R1-06 eller Aprilia rsv factory-04 Era tankar och erfarenheter

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hejsan,, Nu är man snart med i leken igen,, dags för hoj-köp efter en regnig hojlös sommar 07...

Valet står mellan dessa 2 hojar! R1 eller Factory..
Båda har sina för och nackdelar! Rettan är ju billigare, får en typ 06:a för samma peng som man får en factory 04:a.. Men å andra sidan är ju Rettan lite mera en dussin hoj, absolut inget negativt menat till er som kör Retta..

jag vill gärna höra era tankar om dessa 2 hojar.. Fördelar respektive nackdelar!!

Mvh krille

Har själv en Aprilia Factory och polaren har en -06'a R1'a.

Factoryn kräver mer av dig i allt, service, körställning, tillvänjning osv osv. Den har mera barnsjukdomar än en R1, en del som kan kosta dig om du har otur. Slutsats: Ger du hojen mycket så får mer tillbaka än på en R1'a.

R1'an är det säkra kortet, du vet vad du får och du kommer inte bli beviken men det är just det som är R1'an nackdel........man vet vad man får och det kan vara tråkigt i vissa fall.

Provkör om du kan men att gå från en radfyra till en twin tar längre tid att vänja sig vid än en provtur........En provtur är bara till för att kolla så hojen är ok, inte för att bilda sig en uppfattning som man tror kan hålla i en längre tid. För att få en bra uppfattning så måste du äga sådan hoj en längre tid.

/J

jag har ju haft aprilia innan så jag är ju inte helt ovan med själva motor karaktären.. men de var dock en falco, kan tänk mig att de är ganska mycket skillnad på den och en factory.. hoppas jag iaf:tungan

vill ju inte heller påstå att jag är överdjävlig på att köra,, men jag är ju inte heller dålig..så jag vet inte riktigt!

Svårt som fan!
vad är det man skall vara extra uppmärksam med aprilian?

Har aldrig ångrat twinvalet. Kommer nog aldrig köpa en rad4. Iaf inte under 1300 kubik.

Aprilian...

Twin är lika roligt som en elmotor... Kör på rad4 istället! :tummenupp

R1'an är det säkra kortet, du vet vad du får och du kommer inte bli beviken men det är just det som är R1'an nackdel........man vet vad man får och det kan vara tråkigt i vissa fall.
Förstår jag dig rätt? Tycker du det är tråkigt om hojen inte går sönder?

Last edited:
Hej.

Stod i samma kval här innan i våras. Hade innan kört en Gixxer 1000 2004 och valde mest mellan Aprilia Rsv-R Factory 2004 och framåt och en Gixxer 1000 2005 och framåt.

För mig blev det en Aprilia, nu har jag inte kört så där jättemkt, men gillar det jag kännt så här långt. Bra klipp i motorn, även på topp. Riktigt bra bromsar (i kombinationen med slirkopplingen går det enklet med sen inbromsningar), chassit känns riktigt stabilt, kanske lite tungjobbad men det har jag kört för lite för att ha belägg för.

Kolla det vanliga: drivpaketet, kraschskador, 04-an kan ha lite strul med elen, typ att mil mätaren kan nolla sig om den står utan batteri t.ex. över en vintern. Ringde den lokala Aprilia handlaren innan köpet och han kände inte till några typiska maskinproblem. Stor servicen är var 2000 mil, vad den är på en R1:a vet jag inte. En annan viktig punkt på varför köpa Aprilia är ju att den vann MasterBike 2006, och det är ju viktigt för oss som kör medelsnabb-gatgrupp på bankörningar...:D

Jag hade valt Aprilian före en R1:a, dock är kanske R1:an enklare att få såld och så är den nog lite snyggare. Men som sagt Aprilian är mitt val.

Jag har kört rad fyror innan men har alltid sneglat på twinnar.. Nu har jag gjort slag i saken och köpt en mille 03'a och den är allt jag hoppats på och lite till :tummenupp Bromsar, chassi, motor och känsla.. Allt är på topp!

Min har aprilia titan slip-on med SBK replica chip, så det hjälper väl upp trycket lite.

Kommer nog aldrig åka japse 4'a igen :)

Nu har jag inte kört just rettan så mitt uttalande får tas med en nypa salt.

