Skillnad på höger och vänster bromsskiva?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Jag undrar verkligen om det finns någon skillnad mellan höger och vänster bromsskiva. Jag har kollat genom mina skivor och hittar inga märkningar på att ena ska vara höger och den andra vänster.

Kan jag då köpa en begagnad vänster framskiva och ersätta den högra framskivan med?
 
Bromskivor är väl symmetriska och kan således användas åt vilket håll du vill?
 
jag vet att vissa skivor har annorlunda nav till olika sidor eller lufthål som går åt olika hål men nu gäller det de gammla skivorna som satt på fireblade 92-94 osv. kan inte man ta den vänsta o sätta den på högra sidan?
 
jag vet att vissa skivor har annorlunda nav till olika sidor eller lufthål som går åt olika hål men nu gäller det de gammla skivorna som satt på fireblade 92-94 osv. kan inte man ta den vänsta o sätta den på högra sidan?

det är likadana på båda sidor
 
Beror väl helt på hur skivan är konstruerad. Vissa är konstruerade för att kunna snurra och ta upp kraft åt båda hållen (helt symmetriska) medans andra är formade på andra vis; viktbesparing, design av kylning, kasta av vatten/smuts etc, men då skulle skivorna vara osymmetriska.

Observera att detta är mitt gissande och således inte fakta.

(Man bör dock kunna gissa att viss härdande effekt erhålls om skivan snurrar åt ett håll och att om den sedan snurras åt andra hållet ger uppkomst till ökad utmattning mot om den skulle snurrat åt samma håll hela tiden. Liknande bocka en metallbit åt olika håll. Men gissningsvis är denna effekt så extremt liten att den bör gå att bortses ifrån).
 
Likaså vattencentrifug effekten - spelar nog ingen roll i stora drag.

Varför ens dom borras så beror nog på att det inte kostar nått extra för fabriken att göra 100% perfektion istället för 95% av en pirat/oem skiva.

Pirat skivor brukar vara unisex varianter för båda sidorna
 
Varför ens dom borras så beror nog på att det inte kostar nått extra för fabriken att göra 100% perfektion istället för 95% av en pirat/oem skiva.

VIKT!

Det blir en ordenligt viktskillnad borrad skiva gentemot oborrad. Mellan tummen och pekfingret en reducering av vikten med 30% samt mindre roterande massa som ger mindre gyroeffekt och därmed lättare att ändra riktning.
 
Dom borras för att dels få en lägre ofjädrad vikt, samt att rostfria skivor (även vanliga skivor) som får vatten på sig har en tendens att funka jävulskt dåligt tills dess att vattnet är borta. Hålen i skivan ger vattnet någonstans att ta vägen och därför försvinner mattningen av bromsarna betydligt fortare med hålborrat jämfört med solida skivor.

Solida skivor innebär att vattnet i princip måste koka bort innan full friktion uppnås igen, medan de hålborrade pressar vattnet genom hålen... och detta kan vara skillnaden mellan en stoppsträcka på 40 meter eller 70 meter. Eller skillnaden mellan en krasch eller att klara sig undan helskinnad.

//Robert
 
En tjejkompis till mig hävdade en gång att hålen i bromsskivorna är till för att minska luftmotståndet mot skivan vid sidvind. :tummenupp
 
En tjejkompis till mig hävdade en gång att hålen i bromsskivorna är till för att minska luftmotståndet mot skivan vid sidvind. :tummenupp

Haha.. Om hon sa det på fullaste allvar så är det nog bland det roligaste jag har hört det här året =) :tummenupp :yoparty Knappt nå långsökt...
 
Haha.. Om hon sa det på fullaste allvar så är det nog bland det roligaste jag har hört det här året =) :tummenupp :yoparty Knappt nå långsökt...


Hehe, det roliga är att hon ändå har ett visst mc-intresse och "hade hört" att det faktiskt var såhär. Jag höll bara med och nickade belåtet, orka med sura tjejer :tuttar

Blonderad brunett för övrigt.
 
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?
 
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?

Brukar vara ventilerade skivor på bilar, det räcker. Det är allmänt större anläggningsyta för dem klossarna också, det spelar in (dock mer kinetisk energi att fånga upp men). Sen det här om att det är skillnad på stoppsträcka på 30m mot en blöt skiva mot en torr skiva tror jag inte så mycket på då det tar typ en millisekund för skivan att uppnå kokpunkt för vatten när man bromsar, oavsett om det är ventilerad skiva eller ej. Om det är en gammal honda från 75 eller en från 05 spelar ingen roll då tempen blir över 100 tämligen direkt och vattnet försvinner på nolltid. Sen att det är bättre bromsverkan på en ny än en gammal har snarare med annan förfining av tekniken att göra...

Fan vad jag är trött........
 
Nu när vi diskuterar hål i skivorna och att de är så bra, hur kommer det sig då att bilskivorna (standard) inte har några hål? Vet inte tillverkarna om alla de här positiva egenskaperna med hål i skivorna eller funkar det annorlunda där?

Det finns både för- och nackdelar med hål och biltillverkarna har nog helt full koll på det.

En av orsakerna är att det blir mindre massa på skivan, en tung bil behöver en 'tung' skiva för att inte smälta under en bromsning.
En annan är att bilskivor är gjorda i gjutjärn och spricker garanterat om de hålborras, hur många biltillverkare vill sälja bilar där bromskivorna behöver bytas någonstans mellan var 50mil till 500mil? En hojskiva är normalt gjord i stål, utom en del sopskivor som är gjorda i rostfri stål. Vi pratar prestandamaskiner från åttiotalet och till idag. Inte touringjärn eller annat.
Det blir sämre bromskraft med en hålborrad skiva, på en hoj där du utan problem kan bromsa mer än tyngden (slår över framåt) håller emot gör det ingenting.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top