RC helikoptersimulator

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Husa 650, Husqvarna Örnen, M30 Delux. NV10.
Nån här som känner till en simulator som fungerar till vista?

Kör med E-Sky simulator till xp men i vista så bara blinkar grafiken. Fattar inte varför.

Skaffade mig en honey bee 004 och flög lite med men nu tröttnade jag för jag kunde visst mer än den så jag beställde en belt cp carbon i rtf istället.

Phoenix RC ska visst vara rätt bra men den måste man ju ha det medföljande kabelkitet till och en ny kontroller.

Fms duger rätt bra men vista funktion vore bra.

Nån som har något tips inom ämnet? Vet att det finns folk här som flyger med helisar i alla fall.

Tja.

Jag säger bara Clearview. (Vet dock inte om det är vista-stött)
Det kostar 20 dollar tror jag men faaan vad bra det är!
FMS kan gå o gömma sig på alla fronter!

Förresten är det nog ett ganska bra steg mellan HB och Belten.
Blir genast jäkligt mycket mer avancerat med mixningskurvor o sånt.
Sen ger variable pitch helis en helt annan nivå av reaktionshastighet.

Du får gärna berätta hur det går. :)

Last edited:
Tja.

Jag säger bara Clearview. (Vet dock inte om det är vista-stött)
Det kostar 20 dollar tror jag men faaan vad bra det är!
FMS kan gå o gömma sig på alla fronter!

Förresten är det nog ett ganska bra steg mellan HB och Belten.
Blir genast jäkligt mycket mer avancerat med mixningskurvor o sånt.
Sen ger variable pitch helis en helt annan nivå av reaktionshastighet.

Du får gärna berätta hur det går. :)

Var köper man den ifrån?

Det där med termer får du gärna vidareförklara lite då jag är nybörjare, i simulator som fms är ju idle up på, då blir den ju kvickare än min lilla honey bee, det första jag gjorde med den var att ringa till butiken och säga att den var för långsam i reaktionerna så jag klarade inte av den helt enkelt, jag fick ett 11,1v lipo istället och vips så stod den still i luften och jag kunde ställa kontrollen på backen.

Igår flög jag ute och hade ett gyllene läge för en loop i bra fart, så min simulatorvana sa åt mig att göra en, bortsett från att en 004 inte klarar att göra det så gick det rätt bra. Den orkade ställa sig nästan lodrät innan den började falla igen, hann plana ut den och det blev inte så allvarligt.

Vad är detta? variable pitch helis

Belt ska visst inte flygas med standardgyro eller standardsändare hörde jag, vet du något om det? Blivit rekommenderad futabas gy401 som är återkommande inom helikopter verkar det som.

Å detta? mixningskurvor

Jag bara flyger men jag vill gärna veta vad som är vad också. Har försökt gå med i klubben i stan men får inte tag på han som är ordförande.

Clearview fanns visst här för nerladdning: http://rcflightsim.com/download.html

Frågan är om jag kan använda denna kontroller till det?:va
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?type=2&id=550&pid=EK20905

Last edited:
Var köper man den ifrån?

Det där med termer får du gärna vidareförklara lite då jag är nybörjare, i simulator som fms är ju idle up på, då blir den ju kvickare än min lilla honey bee, det första jag gjorde med den var att ringa till butiken och säga att den var för långsam i reaktionerna så jag klarade inte av den helt enkelt, jag fick ett 11,1v lipo istället och vips så stod den still i luften och jag kunde ställa kontrollen på backen.

Igår flög jag ute och hade ett gyllene läge för en loop i bra fart, så min simulatorvana sa åt mig att göra en, bortsett från att en 004 inte klarar att göra det så gick det rätt bra. Den orkade ställa sig nästan lodrät innan den började falla igen, hann plana ut den och det blev inte så allvarligt.

Vad är detta? variable pitch helis

Belt ska visst inte flygas med standardgyro eller standardsändare hörde jag, vet du något om det? Blivit rekommenderad futabas gy401 som är återkommande inom helikopter verkar det som.

Å detta? mixningskurvor

Jag bara flyger men jag vill gärna veta vad som är vad också. Har försökt gå med i klubben i stan men får inte tag på han som är ordförande.

Clearview fanns visst här för nerladdning: http://rcflightsim.com/download.html

Frågan är om jag kan använda denna kontroller till det?:va
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?type=2&id=550&pid=EK20905

hehe.. oops många frågor.

