Byta framdrev, svårt?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tänkte byta mitt framdrev senare idag till en kugg mindre. Någon som gjort detta, går de att få av utan större svårigheter, eller sitter de som berget?

för att slippa jävlas som fan se till att låna en STOR mutterdragare.

inge hävarmar och sånt skit så du får en rund mutter

Inge biltema eller claes olsson skit

Värm upp muttern med varmluftspistol. Du kan utan fara värma till 100C, dvs när saliven bubblar. Sedan lossa den med en mutterpistol.

Såna mutterpickor finns i för detta ändamål helt ok kvalite, både tryckluft- och eldrivna. På tex Clas i Sjön, Jula eller Biltema

JA det lät ju enkelt men fick ge upp, för det först ahade jag ingen mutterdragare i rätt storlek sen om jag hade fått av dem så vet i tusan hur jag skulle fått av kedjan, trångt som fan där! Plus att innan jag fick av kåpan till främre drevet så var man ju tvungen att plocka bort växelspakspinnen som gick framför den, inte helt lätt det heller....får bli byta på verkstad eller så köper jag ett större drev bak istället...

Fick dock rätt på bromsljuset idag med hjälp. Brytaren i fotbromsen fjädrade inte tillbaka efte rman bromsat så bromsljuset fortsatte at lysa, men fick av den, skrapade ren den från rost och dettade in den, sen fungerade den igen (y)...

Det sitter väl en låsningsbricka till muttern som håller framdrevet. Modell 'uppböjd plåtflärp' brukar det vara.

Jag har bestämt mig för att byta bakdrevet istället. Gå upp någonstanns kring 3 kuggar borde ju bli ungefär samma resultat som att gå ner en där fram! Blir lättare att byta där bak.

Bakdrevt kommer få en större diamter då vilket gör att hjulbasen kommer minska med uppskattningsvis 1cm, är detta något som pelar roll?

Jag har bestämt mig för att byta bakdrevet istället. Gå upp någonstanns kring 3 kuggar borde ju bli ungefär samma resultat som att gå ner en där fram! Blir lättare att byta där bak.

Bakdrevt kommer få en större diamter då vilket gör att hjulbasen kommer minska med uppskattningsvis 1cm, är detta något som pelar roll?

Hojjen kommer svänga snabbare. :)
EDIT: Alltså kortare svängradie menade jag. :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år