Bmw F800 S/ST

800st

800ST
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Avesta
Hoj
2007, BMW F800ST
Hej,

Jag vill gärna veta era erfarenheter av BMW F800, jag har nyligen köpt min. Ta upp det som är bra och dåligt med modellen, tillbehören osv.

/micke
 
jag vill i alla fall höra ljud från folk som har bytt ut piporna på sina hojar.
Ljudet på utub är inte något att hänga upp i granen direkt.
 
jag har bara hört ljudet från acropovic via internet och det låter mycket bra, jag är själv instresserad av ett slip-on.
jag vill i alla fall höra ljud från folk som har bytt ut piporna på sina hojar.
Ljudet på utub är inte något att hänga upp i granen direkt.

Jag har läst en del om tekniska ändringar, tex omdragning av bensintansventilation och dragning av motorbultar. Är det någon som vet varföt det skall åtgärdas?

Vad tycker ni om kvaliten på hojen?

/micke

Har du bmw´s orginal akra?
Jag har akra på min, och det låter uberdjävligt gött. :)
 
Last edited:
Bra:

Körglatt chassie
Helt ok med pulver i motorn, 85 hästar är det inte enligt motorrad (runt 95 på bakhjulet som jag förstår utav deras tester). Min går jämt med polarens (dock något äldre) R6 så långt vi vågat prova.
Gott bludder/raceljud (byt till slip-on)
Bra färddator med bla växelindikator (tillbehör)
ABS (har räddat mig en gång från en riktig otäck olycka)
Remdrift (inget kladd med olja, tyst drivning)
Bränslesnål, även om jag kör hårt kommer jag inte över 0.5. 0.35 inga problem om man snålkör på 90-väg.
Försäkringskostnaden är GRYM. Jag betalar 4500 för hel/hel, och då är jag i dyraste klassen.
Låga driftskostnader, service var 1000e mil.

Inte bra:

Lite mjuk i fjädringen fram. Ingen större fara dock, men fler än jag har klagat på det på nätet.
Hade en del problem på 2006-modellen som åtgärdades på garantin, ryckig gång - åtgärdades med byte utav främre ryckutjämnare.


Finns säkert mer som jag inte tänkt på. Men jag är nöjd med mig. :)

jag har bara hört ljudet från acropovic via internet och det låter mycket bra, jag är själv instresserad av ett slip-on.

Jag har läst en del om tekniska ändringar, tex omdragning av bensintansventilation och dragning av motorbultar. Är det någon som vet varföt det skall åtgärdas?

Vad tycker ni om kvaliten på hojen?

/micke

Har du bmw´s orginal akra?

Bensintankfel känner jag inte till. Motorbultarna har man kollat på momentet. Hade tre saker som kontrollerades på min, men allt var åtgärdat från fabrik. Jag hämtade min i Juli förra året.

Jepp, BMWs akra... utan ljuddämparinsatsen. Låter jättefint. :) Vi kan ju synas nånstans om du vill höra mer hur det låter?
 
Last edited:
Jag kör med Leo Vince...
Råka hitta en som sålde billigt på blocket förra året, var inställd på akra men nu sparade jag 3500:- :tummenupp

Låter helt ok med insats men solklart bäst utan :yoparty
Har ju inga feta inspelningsmöjligheter : Kamera, Mobil, Polarens Video kamera.

Min 3e hoj och jag är sjukt nöjd! billig att äga köra och fungerar perfa för mig på bana/gata.
Som skrevs ovan så är den lite mjuk fram men det beror ju på ens egen vikt kanske också :näsblod

Min wishlist : Stålomspunnet fram samt styvare fjädrar fram.
 
Bra:

Körglatt chassie
Helt ok med pulver i motorn, 85 hästar är det inte enligt motorrad (runt 95 på bakhjulet som jag förstår utav deras tester). Min går jämt med polarens (dock något äldre) R6 så långt vi vågat prova.

[..]

Jepp, BMWs akra... utan ljuddämparinsatsen. Låter jättefint. :) Vi kan ju synas nånstans om du vill höra mer hur det låter?

Det är så kul med mc-tillverkare att de uppger sämre prestanda än vad hojarna har tillskillnad från bi-tillverkare som gör tvärt om :)

Jag bangar inte en liten provlyssning irl, jag har laddat ner någon mp3 från bmws hemsida men kan inte påstå att jag hör någon skillnad från orginalet.
 
Det är så kul med mc-tillverkare att de uppger sämre prestanda än vad hojarna har tillskillnad från bi-tillverkare som gör tvärt om :)

Jag bangar inte en liten provlyssning irl, jag har laddat ner någon mp3 från bmws hemsida men kan inte påstå att jag hör någon skillnad från orginalet.


Det är få mc-tillverkare som gör det. Men BMW är väl de som gör så på rätt många modeller som jag förstått det efter att ha sett bromsade siffror.

Sure, bara att hojta till. Det är enorm skillnad kontra orginalet. :)

Som skrevs ovan så är den lite mjuk fram men det beror ju på ens egen vikt kanske också :näsblod

Min wishlist : Stålomspunnet fram samt styvare fjädrar fram.

Menar du att jag är ett fetto? :D

Frågan är vad man kan göra? Är det en dyr operation att styva upp den fram?

Stålomspunnen bromsslang??? Det har jag orginal... Eller menar du i någon färg?
 
Last edited:
Jag kör med Leo Vince...
Råka hitta en som sålde billigt på blocket förra året, var inställd på akra men nu sparade jag 3500:- :tummenupp

Låter helt ok med insats men solklart bäst utan :yoparty
Har ju inga feta inspelningsmöjligheter : Kamera, Mobil, Polarens Video kamera.

