Var köper man den ifrån?
Det där med termer får du gärna vidareförklara lite då jag är nybörjare, i simulator som fms är ju idle up på, då blir den ju kvickare än min lilla honey bee, det första jag gjorde med den var att ringa till butiken och säga att den var för långsam i reaktionerna så jag klarade inte av den helt enkelt, jag fick ett 11,1v lipo istället och vips så stod den still i luften och jag kunde ställa kontrollen på backen.
Igår flög jag ute och hade ett gyllene läge för en loop i bra fart, så min simulatorvana sa åt mig att göra en, bortsett från att en 004 inte klarar att göra det så gick det rätt bra. Den orkade ställa sig nästan lodrät innan den började falla igen, hann plana ut den och det blev inte så allvarligt.
Vad är detta? variable pitch helis
Belt ska visst inte flygas med standardgyro eller standardsändare hörde jag, vet du något om det? Blivit rekommenderad futabas gy401 som är återkommande inom helikopter verkar det som.
Å detta? mixningskurvor
Jag bara flyger men jag vill gärna veta vad som är vad också. Har försökt gå med i klubben i stan men får inte tag på han som är ordförande.
Clearview fanns visst här för nerladdning:
http://rcflightsim.com/download.html
Frågan är om jag kan använda denna kontroller till det?
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?type=2&id=550&pid=EK20905
hehe.. oops många frågor.
Clearveiw är nerladdningsbart som du märkt. Går nog att använda din 4 kanals "fjärr" då man kan knäppa på idle up o sånt på tangentbordet som på fms.
Clearview är grymt mycket snyggare också...plus mer verklighetstroget.
Grejen är att du bara har 2 spakar och 4 ledder att föra dessa men du måste kontrollera: rotorvinkel fram/bak, höger/vänster, rotorvarv, stjärtrotorvarv.
Detta är för en FP-heli (fixed pitch, alltså att rotorbladsvinklarna är låsta i ett visst läge). För en heli som belten så har du en till parameter (minst) och det är vinklarna på huvudrotorbladen (och i vissa fall vinklarna på stjärtrotorbladen)
Såååå alltså 5 eller 6 funktioner på 4 ledder... lösningen är mixning.
När du på en 3D heli slår på mode 1 så går den från att variera motorvarvet
till att låsa motorvarvet vid ca 80% och dina rotorblad hoppar till ett visst läge. Från denna sekund kör du alltså rotorbladsvinklarna med throttel spaken.
DOCK: eftersom belastningen blir ganska stor vid stora utslag (läs stora positiva eller negativa pitchvinklar) så måste motorn varva upp mer för att ge mer juice. Där kommer mixningskurvorna in. Dessa kan man programmera på digitala progbara enheter och det är ett helsike att labba fram rätt grejer.
Varje tabbe kan resultera i en krash.
Tänk på en del saker: större lipos är inte alltid bra. Det beror på spänningar o sånt. Jag har bränt motorer för att jag har kört lipos med borstmotorer.
(Mer kräm än var motorn klarar av att hantera)
Borstlösa motorer och fartreglage är perfekt med lipos.
Tips är att ebay är FULLT med sånna grejer! Riktigt billigt också ifrån china o så.
Det finns förresten 2 typer av gyron: head lock och vanliga.
Jag tror att head lock undelättar flygningen extremt men jag är inte så värst insatt i just gyrobiten.
Har mest flugit FP helis och en lama 3:a samt en extremt liten hoppig 3d-heli som gav mig hjärtklappning
EDIT: hoppas att du testat flyga nose in och massa sånt för det blir lite knepigare när man har lite såna tricks för sig.