Clearveiw är nerladdningsbart som du märkt. Går nog att använda din 4 kanals "fjärr" då man kan knäppa på idle up o sånt på tangentbordet som på fms.
Clearview är grymt mycket snyggare också...plus mer verklighetstroget.

Grejen är att du bara har 2 spakar och 4 ledder att föra dessa men du måste kontrollera: rotorvinkel fram/bak, höger/vänster, rotorvarv, stjärtrotorvarv.
Detta är för en FP-heli (fixed pitch, alltså att rotorbladsvinklarna är låsta i ett visst läge). För en heli som belten så har du en till parameter (minst) och det är vinklarna på huvudrotorbladen (och i vissa fall vinklarna på stjärtrotorbladen)
Såååå alltså 5 eller 6 funktioner på 4 ledder... lösningen är mixning.
När du på en 3D heli slår på mode 1 så går den från att variera motorvarvet
till att låsa motorvarvet vid ca 80% och dina rotorblad hoppar till ett visst läge. Från denna sekund kör du alltså rotorbladsvinklarna med throttel spaken.
DOCK: eftersom belastningen blir ganska stor vid stora utslag (läs stora positiva eller negativa pitchvinklar) så måste motorn varva upp mer för att ge mer juice. Där kommer mixningskurvorna in. Dessa kan man programmera på digitala progbara enheter och det är ett helsike att labba fram rätt grejer.
Varje tabbe kan resultera i en krash. :)

Tänk på en del saker: större lipos är inte alltid bra. Det beror på spänningar o sånt. Jag har bränt motorer för att jag har kört lipos med borstmotorer.
(Mer kräm än var motorn klarar av att hantera)

Borstlösa motorer och fartreglage är perfekt med lipos.
Tips är att ebay är FULLT med sånna grejer! Riktigt billigt också ifrån china o så.

Det finns förresten 2 typer av gyron: head lock och vanliga.
Jag tror att head lock undelättar flygningen extremt men jag är inte så värst insatt i just gyrobiten.

Har mest flugit FP helis och en lama 3:a samt en extremt liten hoppig 3d-heli som gav mig hjärtklappning :D

EDIT: hoppas att du testat flyga nose in och massa sånt för det blir lite knepigare när man har lite såna tricks för sig.

Last edited:
Det var bra mycket snyggare ja, dock i demoversion var helikoptrarna rätt långsamma.

De funktioner du nämner är jag ju egentligen van vid att styra i fms. Tog en honey bee i clearview och försökte göra en loop på samma vis, denna hade nog standardbatteriet i simulatorn för den var så långsam så jag hann inte räta ut den igen, annars var den grymt lik att flyga. Dock är lipo lättare att flyga med.

Stjärtrotorn på min är kass och oprecis, hoppas på bättre saker på belten.

Mode 1= idle up?

Vad gör jag när jag flyger upp och ner till exempel?

Vad är denna pitchvinkel?

Min motor har blivit rätt varm har jag känt i alla fall.

Jag vet inte vad det är för gyro som sitter i belten faktiskt men en butik i jönköping sa att jag skulle skaffa ett headlock gyro i alla fall.

Ebay har jag redan tittat på i alla fall, belten kommer från hongkong och reservdelarna till min HB tar jag därifrån också.

En lama är väl bra men jag trodde jag skulle tröttna på den för fort, ville ha en som går att flyga inne och ute men det där med inne krävde en liten sak, typ lama och ute en större så min var inget bra alternativ i alla fall. Än...

hehe.. oops många frågor.
Clearview är grymt mycket snyggare också...plus mer verklighetstroget.

När du på en 3D heli slår på mode 1 ...Från denna sekund kör du alltså rotorbladsvinklarna med throttel spaken.
positiva eller negativa pitchvinklar)

Tänk på en del saker: större lipos är inte alltid bra. Det beror på spänningar o sånt. Jag har bränt motorer för att jag har kört lipos med borstmotorer.
(Mer kräm än var motorn klarar av att hantera)

Borstlösa motorer och fartreglage är perfekt med lipos.
Tips är att ebay är FULLT med sånna grejer! Riktigt billigt också ifrån china o så.

Det finns förresten 2 typer av gyron: head lock och vanliga.
Jag tror att head lock undelättar flygningen extremt men jag är inte så värst insatt i just gyrobiten.

Har mest flugit FP helis och en lama 3:a samt en extremt liten hoppig 3d-heli som gav mig hjärtklappning :D

Det var bra mycket snyggare ja, dock i demoversion var helikoptrarna rätt långsamma.

