Fråga som flygvärdinna kanske kan besvara?

Planet lyfter ju inte direkt utan att alla i gaten klivit ombord, och man har en numrerad plats...varför så bråttom?

För att:
  • Tidningarna kan ta slut om man inte har eller fått
  • Handbagageutrymmet tar faktiskt ofta slut och man får lägga sin väska längst bak medan man sitter längst fram och allt är en jävla röra
  • Ibland är det faktisk fri seating

Vidare skulle jag också vilja påminna om att ibland har man anslutande flight och då kan det vara sjukt bråttom att hinna av för att komma med sitt plan, det är inte en gång man suttit och undrat om det kommer gå eller om man får sitta och sova i SAS Service Center i CPH.

För att inte flygvärdinnorna ska behöva göra det innan nästa skock med får ska lastas!

Jag är tveksam till denna sjuka övernitiskhet för nåt så enkelt...men nån jävel måste sitta inne på fakta. Ev är det en konspiration för att irritera :mad:

korvgubbe skrev:
...en sak som förvisso inte är irriterande men nog så facinerande är alla dumma djävlar som envisas med att stå böjda i alla möjliga reumatiska positioner under överskåpen från den sekund som bälteslampan slocknat tills de öppnar dörrarna och börjar släppa av folk...

Ja faktiskt, det är ju liksom inte så att dom kommer av fortare för det. Men än är inte den siste dumskallen född.

Är väl något lika fånigt som att man inte får ta med sig tandkräm i handbagaget. Men att ha en jättetub i incheckat bagage är helt OK - precis som om placeringen av tuben har någon betydelse för hur farlig den är.

Eller på långcharter där man förvägras ta med en lite fickkniv, men de delar ut vassa metallbestick på planet när det är lunchdags.

De där "röntgen"-kontrollerna de gör är det också lite så och så med...

på tal om säkerhetskontroller så snodde dom min nagelsax + att jag fick plocka ur å lämna själva sedelklämmaren i min plånbok ( alltså, den som är insydd i skinnet ) för att det var potentiella mordvapen enligt Dubai:s vakter =)

på tal om säkerhetskontroller så snodde dom min nagelsax + att jag fick plocka ur å lämna själva sedelklämmaren i min plånbok ( alltså, den som är insydd i skinnet ) för att det var potentiella mordvapen enligt Dubai:s vakter =)

Men samtidigt fick du säkert föra ombord en vanlig blyertspenna - som är ett långt mycket bättre vapen (även om vi bortser från det uppenbara "pennan är mäktigare än svärdet" :D ). Eller ta vilken tränad elitsoldat som helst, vars händer är livsfarliga i närstrid - skall dessa bakbindas i förebyggande syfte? :näsblod

...en sak som förvisso inte är irriterande men nog så facinerande är alla dumma djävlar som envisas med att stå böjda i alla möjliga reumatiska positioner under överskåpen från den sekund som bälteslampan slocknat tills de öppnar dörrarna och börjar släppa av folk...

Så går det när man ska hålla på å fåna sig i turistklass.

Ne, jag hittade det inte, men det är säkert nåt säkerthetsskäl, säkert nåt med att ögonen ska vara vana med ljuset som är utanför om man skulle krascha.

Olika regler på olika flygbolag. Fly Nordic har det som regel, bla för att passagerarna ska kunna se ut om det skulle hända något.... :va .

SAS har inte det , du bestämmer själv hur du vill ha det.

Olika regler på olika flygbolag. Fly Nordic har det som regel, bla för att passagerarna ska kunna se ut om det skulle hända något.... :va .

SAS har inte det , du bestämmer själv hur du vill ha det.

