Arbetstemperatur/grepp däck

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Ofta ligger man med ganska bra marginaler till godo men inte alltid...

Har en fråga som jag vet debatterats en del tidigare men jag hittar inte tråden. Antar att ni som kör bana har bra koll på vilka temperaturer man måste uppnå för att ha optimalt grepp. När det gäller landsvägskörning tycker jag personligen att det är svårt att få upp temperaturen på däcken fast man kör så aktivt man vågar under givna förhållanden.

Brukar stanna efter favoritvägen och känna på däcken för att få en uppfattning om vilken temp de håller efter en aktiv runda. Det som förvånar mig är att de absolut inte känns varmare än 45-50 grader. Baserat på att man bränner sig vid 60 :rolleyes: . På bana har man ju en helt annan möjlighet att köra upp tempen än på landsvägen men frågan kvarstår.

Hur varma bör ett par Pilot Power eller motsvarande däck vara innan man kan förvänta sig optimalt grepp? Har hört runt 60-70 grader men är osäker. Inte lätt att få upp ett värmen så pass på gatan med 2,5 bar fram och 2,9 bar bak.

Har någon av er stannat och känt efter vilken temp ni har på däcken under aktiv gatkörning?

/D.

Jag har undrat precis samma sak.
Efter körningar brukar jag känna på däcken, och jag har aldrig fått dom mer än typ fesljummna. (iofs kör jag inte speciellt hårt med andras mått)
Har också pilot power och 2ct på baakhjulet, det borde ju inte behöva bli lika varmt iom att det är mjukare gummi på skuldrorna, eller spelar det inget roll?

Gatdäck har väl en kallare arbetstemp, kokar och tappar fäste när ett slicks börjar jobba.
Gatdäck är väl också utformat att behålla värmen pga att om man är normalt funtat i skallen inte plockar upp tempen i dem, medans racedäck tappar värme bra mycket fortare så kör du inte hårt får de inte rätt temp.
Annars är det bara kolla på vilken temp däcksvärmare skickar upp dem i.

@ BTB: Har du "smedhänder" kan du med viss smärta hålla kvar handen vid 50-52°, själv är jag tvungen att släppa vid 48-49 för att inte bränna mig.

@ changco: Gatdäck har ingen isolering som håller kvar värmen i däcket och slickset har inte några extra kylflänsar som ökar den värmeavgivande ytan.

@ BTB: Har du "smedhänder" kan du med viss smärta hålla kvar handen vid 50-52°, själv är jag tvungen att släppa vid 48-49 för att inte bränna mig.
Vilket material snackar vi nu? Värmeavledningsförmågan spelar ju stor roll i det fallet! En 90-gradig bastu känns ju ganska trevlig, men jag stoppar inte gärna tårna i 90-gradigt vatten :hihi

"När det gäller landsvägskörning tycker jag personligen att det är svårt att få upp temperaturen på däcken fast man kör så aktivt man vågar under givna förhållanden.

Brukar stanna efter favoritvägen och känna på däcken för att få en uppfattning om vilken temp de håller efter en aktiv runda. Det som förvånar mig är att de absolut inte känns varmare än 45-50 grader. Baserat på att man bränner sig vid 60 . På bana har man ju en helt annan möjlighet att köra upp tempen än på landsvägen men frågan kvarstår."

Man lurar sig på däcktempen när man känner på dem. Det är samma fenomen när man använder däckvärmare. De känns betydligt svalare än de är. Jag värmer mina till 80-85 grader och de känns varma men bränns inte det minsta. Känns som 60 grader typ.

Gatdäck skall fö inte bli lika varma som rejsdäck. Alla däck är gjorda för att ha bäst prestanda inom ett visst temperaturintervall. När de överhettar så mister de greppet och blir halkiga - ja gissar på att gummit smälter på ytan. Racedäck är mer värmetåliga än gatdäck och presterar bäst vid relativt sett högre temperatur.

@ changco: Gatdäck har ingen isolering som håller kvar värmen i däcket och slickset har inte några extra kylflänsar som ökar den värmeavgivande ytan.

Öpnna ögonen så finns de där, svårt att få olika egenskaper beroende på blandningar?

Man kan nog utgå ifrån att tillverkaren vet hur den stora massan kör. Därefter designar man däcket utifrån dom förutsättningar man har. Så skulle då jag göra om jag tillverkade däck.

Givet att ovanstående argment är rätt så bör du ha bra grepp i dina däck när du rullat på i 110 på E4:an.

Ett racedäck är tunnare= mindre massa att kyla=kyls snabbare
Ett racedäcks arbetstemp är betydligt högre än ett gatdäck=temperaturskillnaden jämfört med omgivningen är större= det går snabbare för ett racedäck att förlora idealtemperaturen än för ett gatdäck.
Sedan är det möjligt att olika material kan göra skillnad, om det vet jag inget..

Givet att ovanstående argment är rätt så bör du ha bra grepp i dina däck när du rullat på i 110 på E4:an.

Enligt en artikel i någon av de större britiska MC-tidningarna så är det faktiskt just då ett däck är som svalast, jämfört med annan körning o torrt väglag.
Du bygger ingen värme att tala om genom att köra fort rakt fram samtidigt som fartvinden gör sitt för att kyla. Man ska ta det lite lugnare vid motorvägsavfarterna :)

Man lurar sig på däcktempen när man känner på dem. Det är samma fenomen när man använder däckvärmare. De känns betydligt svalare än de är. Jag värmer mina till 80-85 grader och de känns varma men bränns inte det minsta. Känns som 60 grader typ.

Gatdäck skall fö inte bli lika varma som rejsdäck. Alla däck är gjorda för att ha bäst prestanda inom ett visst temperaturintervall. När de överhettar så mister de greppet och blir halkiga - ja gissar på att gummit smälter på ytan. Racedäck är mer värmetåliga än gatdäck och presterar bäst vid relativt sett högre temperatur.

Så du säger att däcken känns svalare än de verkligen är? Intressant teori! Skall ta med en tempmätare och mäta efter favorit vägen. Normalt sett är även 60 grader förbaskat varmt för händerna.

Bike nr:9-2007 hade en intressant artikel om våra vanligaste landsvägsdäck. Pilot Power och Sportech M3 var testvinnare. Brukar köra på just dessa vilket verkar vara ett bra val:) .

I denna test mätte de temparna på olika däck vid olika förhållanden men tyvärr visades inte resultaten. Jag har fått ett par släpp under den senaste perioden som jag med stor säkerhet kan skylla kalla däck för. Skulle vara intressant med tempgivare i gummit .... eller så kan man ta det lugnt när det är kallt :va .

/D.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...