De funktioner du nämner är jag ju egentligen van vid att styra i fms. Tog en honey bee i clearview och försökte göra en loop på samma vis, denna hade nog standardbatteriet i simulatorn för den var så långsam så jag hann inte räta ut den igen, annars var den grymt lik att flyga. Dock är lipo lättare att flyga med.

Stjärtrotorn på min är kass och oprecis, hoppas på bättre saker på belten.

Mode 1= idle up?

Vad gör jag när jag flyger upp och ner till exempel?

Vad är denna pitchvinkel?

Min motor har blivit rätt varm har jag känt i alla fall.

Jag vet inte vad det är för gyro som sitter i belten faktiskt men en butik i jönköping sa att jag skulle skaffa ett headlock gyro i alla fall.

Ebay har jag redan tittat på i alla fall, belten kommer från hongkong och reservdelarna till min HB tar jag därifrån också.

En lama är väl bra men jag trodde jag skulle tröttna på den för fort, ville ha en som går att flyga inne och ute men det där med inne krävde en liten sak, typ lama och ute en större så min var inget bra alternativ i alla fall. Än...

Du kan ställa alla parametrar på alla helis i CW. GÄller bara att hitta var :)

Mode 1 = idle up (SLÅ INTE PÅ DETTA UTAN ATT HA VARVAT UPP MOTORN TILL 50% minst!)
Belten (därav namnet) har en remdriven bakrotor, från huvudaxeln.
Mycket bättre lösning än en separat elmotor bak, det blir ryckigt.

För att köra upp o ner måste du köra mode 1 och först gasa på för att dra upp, sen vända på helin (typ halv loop) o sen dra ner på gasen extremt.
I mode 2 så gör detta att du får negativa vinklar på rotorbladen så du trycker helin uppåt, fast egentligen neråt men du är ju upp o ner. :)

Rotorbladsvinkel = pitch: varm motor sliter rätt bra och det är ett resultat av lipo också dem kan leverera mycket ström på kort tid eller lite ström ganska länge o en borst motor behöver vila lite.

Kör bara inne o då är laman asbra. O i garaget kan man flaxa med min Walkera 76C som är min FP-kopter. :yoparty

Är det skadligt att slå på den innan?

Mode 1 är så jag flyger i simulator ja, hajar inte skillnaden på mode 2, i mina öron låter det likadant? Är det inte vinklarna på bladen i mode 1 som gör att den får lyftkraft upp och ner?

Kollade på en 3d film där dom pratade om negativa vinklar, ställa den på allt från -3 till -10 eller nåt sånt, hajade inte skillnaden. Inte nog med att jag inte kan termerna, det var på engelska också utan text. Hehe.

Säljaren tyckte jag skulle köpt en lama först faktiskt, vet inte vad dom kostar i delar förstås men ändå. Ville ha en som var så lik en riktig som möjligt för att lära sig direkt. Fick inte köpa en cp2a eller belt för honom direkt. Tråkmåns.

Vet du vilken heli i simulatorn som är mest identisk med en belt i storlek och beteende? Tänkte ha något att öva på innan jag flaxar med den.
Mode 1 = idle up (SLÅ INTE PÅ DETTA UTAN ATT HA VARVAT UPP MOTORN TILL 50% minst!)

För att köra upp o ner måste du köra mode 1 och först gasa på för att dra upp, sen vända på helin (typ halv loop) o sen dra ner på gasen extremt.
I mode 2 så gör detta att du får negativa vinklar på rotorbladen så du trycker helin uppåt, fast egentligen neråt men du är ju upp o ner. :)

Kör bara inne o då är laman asbra. O i garaget kan man flaxa med min Walkera 76C som är min FP-kopter. :yoparty

Hittade en heli som var så fruktansvärt snäll. Tyckte den påminde om belten men jag vet inte vad det är.

BladeCP-KN heter den i simulatorn. Skönaste helikoptern jag testat av alla. Det vore ju önsketänkande att belten vore sådan. Dock lite trött på gasen är väl enda nackdelen med denna, går knapp hinna med att lägga upp och ner men det blir väl så med mindre kraft i motorn kanske. Min honeybee är mycket värre att flyga än denna. hihi.

Tackar för simulatortipset i alla fall. Många roliga timmar kvar, imorgon blir det till 42" plasman istället.

Om vi vänder på frågan.
Finns det prylar så man kan styra sin helikopter (eller flygplan) från datorn?

