Pizzadegen på Pizza Hut?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Någon som har recept på hur man gör en liknande pizzadeg som på Pizza Hut? Jag vet att den är fet och onyttig men jäkligt god. :)

...själv brukar jag alltid tJöra med färdig deg-mix. brukar Tjöpa den som heter Scones/Pizza-mix... Kalasbra pizza deg om man vill ha modell lite tjockare. :tummenupp Inte lika tjock som Pizza hut dock...

Godaste pizzan just nu är tacopizza där man gör tjock botten, lägger på salsa, tacofärs och därefter blandar ost med creme fraische och gräddfill och breder ut över hela sjittet och till sist lägger på lite nachochips uppepå innan man brassar helvetet i ugnen.

Pizza Huts panpizzor och deras fyllningar har lika mycket med italien att göra som jordgubbsyogurt har med grekland att göra.

Vad har nu jag gjort??? :confused:

Pizza ska man ha fetaost på (från Grekland), oliver ('Kalamata' från Grekland), kronärtskocka och paprika. Mycket tomatsås och lite ost. Krydda med origano. :nicka

Skit samma vart den kommer ifrån.. =P

Ang degen så vet jag inte men för att få den som dom gör den tror jag att det har med ugnen att göra och är svårt att få till hemma men jag VET inte egentilgen nåt jag hört dock

Tomatsås:

Passerade tomater
lite solrosolja
svartpeppar
salt
pressad vitlök
oregano

Blanda och värm upp. Låt svalna lite och ha på:D :tummenupp

Last edited:
Litte googel så får man tipps.

Pizzadeg 1

2,5 dl. vatten
ca. 7 dl. vetemjöl
1 msk vanlig olja
1 msk olivolja
½ paket jäst
salt

Arbeta ihop till deg och jäs till uppemot dubbel storlek, gör pizza.
Byter man 1 dl. av vetemjölet mot oblandad rågsikt blir det mer matigt.
Tillsätter man 1-2 tsk. bakpulver får man "PizzaHut style".

Pizzadeg 2

Den här degen ger lite tjockare botten och en härlig kant tack vare det "starka" durumvetet.

3 dl. vatten ljummet
3 dl. durumvetemjöl
3-4 dl. vanlig vetemjöl alt. dinkel
½ paket jäst alt. 1 påse torrjäst
1 tsk. salt

Körs 5 minuter i maskin, degen skall vara ganska lös. Jäs 1-2 timmar. Bakar man i stenugn får man göra pizzorna på plåt och baka tills kanten rest sig lite, sen tar man dom från plåten och lägger direkt på stenbotten och bakar klart. Ugnen skall vara varm, 3-5 minuter totalt för en pizza.

Tackar för recepten men detkänns ändå som det fattas nåt. Degen på Pizza Hut känns ju ganska fet och krispig. Sedan gör dom pizzorna i formar väl?

Vanlig tunn italiensk pizza har jag redan bra recept på.

Mmmm, mums!

Deep Pan Pizza, Chicago style

Extra tjock pan pizza som ”uppfanns” på en pizzeria i Chicago

Degen:
1 msk socker
1 pkt torrjäst
2 dl fingervarmt vatten
2 tsk olivolja
6 dl vetemjöl
en knivsudd salt

Lös socker och jäst i en stor bunke, låt stå i 5 minuter. Tillsätt olivoljan, ca 5 1/2 dl av mjölet samt saltet och arbeta ihop degen. Stjälp upp den på en lätt mjölad arbetsbänk och arbeta in resten av mjölet - mycket lite i taget - tills degen inte är klistrig. Knåda tills degen känns elastisk.

Låt degen jäsa till dubbel storlek i en täckt oljad skål (ca 1 timme på varm dragfri plats).

Knåda degen på en lätt mjölad bänk tills den blir jämn. Kavla ut den till en rund ”kaka”, ca 35 cm i diameter. Lägg degen i pannan och tryck upp den mot kanterna (ca 4-5 cm). Täck över och låt jäsa ca 40 minuter.

Pizzasås:
1 tsk olivolja
2 vitlöksklyftor, pressande
3 dl tomatsås
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 tsk basilika (gärna färsk eller fryst)
1 tsk oregano
1/2 tsk salt
1 knivsudd finhackad piri-piri

Fyllning:
200 g köttfärs
300 g champignoner, skivade
1 stor gul lök, hackad
1 grön paprika, hackad
1 tsk basilika
1/2 tsk oregano
1/2 tsk salt
750 g mozarellaost, riven
1 1/2 dl parmesanost, riven

Värm oljan på medelvärme i en kastrull. Tillsätt vitlöken och fräs ca en halv minut. Blanda i övriga ingredienser till såsen och låt den sjuda utan lock i 8-10 minuter. Rör om då och då.

Värm ugnen till 200 grader. Bryn köttfärsen. Fräs resten av ingredienserna till fyllningen (utom osten) på medelvärme tills grönsakerna mjuknat. Häll bort vätskan och lägg över fyllningen i en skål. Rör ner mozarellaosten. Strö parmesanosten över pizzasåsen.

Fördela fyllningen jämnt över degen och häll pizzasåsen över.

Grädda pizzan i ca 20 minuter på nedre falsen i ugnen

Recept från Sveriges Radio :yoparty Licenspengar! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back