Ducati 750 SS?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Går ev. lite i planer att byta till plastraket.

Gixxer 1000, 99-01 (förresten fanns en gixxer 1000 års 98-99 i nya utförandet???) nånstans vore ju kul, men jag kollade runt lite på blocket och för 40-50 k får man ju en sjysst ducce.

Frågan är ju då, hur upplever man t.ex en ducce 750 SS jämföort med en radfyra 750 cc typ gsx-r, rent effektmässigt?

t.ex: http://www.blocket.se/vi/15836931.htm?ca=10_s

En del av ducce modellerna har bara singel bromsskiva fram, är det nå "snik" modell????

Gixxer 1000 finns från -01. En 750 ss har ett jättefint chassie, men hur tror du ca 60 bakhjulshästar känns jämfört med ca 150 på en GSXR1000?

Jaja, det lär kännas som en moppe såklart, det är ju det som är frågan!

Jag kan ingenting alls om ducati, det är väl bara att man haft en svag böjelse för ducce väldigt länge.

Såg att SS:en även finns i 900 cc, är den "slö"?

Om man jämför med radfyra 750 cc. Har aldrig provat nåt värre än 750 så har ju inget att refera till då liksom.

Med andra ord så är jag ute efter en bra kåpraket med effekt för ca. 50 k! Vad tipsar ni om? R1 lockar inte så himla mycket.

Svårt att förklara.
En R1000 på 12000 rpm får det att krypa i hårbotten.
En Ducce 750 får det liksom att klia i röven av otålighet = e jag inte framme snart !
Man får liksom tänka på olika sätt,och njuta av chassit,vridet och bromsarna,istället.
Och ljudet.....

Jag hade en SS750 -00 och det var ingasom helst problem att hänga på 600cc rad-4 SÅ LÄNGE DET SVÄNGER. Men när det blir längre rakor hamnar du efter. Mycket fint chassie i SS fr.o.m. -98 (har inte kört de äldre) och Brembobromsarna är rubbat bra.

De med enkel bromsskiva fram är "Sport", de har ofta mattsvart lack (som slits illa), enkelskiva fram och annan fjädring har jag för mig.

Du bör satsa på en 900SS 98-> tycker jag, om du nu ska ha en SS.

Edit: Ljudet! På med Silmoto-pipor och öppen luftburk så låter den som domedagen när du slår av på gasen i 2:ans växel. Obeskrivligt gott ljud.

900 ss känns ju som ett något bättre val. Tror den hamnar runt ca 80 bakhjulshästar med lite öppna blås. Satt faktiskt nyss å spanade lite på mobile.de efter just min gamla drömhoj från 91-92, en röd 900 ss med vit ram.

Ja det låter ju bra! Länge vart sugen på Tl 1000 R också fram tills att jag provade polarens nu i veckan. Den var ju slö! Kanske var nåt fel på den iofs, men, ja? Man tappade ju suget efter twin iaf...

Jo, det var ju nästa fråga med ducce? Pris, reservdelar o.sv? Man upplever ju ducce som lite mer "exlusivt" = skitdyra delar? Meckar gör jag ju själv, byta några kam remmar kan väl inte vara så svårt tycker jag....

Typ nåt i stil med den här då? http://www.blocket.se/vi/16024800.htm?ca=10_s

Äldre årsmodellerna är ju dock snyggare tycker jag, men men...

en service senare så sprack allt vad ekonomi heter... oh yeah...

Beror på vad du vill servicen ska innefatta.

Full service = 2500:- i arbetskostnad (ink. kamremsbyte och ventilkoll) + whatever material som behövs, olja, tändstift mm. Resrevdelspriserna ligger på samma nivå som alla andra skulle jag gissa på.

2 kamremmar tex: ca 800:- + 500:- arbetskostnad.

Allting är relativt..som tex försäkringskostnad. :pannkyss :D

P.S Allt inräknat i hojupplevelsen så är SS750 den klart roligaste hojen jag haft (enbart japanare tidigare). Bara ljudet med öppna dämpare får en att glömma "bristen" på hk`s på en gång.Den har inte 150Hk och det är något som får mig att flina så magen knyter sig varje gång försäkringsbrevet landar i brevlådan, som exempel. Har kört hoj i 20 år och har aldrig behövt mer än max 80 Hk, och har ändå åkt dit för fortkörning. Vad man ska använda dom resterande 40-70 hästarna till har jag inte en blekaste aning om, förutom på bana möjligtvis.

Last edited:
Hur mycke Hp ligger 900:an på i nyare års då? Typ 98-99?

Och hur kommer det sig att den ligger så bra till i försäkring då? P.ga låg effekt? :gnissla

Hitta för övrigt en 900 SS "superlight" hej å hå nånting, extra häftig???

Och en äldre -93 här på sporthoj med kittad motor, chassi o.sv kan de va nåt?

Hur mycke Hp ligger 900:an på i nyare års då? Typ 98-99?

Och hur kommer det sig att den ligger så bra till i försäkring då? P.ga låg effekt? :gnissla

Hitta för övrigt en 900 SS "superlight" hej å hå nånting, extra häftig???

Och en äldre -93 här på sporthoj med kittad motor, chassi o.sv kan de va nåt?

Tror 750:ian ligger på 60-65 Hk och 900:an på 80-någonting...på bakhjulet.

Vet att just Ducati skrivit i Hk på bakhjulet till skillnad från japanarna som anger hk i motorn i regpapprena. Är därför Ducati kommer undan billigt i försäkringar.

Vet dock inte när detta ändrades, tror någon gång runt 1999-2000, men vet inte säkert. Alla årsmodeller under där får du i princip 20Hk gratis så att säga, vad gäller försäkringar.

Har jag hört.

Last edited:
Jaha, smart!

Köpa en äldre typ "Superlight" 900 cc från 93 respektive en från 98, är det så stor skillnad? Gillar näm,igen inte utseendet på de nyare alls faktiskt...

Jaha, smart!

Köpa en äldre typ "Superlight" 900 cc från 93 respektive en från 98, är det så stor skillnad? Gillar näm,igen inte utseendet på de nyare alls faktiskt...

Kan i stort sett inget om dom äldre SS`arna tyvär men på den "nya" SS`en är det oftast typ fälgar, sving och liknande som skiljer mellan årsmodellerna (och om det är Sport, Nuda osv.)

P.S. Tyckte själv att nyare SSie var skitful på bild, gör sig klart bättre live så att säga.

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...