Hittade en heli som var så fruktansvärt snäll. Tyckte den påminde om belten men jag vet inte vad det är.

BladeCP-KN heter den i simulatorn. Skönaste helikoptern jag testat av alla. Det vore ju önsketänkande att belten vore sådan. Dock lite trött på gasen är väl enda nackdelen med denna, går knapp hinna med att lägga upp och ner men det blir väl så med mindre kraft i motorn kanske. Min honeybee är mycket värre att flyga än denna. hihi.

Tackar för simulatortipset i alla fall. Många roliga timmar kvar, imorgon blir det till 42" plasman istället.

Du har en hel del intresse för detta ser jag, kan starkt rekommendera: www.rcheli.se istället, så blir det lättare för dig att sålla mellan bra/mindre bra grejer/åsikter.

Själv flyger jag Raptor50 Titan (min 2ra Raptor, totallt min 6te heli), har flugit de flesta helisarna på marknaden samt jobbar som hobbyhandlare. Skulle starkt rekommendera Phoenix-simmen till dig (det går att flyga den med t.ex din Lama-sändare) du får komplettera med en adapterkabel som kostar ca 50spänn dock. Tycker personligen att den är bättre än både Reflex XTR, Realflight samt Aeroflight Pro Deluxe (dessa 4 kan anses som världsledande där Phoenix då skulle vara bäst) FMS samt Clearview är gratis-simmar där clearview finns som nämndes i en betalversion. (Kan dock inte jämföras med Phoenix)

Angående Belt CP så kan man ha en del olika åsikter om den. Själv tycker jag att Belten flyger helt OK, dock INTE med dess organila elektronik. Det krävs en mycket bättre sändare än den som följer med för att kunna ställa in en helikopter ordentligt. Man måste kunna ställa både trottel-kurva samt pitch-kurva i minst 5-steg, i både normal samt Idle-up läge. Detta för att kunna åstadkomma rätt varv/grader på collective-pitch. Radion måste också erbjuda utslagsbegränsning på samtliga kanaler för att kunna ställa cyclic-pitch (jag brukar rekommendera 10gr collective samt 6gr cyclic), samt exto och dual-rate.

Gyrot är en annan del som ÄR mycket viktig och tyvärr så räcker inte något E-sky gyro till över huvud taget till något vettigt.

Det mest prisvärda gyrot på marknaden idag (bäst för sitt pris) är Futaba 401. Läs runt lite grann om det så märker du att alla som har flugit tillräckligt länge för att ha kommit in i det ordentligt kommer att rekommendera det.

Om jag skulle rekommendera dig rätt följd för att börja med RC-heli så hade jag sagt:

1 Bra sändare som inte begränsar dig samt en bra simulator.
2 En så stor helikopter som du har råd med av ett välkänt märke. Större är stabilare inom RC-heli. (Raptor30 är rätt billig och mycket bra. Raptor 50 lite dyrare, men större och starkare motor)
3 Futaba 401-gyro samt tillhörande 9254 digital-servo
4 Lägg inte mer pengar på bling till raptorn (den flyger skitbra orginal) utan lägg pengar på soppa samt delar när du kraschar :tummenupp

5-1 (En komplett Lama-heli kan vara steg 1, då jag håller med att den är så billig och välfungerande att den lätt kommer intressera vem som helst för denna hobby)

Lycka till!

Last edited:
Problemet är väl egentligen att man inte vill kasta sig in i hobbyn på nivån där priset börjar på 7 lakan.
Visseligen är en stor 3Dheli mycket lugnare än en liten ditto (och jag skulle nog inte ens rekommendera en 3D-heli i miniformat efter lite erfarenhet) men satans dyrt.

Grrrooov: Slår du på 3d-mode utan att ha varvat upp motorn kommer du få rotorbladssallad (i värsta fall med helikopterdressing)
Det smartaste är att köra i normal mode första taget o känna lite på grejerna.

Simulatorerna är bra, men det ÄR en annan femma att flyga irl (vindar o sånt)

Ja intresset finns sen jag var liten då farsan höll på mycket med flygplan men jag ville hela tiden ha en helikopter istället, nu var jag på elmia i år och såg en massa och fick ett ryck, har flugit fms sen i höstas så den började bli bottnad nu, inget kul längre.

Vad är en bra sändare? Den futaba 2,4ghz för typ 1900kr?
Futaba 401 gyro med servot har jag hittat på ebay för "billig peng" 197 dollar typ. Behövs det servot då? Gyrot kostar runt 700-750kr med frakt.

