Lufta bakbroms?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Bytte ok på crossen bak, nu när jag försöker lufta och bygga upp ett tryck så går det fan inte :huvet
Vad gör jag för fel igentligen?
Varje gång jag pumpar så åker kolven fram och tillbaka.
idéer?
/mvh Jonas

Jag brukar försöka ta en spruta och en slang i lämplig dimension och sen fyller jag helt enkelt på bakifrån. Dvs man börjar fylla genom luftningsnippeln på oket.

När man väl fått in lite bromsvätska i systemet brukar det inte vara några problem att få ur sista luften på traditionellt vis. Men det gäller att inte köra torrt i behållaren för då får man ju göra om och göra rätt:)

Lycka till /Peter

Köp en brake-bleeder, kostar inte många kr. Ett av de bättre tillbehören i mitt garage. :) Det är helt enkelt bara en backventil med slang på.

.

Jag provade en ny grej nu sist.
Min sprutmetod var lite långsam, så jag tog sprutan fast bara "behållaren", kopplade in slangen och fyllde upp koppen med vätska.

Sen satt jag och sög ner vätskan i oket.

Luften kom ut först och sen vart det faktsikt bra.
Man har en jävla smak i munnen sen resten av dan, men det kostar o ligga på botten.

Jag brukar försöka ta en spruta och en slang i lämplig dimension och sen fyller jag helt enkelt på bakifrån. Dvs man börjar fylla genom luftningsnippeln på oket.

När man väl fått in lite bromsvätska i systemet brukar det inte vara några problem att få ur sista luften på traditionellt vis. Men det gäller att inte köra torrt i behållaren för då får man ju göra om och göra rätt:)

Lycka till /Peter

Ska prova det.

Köp en brake-bleeder, kostar inte många kr. Ett av de bättre tillbehören i mitt garage. :) Det är helt enkelt bara en backventil med slang på.

.

Ok vet du vart man kan inhandla en sån? :)

Jag provade en ny grej nu sist.
Min sprutmetod var lite långsam, så jag tog sprutan fast bara "behållaren", kopplade in slangen och fyllde upp koppen med vätska.

Sen satt jag och sög ner vätskan i oket.

Luften kom ut först och sen vart det faktsikt bra.
Man har en jävla smak i munnen sen resten av dan, men det kostar o ligga på botten.

LÅter inte sådär jätte roligt att han den smaken i munnen, men om inget annat funkar så. :D

Last edited:
¨Tjena!

Det är bara att lägga på tryck på bromsen-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, pumpa-öppna-stänga, SEN är det bra!

Ok vet du vart man kan inhandla en sån? :)

Jag köpte bilvarianten på biltema (två-krets = man får två stycken) för några tior, dock kändes det som dom var byggda för lite större tryck så jag klippte lite på fjädrarna (pröva med provblåsa resp suga, när fjädern är lagom går det att blåsa men inte suga) och sedan är byte av vätska busenkelt, anslut slang till nippel, öppna nippel, börja pumpa tills det som kommer ut ser rent ut (givetvis får man då och då fylla på lite i behållaren), inget behov av att konstant behöva öppna stänga nippel (men glöm inte att stänga innan du tar av den :) ). Tar inte många minuter på det sättet och ingen risk för att få luft i systemet...

Edit: Angående trådskaparens problem så kan det ha fastnat någon luftbubbla vid någon av anslutningarna, försök luta hojen lite försiktigt eller öppna försiktigt banjon samtidigt som du har tryck på systemet (men har något skydd omkring så du inte får bromsvätska på lack/belägg eller något likartat), har själv haft jobbig luftficka vid dubbelbanjon på frambromsens anslutning till pumpen när jag bytte den senare...

Last edited:
Det är det enklaste sättet att göra det på. Jag föresår att man tar en liten glasburk med plåtlock och löder dit två nipplar Sen en slang till bromsokets nippel och en slang att suga i. Då får man ingen bromsvätska i tjäften.
Det tar väl ungefär två minuter att lufta systemet om man vill tjöra igenom en liten flaska samtidigt.
Mén.. Då tappar man ju hela bromsvätske upplevelsen? :hihi

Det är det enklaste sättet att göra det på. Jag föresår att man tar en liten glasburk med plåtlock och löder dit två nipplar Sen en slang till bromsokets nippel och en slang att suga i. Då får man ingen bromsvätska i tjäften.
Det tar väl ungefär två minuter att lufta systemet om man vill tjöra igenom en liten flaska samtidigt.

och kopplar på en dammsugare..:tummenupp

slipper man stå på knä och..hrrmm..suga..

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back