-Hjalmarsson-
Fortfarande Rookie
- Gick med
- 17 Jun 2003
- Ort
- Varberg
- Hoj
- GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Fyrbarnsfarsor kan av naturliga skäl inte köra fredagsträning så de försöker övertyga sig själva att det kommer att går fint å åka upp till första kval å dominera.
Ut på första kvalet och kopplingen spinner loss på varje växel från trean och uppåt. Antingen var lamellerna slut eller så hade jag förmodligen spännt kopplingen för hårt, men slut var den iallafall efter 25 min, borträknat de 10-12 minuterna vi fick ligga bakom safetycar. Man kan ju undra varför det inte flaggades av istället. Nej just det, då blir vi ju försenade. Låt de kvala bakom en bil nästan halva tiden, de e ju rookies. 1,45 kändes trist.
Till kval två fick man bytt kopplingspaket till ett bättre begagnat. Nu jävlar! Då börjar quickshiften strula. Klipper lite som den vill tre-fyra gånger per varv hela passet. Upplever även en intressant stund då bromshandtaget helt plötsligt inte är lika stumt som vanligt utan suger sig in ca 2 mm från handtaget helt utan förvarning för att efter ett depåbesök återgå till att kännas helt normal igen. Sänker mig ändå till 1,42 som ger en tionde plats. Luftar bromsen och övertalar mig att detta var orsaken. Plockar isär cordonan, den verkar sliten i kontakten men tror jag funnit felet.
På warmup är quickshiften helt död, skit i det, bättre helt död än att den ligger och fladdrar på rakan. Börjar få upp fart efter ett par varv, då får jag en ny kalldusch av att bromsen åter igen åker in 2 mm från handtaget. Skiter nästan på mig. Åker in i depå. Köper en ny bromspump eftersom den gamla brembopumpen verkar rätt mulad sen tidigare, köper även en ny cordona av Greven av bara farten. Mekar ett par timmar och allt känns fint till rejs.
Kommer iväg skitfint från min tionde position på gridden. Klipper 2-3 st, tar en ytterrökare i första böj och kommer ut bra på rakan. Mesar lite för mycket i bromsningen, fan, två st klipper mig på insidan. Ska precis lägga in i kröken då kommer nåt rött farande utav bara h-e och kan inte hålla spåret och är på väg rätt in i sidan på mig. Han går rakt fram och jag får vinkla upp och när jag ska svänga igen är det slut på bana och jag styr rätt ut i lekan. Lyckas hålla mig på hjulen. Fan va man sitter djupt i de där kulorna. Lyckas ta mig ut på banan och är toksist. Laddar på och får några härliga framhjulssläpp, förmodligen skitiga däck. Safetycar går ut pga en elak krasch och jag tar mig snabbt ifatt kön. Ligger 5 varv bakom denna kö innan det släpps på igen. Däcken känns kalla men jag lyckas plocka 10-12 placeringar på 4-5 varv, kul! Då rödflaggas racet för att klockan blivit 18.00 och bullertillståndet är slut. Vilket j-a skitrejs.
Här lägger man 2000 kr i anmälningavgift och en hel helg för att få rejsa ca fem varv. Trams! Känns ju helt ruttet att man inte lägger in en bättre planering för att klara att det blir förseningar, istället för att en klass ska få stryka på foten. Just det! Det spelar kanske inte så stor roll, det är ju en rookieklass.
Ser fram emot nästa rejs som går på Sviesta. Kommer att vara lite bättre förberedd, siktar på topp fem.
Ut på första kvalet och kopplingen spinner loss på varje växel från trean och uppåt. Antingen var lamellerna slut eller så hade jag förmodligen spännt kopplingen för hårt, men slut var den iallafall efter 25 min, borträknat de 10-12 minuterna vi fick ligga bakom safetycar. Man kan ju undra varför det inte flaggades av istället. Nej just det, då blir vi ju försenade. Låt de kvala bakom en bil nästan halva tiden, de e ju rookies. 1,45 kändes trist.
Till kval två fick man bytt kopplingspaket till ett bättre begagnat. Nu jävlar! Då börjar quickshiften strula. Klipper lite som den vill tre-fyra gånger per varv hela passet. Upplever även en intressant stund då bromshandtaget helt plötsligt inte är lika stumt som vanligt utan suger sig in ca 2 mm från handtaget helt utan förvarning för att efter ett depåbesök återgå till att kännas helt normal igen. Sänker mig ändå till 1,42 som ger en tionde plats. Luftar bromsen och övertalar mig att detta var orsaken. Plockar isär cordonan, den verkar sliten i kontakten men tror jag funnit felet.
På warmup är quickshiften helt död, skit i det, bättre helt död än att den ligger och fladdrar på rakan. Börjar få upp fart efter ett par varv, då får jag en ny kalldusch av att bromsen åter igen åker in 2 mm från handtaget. Skiter nästan på mig. Åker in i depå. Köper en ny bromspump eftersom den gamla brembopumpen verkar rätt mulad sen tidigare, köper även en ny cordona av Greven av bara farten. Mekar ett par timmar och allt känns fint till rejs.
Kommer iväg skitfint från min tionde position på gridden. Klipper 2-3 st, tar en ytterrökare i första böj och kommer ut bra på rakan. Mesar lite för mycket i bromsningen, fan, två st klipper mig på insidan. Ska precis lägga in i kröken då kommer nåt rött farande utav bara h-e och kan inte hålla spåret och är på väg rätt in i sidan på mig. Han går rakt fram och jag får vinkla upp och när jag ska svänga igen är det slut på bana och jag styr rätt ut i lekan. Lyckas hålla mig på hjulen. Fan va man sitter djupt i de där kulorna. Lyckas ta mig ut på banan och är toksist. Laddar på och får några härliga framhjulssläpp, förmodligen skitiga däck. Safetycar går ut pga en elak krasch och jag tar mig snabbt ifatt kön. Ligger 5 varv bakom denna kö innan det släpps på igen. Däcken känns kalla men jag lyckas plocka 10-12 placeringar på 4-5 varv, kul! Då rödflaggas racet för att klockan blivit 18.00 och bullertillståndet är slut. Vilket j-a skitrejs.
Här lägger man 2000 kr i anmälningavgift och en hel helg för att få rejsa ca fem varv. Trams! Känns ju helt ruttet att man inte lägger in en bättre planering för att klara att det blir förseningar, istället för att en klass ska få stryka på foten. Just det! Det spelar kanske inte så stor roll, det är ju en rookieklass.
Ser fram emot nästa rejs som går på Sviesta. Kommer att vara lite bättre förberedd, siktar på topp fem.