Om man skulle kalla belten för 30/450/500/60/90 osv, är det en 30 i storlek då eller vad blir den?

En här i stan har en stor sak, från början os 60 på med futabaradio, kolfiber och aluminium och lite bling bling på, nu med os 70 istället som han knäckte staken på efter 2 minuter, hann väl knappt slänga på idle up när han testade servos och sånt. Den ville han ha 7000kr för, rätt billigt tycker jag men han sa att det var svårt att få tag på delar tyvärr. Men 7 lök kändes lite mycket att börja på om man inte tyckte det var roligt, frågan är vad belten landar på i slutändan nu. Jag har gett 2250kr för belt cp carbon rtf så det är ju rätt ok.

Jag vill ju ha möjlighet att flyga inomhus så bränsle är inte riktigt ett 100% alternativ tycker jag. Acc är ju dyrt att köpa förstås men sen laddar man ju bara, bränslet tar ju slut om och om igen.

Du har en hel del intresse för detta ser jag, kan starkt rekommendera: www.rcheli.se istället, så blir det lättare för dig att sålla mellan bra/mindre bra grejer/åsikter.

1 Bra sändare som inte begränsar dig samt en bra simulator.
2 En så stor helikopter som du har råd med av ett välkänt märke. Större är stabilare inom RC-heli. (Raptor30 är rätt billig och mycket bra. Raptor 50 lite dyrare, men större och starkare motor)
3 Futaba 401-gyro samt tillhörande 9254 digital-servo
4 Lägg inte mer pengar på bling till raptorn (den flyger skitbra orginal) utan lägg pengar på soppa samt delar när du kraschar :tummenupp

Lycka till!

Visst är det så, blivit lite väl rutinerad i simulator så många sånna missar gör man ju utomhus, ut på altanen, någorlunda vindstilla och hovrar där inne, flyger ut för att flyga upp på garagetaket men hoppsan, det blåste visst ute och vips så ligger en HB 004 upp och ner :D

När man kör på idle up, blir alla rörelser snabbare då eller vad händer med körbarheten?

Testade King 2 i simulatorn, tack och lov att man inte köpte den. Som att hantera en gummisnodd.

Problemet är väl egentligen att man inte vill kasta sig in i hobbyn på nivån där priset börjar på 7 lakan.
Visseligen är en stor 3Dheli mycket lugnare än en liten ditto (och jag skulle nog inte ens rekommendera en 3D-heli i miniformat efter lite erfarenhet) men satans dyrt.

Ja tyvärr så blir det gärna en hel del pengar om man ska ha ordentliga grejer. Snabbt räknat så kostar en vettig radio 2lappar och Futaba-gyrot inkl. digitalservo 2lappar. Så man är uppe i 4 direkt utan att ha köpt någon helikopter. Om man sen bestämmer sig för en liten eller stor helikopter spelar mindre roll (dock är större bättre på alla sätt)
Den stora kostnaden ligger ju i sädare samt gyro (och det har man samma till båda helisarna)

Simulatorer känns som du säger lite annerlunda än RL, och det är svårt att komma ifrån. Avståndbedömningen är svår och man blir såklart inte lika nervös. Dock så finns både vind/vindriktning samt turboelens i Phoenix som man kan ställa in efter behag.

Grrrooov->
Futabas 2.4ghz är bra (speciellt 7C), Belten jämfört med andra storlekar skulle kallas för 450. Den är jämförbar i storlek med T-rex 450 samt Minititan.

Bladen är ca 300mm långa (allt från 280-325mm passar)
En 30:a har 550mm blad (ca 1.3m rotordisk) så den är mycket större.

I överlag skulle man kunna säga att kortare samt lättare blad ger en kvickare heli samt långa och tunga en lugnare och mer stabil. Vikten varierar dock för olika tillverkare, kordan varierar (bladets bred), samt profilen är varierande. Allt detta ger olika flygegenskaper.

Men som sagt, tunga och långa blad ger överlag mer stabilitet, mer strömförbrukning samt en "tyngre" gång.

Är det någon här som har en belt alls då? Bland dom som flaxar eller har dom större/mindre än den?

Är det någon här som har en belt alls då? Bland dom som flaxar eller har dom större/mindre än den?

Hittade en belt också till min nya simulator, var riktigt smidig och snäll att flyga där faktiskt, sen är ju frågan om den är sådan i verkligheten.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage