Hjullager Yamaha r1

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Märkte att hjullagret på R1:an behövdes bytas idag.

När jag skruvade bort bakdäcket och monterade av drevet (med medföljande lager) så såg jag ett lager utan inner-ring eller vad det nu heter. Jag försöker bifoga en bild och är tacksam om någon kan svara på vad det lager ska ligga emot? Saknas något eller ska aluminium distansen inne hjulet ligga emot denna?

Jag är kass på sånt här och vill inte få ihop hojen fel :=)

Dålig bild men detta föreställer drevsidan.

Kolla här: http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...el/YZFR1R_R1/GroupID/348098/Group/REAR_WHEEL_

Om länken funkar så ser du att detalj 7 är inre lagerbana, som också är distans mellan lagret i ryckutjämnaren (13) och rör-distansen (6).
Du har säkert (7) någonstans, annars kan man inte dra åt hjulaxeln utan att klämma fast ryckutjämnaren mot hjulet. Tror jag.

Den där delen hittar inte jag. Kan de vara så att någon glömt skruva dit den till följd av att hjulet blev "fastklämt" och därmed förstörde hjullagret på bromsskiv-sidan?

Bumpar den här två år gamla tråden.

Behöver man specialverktyg för att demontera hjulen på en R1?

Ska pulverlacka fram/bakfälg och behöver ta isär allt.

Bumpar den här två år gamla tråden.

Behöver man specialverktyg för att demontera hjulen på en R1?

Ska pulverlacka fram/bakfälg och behöver ta isär allt.

Nej, standardverktyg duger. Efter att allt är klart knackar du ur lager mha ett don från motsatt sida och ersätter med nya.

När lagret ska slås ur> Tänk på att knacka i en cirkel om du tänker dig det som en klocka, dvs "kl 12, kl 6, kl 9, kl 3" om vart annat för att inte kila fast det.

Nej, standardverktyg duger. Efter att allt är klart knackar du ur lager mha ett don från motsatt sida och ersätter med nya.

När lagret ska slås ur> Tänk på att knacka i en cirkel om du tänker dig det som en klocka, dvs "kl 12, kl 6, kl 9, kl 3" om vart annat för att inte kila fast det.

Okej tack för svaret!

Det sitter ju ett lager på vardera sida, tänkte att det kunde vara svårt att knacka ut dom inifrån, men då ska jag göra ett försök.

Tycker du att lagren ska sitta kvar vid pulverlackeringen? Låter vettigt, då slipper jag fundera på hur man ska skydda lagerbanorna.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back