Grattis till köpet! Skönt att höra att du bestämde dig för en härligt mullrande twin. Uppskattas av alla, alltid. Eller...:tummenupp

Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men de känns som om man får lite mer för pengarna om man väljer aprilian..
Sitter ju massa godis på den redan från fabrik!:yoparty

sen är ju ljudet helt underbart!

Kanske är lite lättare att få tag i delar till rettan om de skulle hända något!

Lutar lite åt aprilian nu faktiskt:gnissla

Jag ser det såhär..

Vill man ha en snygg & annorlunda hoj & inte bryr sig om vad det kostar, köp en Aprilia mille factory :tummenupp

men vill man ha lite pengar över till annat, så köp en R1:a

Ska du ha Trafik, halv eller helförsäkring ?

ta ett OM ... OM du bara har halvförsäkrat

Om du vurpar, vart hittar du kåpor ? och till vilket pris ? (R1 vs Aprilia)
OM du vurpar & gafflarna går åt pipan, vart hittar man Öhlinare & till vilket pris ? (R1 vs Aprilia)

Det finns 2 hojåkare, de som HAR vurpat & de som KOMMER att vurpa :fakta

tror wonderswizards resonemang är rätt bra...vill du ha tag i reservdelar till en rsv så blir det dyrt och så får du vänta enligt vad jag läst/hört!

Yamaha är stensäkert...bra kvalité, långt mellan service och en stor begagnatmarknad!

I min värld så är R1 det självklara valet men det är ju din värld...

Har provat både R1:an och ägt en RSV-R Factory 04:a. Kan bara säga att Factory:n var och är den mest underbara hojen jag nånsin kört. Chassi, bromsar (Brembo), stötdämparna (öhlins - fram, bak och styrdämpare), motorn (en härlig twin med riktigt bra respons och karaktär), och sist men inte minst utssendet.

Provkör båda och bilda en egen uppfattning. Det är 2 olika hojar som har en del likheter samtidigt som de skiljer sig på en hel del punkter.

Lycka till :tummenupp

//Dio

R1:an är snyggare och låter skönare, så den hade det blivit för min del. Det är möjligt att RSV:n är en bättre hoj, men jag är inte så förtjust i twin-ljudet, så den går bort. :gnissla

Hur är det med reservdelstillgången till Aprilia:va Dom har ju haft jätteproblem i flera år och många har tappat en hel hojsäsongen pga det. Men dom kanske har bättrat sig?

Inga problem om man vet vart man ska vända sig :tummenupp , så reserv delarna behöver man inte oroa sig för längre.

Inga problem om man vet vart man ska vända sig :tummenupp , så reserv delarna behöver man inte oroa sig för längre.

Var ska man vända sig? :confused: :va :D

I Danmark finns riktiga aprilia återförsäljare tror jag.. I Sverige vet jag inte (Mitonga?).

Så vad jag hört ska det inte vara nån problem.. Slitdelar finns ju alltid..

För min del var försäkringen fördelaktig jmf med rettan också..

Ja de är ju säkert mycket billigare och lättare att få tag på delar till rettan,,
på den punten lutar de ju åt rettan,,
Men jag skall ha helförsäkrat..
Tror inte att jag skulle lägga ut så mycket pengar på en hoj om jag inte har råd att helförsäkra den:gnissla

Skall åka och provköra båda hojarna så jag kan känna och klämma lite på dom:D

Någon som vet hur det ser ut med försäkringsfrågan på dessa hojar?

Har provat både R1:an och ägt en RSV-R Factory 04:a. Kan bara säga att Factory:n var och är den mest underbara hojen jag nånsin kört. Chassi, bromsar (Brembo), stötdämparna (öhlins - fram, bak och styrdämpare), motorn (en härlig twin med riktigt bra respons och karaktär), och sist men inte minst utssendet.

Provkör båda och bilda en egen uppfattning. Det är 2 olika hojar som har en del likheter samtidigt som de skiljer sig på en hel del punkter.

Lycka till :tummenupp

//Dio

Hur duktig på att köra måste man vara för att känna den skillnaden?
(Jag menar INTE hur duktig man ska vara för att kunna utnyttja det utan bara känna att det känns bättre...)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back