 7,5 och 10 oljan?

Det beror helt på vilket märke du kör med, w märkningen på burken stämmer rätt illa med verkligheten http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Du skall framförallt ha en högre oljenivå och inte gå upp så mycket i viskositet då dina ventiler och shims är avsedda för en lättflytande olja och en för tjock olja förstör allt vad finkänslighet heter....

Fjädrar för din vikt är det enskilt viktigaste du kan göra, utan det blir all annan justering mer eller mindre meningslös.

Det beror helt på vilket märke du kör med, w märkningen på burken stämmer rätt illa med verkligheten http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Du skall framförallt ha en högre oljenivå och inte gå upp så mycket i viskositet då dina ventiler och shims är avsedda för en lättflytande olja och en för tjock olja förstör allt vad finkänslighet heter....

Fjädrar för din vikt är det enskilt viktigaste du kan göra, utan det blir all annan justering mer eller mindre meningslös.

Den lånar jag till min olje/gaffel tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180175

Det är Shell W7,5 olja i den nu och jag var och köpte Shell W10 för att testa med. Det är ju inte så mycket upp. Men ska fylla i lite mer olja också än orginal.

Jag återkommer om hur det går.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...