Min 3e hoj och jag är sjukt nöjd! billig att äga köra och fungerar perfa för mig på bana/gata.
Som skrevs ovan så är den lite mjuk fram men det beror ju på ens egen vikt kanske också :näsblod

Min wishlist : Stålomspunnet fram samt styvare fjädrar fram.
Är det inte stålomspunnet fram på den i original ??? Nu måste jag ner och kolla men jag har för mig att det är något grått, tvinnat innanför plasthöljet på bromsslangarna fram.
 
Jag är helnöjd med min... men slip-on ligger på önskelistan. Även en något större ruta.
 
Vet ej om jag hört mycket negativt:confused: till plussidan verkar en verkligen hygglig bränsleförbrukning vara:tummenupp
 
bränsle

appropå bränsleförbrukning. kör ni med 95 eller 98 oktan? Om ni har gått över från 95 till 98 har ni märkt någon skillnad?
 
appropå bränsleförbrukning. kör ni med 95 eller 98 oktan? Om ni har gått över från 95 till 98 har ni märkt någon skillnad?

Jag har inte märkt någon skillnad. Jag har kört en hel del både på 95 och 98 oktan.

Första tankningen i år var löjligt :huvet hög. 0,55 liter milen hade gått åt. Men då var det många fullgasacc för att... öh... sota ur systemet sen i vintras. Nästa tankning var mer normala 0.45 igen vid aktiv körning. :D

Najs najs, det är lite snack om en f800gruppkörning i en annan tråd, kan ta det då om du hakar. Annars får vi strya upp något.

Mina päron bor i Dalarna så jag kan ju höra av mig när jag är på väg förbi. Köpte min på Lundgrens i Avesta för övrigt. :tummenupp
 
Last edited:
finns det någonstans att läsa om detta med 95 hk? är det motorrad bmw eller är det tidningen motorrad du menar?
Om du har vägarna förbi avesta hör av dig, min e-post är mhallstr@hotmail.com.
Bra:

Körglatt chassie
Helt ok med pulver i motorn, 85 hästar är det inte enligt motorrad (runt 95 på bakhjulet som jag förstår utav deras tester). Min går jämt med polarens (dock något äldre) R6 så långt vi vågat prova.
Gott bludder/raceljud (byt till slip-on)
Bra färddator med bla växelindikator (tillbehör)
ABS (har räddat mig en gång från en riktig otäck olycka)
Remdrift (inget kladd med olja, tyst drivning)
Bränslesnål, även om jag kör hårt kommer jag inte över 0.5. 0.35 inga problem om man snålkör på 90-väg.
Försäkringskostnaden är GRYM. Jag betalar 4500 för hel/hel, och då är jag i dyraste klassen.
Låga driftskostnader, service var 1000e mil.

Inte bra:

Lite mjuk i fjädringen fram. Ingen större fara dock, men fler än jag har klagat på det på nätet.
Hade en del problem på 2006-modellen som åtgärdades på garantin, ryckig gång - åtgärdades med byte utav främre ryckutjämnare.


Finns säkert mer som jag inte tänkt på. Men jag är nöjd med mig. :)



Bensintankfel känner jag inte till. Motorbultarna har man kollat på momentet. Hade tre saker som kontrollerades på min, men allt var åtgärdat från fabrik. Jag hämtade min i Juli förra året.

Jepp, BMWs akra... utan ljuddämparinsatsen. Låter jättefint. :) Vi kan ju synas nånstans om du vill höra mer hur det låter?
 
finns det någonstans att läsa om detta med 95 hk? är det motorrad bmw eller är det tidningen motorrad du menar?
Om du har vägarna förbi avesta hör av dig, min e-post är mhallstr@hotmail.com.

Senaste tidningen Motorrad var det. Bromssiffror och hela paketet på 5000 milatest på en F800s. Kan ta med mig den om vi skall ses.

Det är sparat. Jag hör av mig när päronen bjuder in mig på saft och bullar nästa gång så kan vi ses. :D
 
Jag har inte märkt någon skillnad. Jag har kört en hel del både på 95 och 98 oktan.

Första tankningen i år var löjligt :huvet hög. 0,55 liter milen hade gått åt. Men då var det många fullgasacc för att... öh... sota ur systemet sen i vintras. Nästa tankning var mer normala 0.45 igen vid aktiv körning. :D



Mina päron bor i Dalarna så jag kan ju höra av mig när jag är på väg förbi. Köpte min på Lundgrens i Avesta för övrigt. :tummenupp

TA mig tusan otroligt! Drar som en 125cc kinesscooter! Om man kr lugn landsväg? Med tanke på att jag kan få min att dra hälften vid riktig lugn lagstadgad landsväg.. Men det är klart till slut måste det bli en "lägre" gräns som är svår att knäcka!:D
 
Jag har inte märkt någon skillnad. Jag har kört en hel del både på 95 och 98 oktan.

Första tankningen i år var löjligt :huvet hög. 0,55 liter milen hade gått åt. Men då var det många fullgasacc för att... öh... sota ur systemet sen i vintras. Nästa tankning var mer normala 0.45 igen vid aktiv körning. :D


Har kört ca 70 mil sen igår (Stockholm - Karlstad i snöblandat regn och + 2°) och retur i något bättre väder. Kan bara säga att jag ALDRIG kommer att äga en hoj utan handtagsvärmare igen. Tänk så mycket bättre allt blir när man är varm om händerna.

Höll normal motorvägshastighet, ca 120-130 på mätaren, större delen av resan och hojen drog knapp 0.5

Får nog säga att det är bra gjort när det är kallt och en massa motvind. Är iaf inga problem att komma ner i 0.34 som det står i specifikationen om man kör i 90 km/h :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top