En riktig rövhelg på torpet.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Fyrbarnsfarsor kan av naturliga skäl inte köra fredagsträning så de försöker övertyga sig själva att det kommer att går fint å åka upp till första kval å dominera.
Ut på första kvalet och kopplingen spinner loss på varje växel från trean och uppåt. Antingen var lamellerna slut eller så hade jag förmodligen spännt kopplingen för hårt, men slut var den iallafall efter 25 min, borträknat de 10-12 minuterna vi fick ligga bakom safetycar. Man kan ju undra varför det inte flaggades av istället. Nej just det, då blir vi ju försenade. Låt de kvala bakom en bil nästan halva tiden, de e ju rookies. 1,45 kändes trist.
Till kval två fick man bytt kopplingspaket till ett bättre begagnat. Nu jävlar! Då börjar quickshiften strula. Klipper lite som den vill tre-fyra gånger per varv hela passet. Upplever även en intressant stund då bromshandtaget helt plötsligt inte är lika stumt som vanligt utan suger sig in ca 2 mm från handtaget helt utan förvarning för att efter ett depåbesök återgå till att kännas helt normal igen. Sänker mig ändå till 1,42 som ger en tionde plats. Luftar bromsen och övertalar mig att detta var orsaken. Plockar isär cordonan, den verkar sliten i kontakten men tror jag funnit felet.
På warmup är quickshiften helt död, skit i det, bättre helt död än att den ligger och fladdrar på rakan. Börjar få upp fart efter ett par varv, då får jag en ny kalldusch av att bromsen åter igen åker in 2 mm från handtaget. Skiter nästan på mig. Åker in i depå. Köper en ny bromspump eftersom den gamla brembopumpen verkar rätt mulad sen tidigare, köper även en ny cordona av Greven av bara farten. Mekar ett par timmar och allt känns fint till rejs.
Kommer iväg skitfint från min tionde position på gridden. Klipper 2-3 st, tar en ytterrökare i första böj och kommer ut bra på rakan. Mesar lite för mycket i bromsningen, fan, två st klipper mig på insidan. Ska precis lägga in i kröken då kommer nåt rött farande utav bara h-e och kan inte hålla spåret och är på väg rätt in i sidan på mig. Han går rakt fram och jag får vinkla upp och när jag ska svänga igen är det slut på bana och jag styr rätt ut i lekan. Lyckas hålla mig på hjulen. Fan va man sitter djupt i de där kulorna. Lyckas ta mig ut på banan och är toksist. Laddar på och får några härliga framhjulssläpp, förmodligen skitiga däck. Safetycar går ut pga en elak krasch och jag tar mig snabbt ifatt kön. Ligger 5 varv bakom denna kö innan det släpps på igen. Däcken känns kalla men jag lyckas plocka 10-12 placeringar på 4-5 varv, kul! Då rödflaggas racet för att klockan blivit 18.00 och bullertillståndet är slut. Vilket j-a skitrejs.
Här lägger man 2000 kr i anmälningavgift och en hel helg för att få rejsa ca fem varv. Trams! Känns ju helt ruttet att man inte lägger in en bättre planering för att klara att det blir förseningar, istället för att en klass ska få stryka på foten. Just det! Det spelar kanske inte så stor roll, det är ju en rookieklass.
Ser fram emot nästa rejs som går på Sviesta. Kommer att vara lite bättre förberedd, siktar på topp fem.
 
Tjena... jag låg till vänster om dig i inbromsningen när det kom en vit hoj och och nästan körde in i sidan på dig så att vi båda åkte ut i lekahavet, jag har nog aldrig varit så arg och det blev inte bättre av att vi inte fick köra klart tävlingen när bara vi i rookie 1000 betalt nästan 90k i anmälningsavgift. Helt vansinnigt att lägga tex honda academy på bästa tid.
 
Tjena... jag låg till vänster om dig i inbromsningen när det kom en vit hoj och och nästan körde in i sidan på dig så att vi båda åkte ut i lekahavet, jag har nog aldrig varit så arg och det blev inte bättre av att vi inte fick köra klart tävlingen när bara vi i rookie 1000 betalt nästan 90k i anmälningsavgift. Helt vansinnigt att lägga tex honda academy på bästa tid.

Med så mycket folk som betalade i helgen så hade det minsta Anderstorp kunnat göra för kompensera att betala tillbaka en del av anmälningsavgiften till de i rookie 1000. Vi rookies tål att misshandlas en del, men det finns ju gränser...
 
Tjena... jag låg till vänster om dig i inbromsningen när det kom en vit hoj och och nästan körde in i sidan på dig så att vi båda åkte ut i lekahavet, jag har nog aldrig varit så arg och det blev inte bättre av att vi inte fick köra klart tävlingen när bara vi i rookie 1000 betalt nästan 90k i anmälningsavgift. Helt vansinnigt att lägga tex honda academy på bästa tid.

90 000 kr för att köra roookie? Per år? Du skojar? Eller har jag missförstått?
 
Surt! Tråkigt. Synd när du kom iväg så fint!!!:tummenupp
Man skulle kanske ha haft ett tidsschema med lite mer marginal....
 
jag tycker att vi slår ihop samtliga rookieklasser inkl. honda cup och lägger ihop tiden.2 timmar nagelbitande på läktaren utlovas garanterat när gräsklipparna och rookie 1000 ska bromsa ikapp:tummenupp


seriöst,skitdåligt att bara få köra de få varven i 1000.
förstår arrangörens agerande gentimot tillstånd ,men då kanske det skulle finnas bättre marginaler emellan race:n för ev krascher.känns som en brinnande hoj inte tar mer i tidsschemat än 10 vurpor som det brukar vara i rookie 600.kompensation vart ordet eller bättring...
 
Ja det var ett toksurt race:näsblod . Även om jag denna gång tjänade på att racet avbröts. Jag klotade just innan rödflagg men fick mina första poäng :) (12:a)eftersom man räknar tillbaka ett varv.
Men jag håller med om att man inte kan ha så små marginaler i tidschemat.:gnissla
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top