Så du menar alltså att om jag flyger flynordic och absolut inte vill se ut om det händer nåt så får jag inte det? :mad: jävla flynordic :)

En annan fråga som är oklar vad gäller flygresor. Är det eller är det inte förbjudet att samlaga inne på toan ?
Vissa säger att det inte är tillåtet men vem ska hålla koll på att den regeln inte bryts ?
Nix ett pra lyckades få ett plan att mellan landa för att kasta av dom för det vilket dom fick bekosta (enligt en snubbe på jobbet men ha e så torr så tror han har läst det i nån tidning)

Så du menar alltså att om jag flyger flynordic och absolut inte vill se ut om det händer nåt så får jag inte det? :mad: jävla flynordic :)

En idiot regel, blunda hårt, ögonlapp på, eller så,,,ifrågasätt hos det flygbolag du reser med om du tycker något är dumt...enkelt. :rolleyes:

Om det inte gäller Ryanair..då får du åka till Dublin personligen och smågnälla lite i receptionen. Sen blir du smått ironiskt hånad av någon dryg tjänsteman som stöder sig på EU direktiv De har all rätt att behandla passagerar, lågprisbolag med EU och Irländska regler.
Samma med de flesta europeiska lågprisbolagen.

Man får det man betalar för, eller inte...:rolleyes:

Jag funderade också på det när jag flög, och jag tror det kan vara så enkelt som att det blir en tryckskillnad mellan själva kupén och utrymmet mellan rutan och solskyddet. Det skulle kunna göra det väldigt svårt att rubba solskyddet senare.

Jag funderade också på det när jag flög, och jag tror det kan vara så enkelt som att det blir en tryckskillnad mellan själva kupén och utrymmet mellan rutan och solskyddet. Det skulle kunna göra det väldigt svårt att rubba solskyddet senare.

Nope. Känns det trögt , så är det skit i spåren för dragskyddet. Du märker inte av trycketskillnaden på det sättet i kabinen.

Nix ett pra lyckades få ett plan att mellan landa för att kasta av dom för det vilket dom fick bekosta (enligt en snubbe på jobbet men ha e så torr så tror han har läst det i nån tidning)

Löjligt, det finns inget förbud att vara två på toan av annan orsak än att det kan bli köbildning å det finns för få "kloaker" på flyget.
Att de blev avkastade var troligen mer för att de inte följde cabinpersonalens anvisning i samband med start, landning, väder med stor risk för luftgropar.

Då ska alla vara fastspända i sina stolar för säkerhetens skull.

Du kan nuppa dig in i 10000 meters klubben , men det är kvotering på det.:)

Last edited:

Ja, det stämmer för jag har nämligen lyckats förhala processen tills det inte går att dra upp. :banana
Han såg jete iri ut. :)

Sköna briller och kepa!!! :tummenupp

Last edited:
Angående originalfrågan... så förstör inget en bra diskussion så mycket som någon som faktiskt vet. Så jag skiter nog i att svara? Dessutom är jag rätt långt från att vara flygvärdinna så jag är inte kvalificerad att svara heller... :arsele :D

Skämt åsido, det är för att flygvärdinnorna vid ett eventuellt haveri skall kunna se ut för att planera lämpligaste sättet att utrymma. Har det bildats en pöl brinnande flygfotogen på höger sida är det t ex väldigt mycket lämpligare att evakuera på vänster sida av flygplanet.

Kabinbelysningen dämpas nattetid för att folk inte skall trampa ut totalt utan mörkerseende om det blir aktuellt med en evakuering. Erfarenheten visar att folk är fullt kapabla att göra sig illa även om de ser i det läget.

Är väl något lika fånigt som att man inte får ta med sig tandkräm i handbagaget. Men att ha en jättetub i incheckat bagage är helt OK - precis som om placeringen av tuben har någon betydelse för hur farlig den är.

Eller på långcharter där man förvägras ta med en lite fickkniv, men de delar ut vassa metallbestick på planet när det är lunchdags.

De där "röntgen"-kontrollerna de gör är det också lite så och så med...

Om du tycker det är störigt, vänta tills någon försökt förklara för dig att du inte får ta med dig en cola att ha att dricka inför en sjutimmars dag som besättningsmedlem i egen kärra utan vare sig pax, pentry eller kaffemaskin... detta samtidigt som du håller din crew badge i ögonen på dem för femte gången. :huvet

Last edited:
Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...