Att göra en liten vårservice kan urarta...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Liten vårservice på en Gix 1000 ;) Byte av alla vajrar, bromsklossar, bromsvätska, olja, filter, framdäck, nya gaffeltätningar, nya bättre gaffelfjädrar, ny framstänka, kontroll och justering av ventilspel, byte tändstift, luftfilter, ladda batteri, justera allt, byte av alla hjullager, balansering av hjul, m.a.o en riktig Spa-helg för hojen!
Nu tror jag att hon ska spinna som en katt!
Observera lagret av hjullager! Det är mer än vad :tomten har! Han har bara ETT jullager... ;)

Bifogat

• Barfota utan strumpor och skor SH 007.jpg
    Barfota utan strumpor och skor SH 007.jpg
    192.7 KB · Visningar: 645
  • Alien Balancing SH 005.jpg
    Alien Balancing SH 005.jpg
    193.9 KB · Visningar: 579
  • Raka benen SH 001.jpg
    Raka benen SH 001.jpg
    189.5 KB · Visningar: 585
Så ser en riktig vårservice ut.
(gräsklipparen behöver lackas om åxå)

Ser att du kör på Q8 SBK racing 15w-50. Hur länge har du gjort det? Har själv funderat på att köpa en dunk, fungerar det bra?

Du är en jäkla galning, doc! :D

Ska allt det där vara nödvändigt? :3freak

Måste i alla fall vara en fin känsla att rulla iväg med hojen efter det. :tummenupp

Kjedjan behöver spännas, den hänger ner i backen.
Varför har du golvtrall på väggen och en bakplåt på arbetsbänken ?

1. För att slippa ligga när jag mekar stående

2. Enda som funkar til BAK-stötdämpare!

Ser att du kör på Q8 SBK racing 15w-50. Hur länge har du gjort det? Har själv funderat på att köpa en dunk, fungerar det bra?

Jepp - stämmer! Jag har bytt nyss, och har ingen egen erfarenhet av denna olja. Men många kör ju på den och verkar nöjda.
Tusen flugor kan inte ha fel... eller nåt ;)

Rent teniskt/kemiskt/tribologiskt och såvitt man kan tolka data är det en kalasolja. Så det känns inte som att jag har satsat allt på "svarte petter" iaf ;)

Du är en jäkla galning, doc! :D

Jag är den förste att hålla med! :yoparty

kan du göra en lite service på min hoj?? :gnissla

Jodå - om du startar med en nyservad hoj i Malmö, så lagom du kommer fram är det väl dags för en "liten" service! :D

Ska allt det där vara nödvändigt? :3freak

Måste i alla fall vara en fin känsla att rulla iväg med hojen efter det. :tummenupp

Det var det!
Den hummade som ett gäng kolibrier!

Du har en Honda och där byter man filter och olja. Resten är okej från fabrik, lixåm :tummenupp

*shhhh* han har en Reppsål-Hånnda...jag måste ju kunna få honom att sälja den billigt till mig! ;)

Last edited:
Du skulle bara veta... Vi är många som fått sätta blod, svett och tårar till för att få åbäket att ens starta.:hihi

Jodå, så är det nog. :)
En flarra startgas, och full gas så smäller hon igång med en sån rökpuff att utländska seismologer tror att Sverige skaffat kärnvapen.
Sotningen av topp och ventiler får man "på köpet"
Sen är det bara att gaaaasa!

Kul att se dig Kurre!
Hur har du det numera?
Kroppen hyfsat hel och funkar i huvudsak?

Jag gillar inte sånna trådar....får mig att inse att jag också bör göra en "liten" service :huvet

Jaja, imorgon ska jag ta mig i kragen och justera kedjespel samt rengöring/smörning :D

Jodå, så är det nog. :)
En flarra startgas, och full gas så smäller hon igång med en sån rökpuff att utländska seismologer tror att Sverige skaffat kärnvapen.
Sotningen av topp och ventiler får man "på köpet"
Sen är det bara att gaaaasa!

Kul att se dig Kurre!
Hur har du det numera?
Kroppen hyfsat hel och funkar i huvudsak?

Haha! :tummenupp

Jodå, tack som frågar! Jag kan allt annat än klaga.. :) Har hittat ner till Lund där jag pluggar och tränar vidare! Har även gränslat tvåhjuligt igen och det känns som en skön återkomst! :yoparty
Har ju genomgått, sett till dina ingrepp, likvärdiga fantastiska servicar enligt konstens alla regler. :)

Hoppas allt är gott själv, trevlig vår/sommar!

Har gjort precis likadant förutom hjulager, gaffelfjädrarna samt luftfiltret. Förutom det så kan jag lägga till nya kopplingslammeller samt drivpaket

Trodde att du kör med biltema olja. :pannkyss

JOdå - om du läser lite i tråden om oljor (som felaktigt hamnat/tillåts stanna i Hojrelaterat-forumet trots att den borde ligga här - ajabaja moderatorn i hojrelaterat! :ajjabajja ) så får du historian bakom bytet! Men visst står där ett lager B-tema på hyllan, redo för action! :)

Hur påverkas däcket/körningen av ett obalanserat däck?

Mycket, mycket marginellt om du inte jagar hundradelar på banan. Om du har hyfsade fälgar vill säga. Mina räjsfälgar är allt annat än helt raka och behöver balanseras i både längd och höjdled men jag märker ingen skillnad när jag väl balanserat däcken. Dock så jagar jag fortfarande sekunder på banan... ;)

Mycket, mycket marginellt om du inte jagar hundradelar på banan. Om du har hyfsade fälgar vill säga. Mina räjsfälgar är allt annat än helt raka och behöver balanseras i både längd och höjdled men jag märker ingen skillnad när jag väl balanserat däcken. Dock så jagar jag fortfarande sekunder på banan... ;)
Nja, det stämmer inte med min erfarenhet... Jag förlorade balansvikterna (60 g, rejäl obalans i det däcket) vid ett tillfälle och då var det nästan så att hojen hoppade fram. Det var så illa att regskylten ramlade av och hojen var i det närmaste okörbar. Efter ny balansering och 60 nya gram var den perfekt igen. Det var alltså riktigt illa att köra utan balansvikterna.

Nja, det stämmer inte med min erfarenhet... Jag förlorade balansvikterna (60 g, rejäl obalans i det däcket) vid ett tillfälle och då var det nästan så att hojen hoppade fram.

Snabb fråga om balans i däck: Är det ofta nån obalans att tala om i själva däcket, eller kommer det mesta från fälgen man monterar det på så att säga?

Det är från fall till fall. Du kan ha en ngt skev fälg och ett däck med mer obalans i. :)
Om man har nya och fräscha fälgar så sitter oftast obalansen i däcken dock.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis