Sjöborakan

Fan vad soft, vad krävs det för att få flyga en såndär?
 
Fan vad soft, vad krävs det för att få flyga en såndär?

Betydligt mindre än vad som krävs för att kör motorcykel.
Du kontaktar en skärmflygskola t.ex. SkyAdventures, betalar 14.500:- och börjar lära dig balansera med skärmen. Därefter backglidningar och sen blir det flygning med motor på ryggen. Sammanlagt ca 10 dagars utbildning.

Mer info här: SkyAdventures
Mer inspiration här: ParaglideTV
 
hur länge och hur långt kan man flyga med en sådan?

Det beror på vilken skärm man har.

Långsam skärm = uppe längre = Flyga kortare sträcka.

Snabb skärm = Uppe kortare tid = Flyga längre sträcka.

Med en snabb skärm kan man vara uppe mellan 3 till 4 timmar.
Vissa motorer har större tank och då kan man vara upp ca 5-6 timmar.

En snabb skärm flyger i ca 60 km/h. Och det är hastigheten i luften. Har du medvind blir hastigheten snabbare än 60 km/h i förhållande till marken. Motvind blir det omvända.
 
Last edited:
Sista rundan du tog över sjöborakan var vid 19.45 va? Rätta mig om jag har fel men såg dig flyga där.. Såg bottenkewlt ut :hihi
 
Sista rundan du tog över sjöborakan var vid 19.45 va? Rätta mig om jag har fel men såg dig flyga där.. Såg bottenkewlt ut :hihi

19.45 stämmer bra.
Det är en jäkla go känsla att bara glida över sjö och mark. Det ger en obeskrivlig frihetskänsla.
Vill man ha fartupplevelse är motorcykel perfekt. Frihetskänsla utan motstycke är paramotor det optimala.
 
Det var ju inte allra värst dyrt ändå... men va kostar utrustningen sen då eller hyr man den?
 
Det var ju inte allra värst dyrt ändå... men va kostar utrustningen sen då eller hyr man den?

Man kan hyra men det är inget som rekomenderas. Det är svårt med vädret. Man flyger under rätt så snäva väderförhållanden. Vind på 1-4 m/s. Flygning på morgon eller kväll eller dagar då det inte finns termik (uppåtvindar). Termiken gör flygningen skumpig och värdelös.

Ny motor kostar ca 40.000:-
En bra motorskärm ca 27.000:-
Nödskärm 4.700:-
Ordentliga kängor som ger stöd i vristen (mycket viktigt) 2.000:-
Hjälm 2.000:-

Sen finns det massor av "leksaker" att köpa till i form av flyginstrument, väskor, radio, m.m.
 
Man kan hyra men det är inget som rekomenderas. Det är svårt med vädret. Man flyger under rätt så snäva väderförhållanden. Vind på 1-4 m/s. Flygning på morgon eller kväll eller dagar då det inte finns termik (uppåtvindar). Termiken gör flygningen skumpig och värdelös.

Ny motor kostar ca 40.000:-
En bra motorskärm ca 27.000:-
Nödskärm 4.700:-
Ordentliga kängor som ger stöd i vristen (mycket viktigt) 2.000:-
Hjälm 2.000:-

Sen finns det massor av "leksaker" att köpa till i form av flyginstrument, väskor, radio, m.m.

Måste ju säga att du har den bästa musik smaken :tummenupp Bryan Ferry - Day for Night
 
hur startar/landar man med en sån?:va
 
Ohh fy fan!
Hoj i närmare 300 sitter jag gärna på. Men en såndär apparat hade jag fan ALDRIG satt mig i. Men sen har ju adhd också:)

Annars va det en fin film över Sjöbo.
 
Man drar upp skärmen så den står rakt över huvudet och sen gasar man fullt och springer.
När man landar stänger man lämpligen motorn när man är 50 meter från marken och glidflyger ner. 1 meter från marken drar man full broms så kommer man ner lugnt och fint på fötterna.

Klicka här så ser du min kompis starta för första gången.

aha, då förstår jag! på bilden jag såg innan i tråden så såg motorn så jävla stor och tung ut att jag inte ens kunde tänka mig en springstart men det där såg ju smidigt och bra ut:tummenupp ä're nåt en kan bygga själv må'ntro?:gnissla
 
Utan att ha varit på flaskan fantiserar jag om en värld utan gravitation och en R1 motor i en sån där. Shieet va det hade gått he he..

Jag blev bra sugen men vet inte om jag skulle våga, väl uppe är det för sent att ångra sig eller hur?
 
Utan att ha varit på flaskan fantiserar jag om en värld utan gravitation och en R1 motor i en sån där. Shieet va det hade gått he he..

Jag blev bra sugen men vet inte om jag skulle våga, väl uppe är det för sent att ångra sig eller hur?

De första gångerna är man inte så tuff när man skall starta. Så det är vanligt att man tvekar lite och inte gasar fullt. Då kommer man inte heller upp i luften. Jag har aldrig hört att någon ångrat sig när dom väl kommit upp.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top