Gsxr 750 00 och 06 - 08

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Ja man söker och söker men finner inget skapligt nog. Så det får bli en tråd.

Spånar på ny hoj, gsxr 750. Har tidigare kört en R6a. Är sugen på en ny hoj men tänkte inte dra på en 1000 på en gång då jag gillade min förra å kände att det fanns kvar att lära även på den. Så tänkte att ett mellanting blir nog bra.

- Några svagheter som ni känner till om 00an, 06an eller 07an? (08an kanske är svårt än)
- Hur är det med reservdelar, är det jättekrångligt om man jämför mot en 00a?
- Hur är de i jämförelse mot R6an på bana?
- Serviceintervaller?
- Personlig åsikt?
- Gör man en miss om man köper en 07a istället för en 08a pga uppdateringarna?
- Eller rentav bör man köpa en äldre modell för att spara en slant samt va säker på att reservdelar finns lättillgängligt mm?

Tacksam för svar av folk som har kännedom om ämnet.

Mvh
Jonathan

750 borde väl bara svåra att få tag på reservdelar då folk inte använder dem och rejsar med, hojen har garanti så vem bryr sig om sjukdommar, ända sjukdommen är att det är en sukka-.

750 borde väl bara svåra att få tag på reservdelar då folk inte använder dem och rejsar med, hojen har garanti så vem bryr sig om sjukdommar, ända sjukdommen är att det är en sukka-.

Det har du rätt i såklart..

Då har du ägt en gsxr alltså? ;) Man måste ju testa, finns ju inga R7:or direkt på marknaden.. och om man hittar är de inte alls i närheten av så bra som en gixxer 750! Det vill jag lova. fler förslag tack.

Jag har haft två gsxr 750 99:or o nu har jag köpt en 07:a. Har även haft ett par andra hojar. Det jag fastna för är det "hysteriska" draget på höga varv som jag tycker de andra märkena saknar.(Sukorna har mer personlighet på nåt sätt) Nån skrev i tråden att det skulle finnas lite reservdelar till 750, kan upplysa om att det mesta är identiskt med 600 så delar finns det alltid att få tag på, dock finns det mer begagnat till en 00 än en 07. Har även kört R6 både 03 o 07:an. Tycker 750 är bättre på alla punkter. Samma chassi som en 600 men mera vrid o hk. Lite mer förlåtande på banan om man kommer ut på fel varvtal ur kurvan eftersom det är mer vrid och sen varvar den inte såjävligt på motorvägen. 750 är den bästa kompromissen helt enkelt. Har även haft zx9r o Hynda 954...

Har kört drygt 2500mil med min -00. Har en del barnsjukdomar som bl.a kopplingskorgen, bakdämparen tycker jag är lite i klenaste om man kör mycket på bana. Men som sagt en kalas hoj. :tummenupp

Jag har haft två gsxr 750 99:or o nu har jag köpt en 07:a. Har även haft ett par andra hojar. Det jag fastna för är det "hysteriska" draget på höga varv som jag tycker de andra märkena saknar.(Sukorna har mer personlighet på nåt sätt) Nån skrev i tråden att det skulle finnas lite reservdelar till 750, kan upplysa om att det mesta är identiskt med 600 så delar finns det alltid att få tag på, dock finns det mer begagnat till en 00 än en 07. Har även kört R6 både 03 o 07:an. Tycker 750 är bättre på alla punkter. Samma chassi som en 600 men mera vrid o hk. Lite mer förlåtande på banan om man kommer ut på fel varvtal ur kurvan eftersom det är mer vrid och sen varvar den inte såjävligt på motorvägen. 750 är den bästa kompromissen helt enkelt. Har även haft zx9r o Hynda 954...

Du hade ju lite att jämföra med, tack för svar!
Men 99an måste varit väldigt stor skillnad på mot 07an? Jag diggade min R6a 00 på bana, kändes smidig och lätt, men som sagt saknade lite ibland. Jobbigast var ju alla litershojar som drog på på rakan och så fick man ligga i baken hela nästa varv :/ Så 750 borde va perfekt.

Har kört drygt 2500mil med min -00. Har en del barnsjukdomar som bl.a kopplingskorgen, bakdämparen tycker jag är lite i klenaste om man kör mycket på bana. Men som sagt en kalas hoj. :tummenupp

Så 00an har klen bakdämp, menar du att du vill ha hårdare?

Du hade ju lite att jämföra med, tack för svar!
Men 99an måste varit väldigt stor skillnad på mot 07an? Jag diggade min R6a 00 på bana, kändes smidig och lätt, men som sagt saknade lite ibland. Jobbigast var ju alla litershojar som drog på på rakan och så fick man ligga i baken hela nästa varv :/ Så 750 borde va perfekt.

Har inte hunnit avverka så många mil ännu med nya hojen men den känns mycket mindre/kompaktare. Att se sig dragen på långa rakor som Gotland ring och Sviestad får du nog räkna med även med en 750. Det skiljer ju runt 25nm och 25hk mellan 600:orna o 750:in så mer mos finns ju. Med 99:an kunde jag ändå köra varvtider som ligger bland de bättre i R1000 så jag är inte övertygad om att man blir snabbare bara för att man har en nyare hoj dock är det ju schysstare posörfaktor :D
Jag tror att en 00 750 känns klumpigare än en 00 R6. Köp en från 04 o framåt o du blir inte missnöjd :tummenupp

Har inte hunnit avverka så många mil ännu med nya hojen men den känns mycket mindre/kompaktare. Att se sig dragen på långa rakor som Gotland ring och Sviestad får du nog räkna med även med en 750. Det skiljer ju runt 25nm och 25hk mellan 600:orna o 750:in så mer mos finns ju. Med 99:an kunde jag ändå köra varvtider som ligger bland de bättre i R1000 så jag är inte övertygad om att man blir snabbare bara för att man har en nyare hoj dock är det ju schysstare posörfaktor :D
Jag tror att en 00 750 känns klumpigare än en 00 R6. Köp en från 04 o framåt o du blir inte missnöjd :tummenupp

Efter bandagar med din nya kör du nog på bra med andra ord hehe :)
Aa men tack för svar. 04an e ju dock så sjukt mkt fulare om vi nu talar om posörfaktor ;)

Något som jag tycker är konstigt är dock hur få hojar det är till försäljning nu såhär i vårkant.. Men kul är det med många på vägarna!

Något som jag tycker är konstigt är dock hur få hojar det är till försäljning nu såhär i vårkant.. Men kul är det med många på vägarna!

Last edited:
Efter bandagar med din nya kör du nog på bra med andra ord hehe :)
Aa men tack för svar. 04an e ju dock så sjukt mkt fulare om vi nu talar om posörfaktor ;)QUOTE]

Vette fan om jag kör fortare nu, man kanske får hjärnspöken eftersom man sitter på en mycket dyrare hoj. Vet att paralellimporterade 750 08 finns för 105900kr i handeln nu o en paralellimporterad 07 kan du få för 97000lapp sprojtans. Pm om du är intresserad :tummenupp

Körde min 750-02 ca 2000 mil innan jag i våras bytte till en ren banhoj. Trivdes med allt på den. kanon på bana och funkar hur bra som helst på gata. Kör en cbr600rr-03 nu och man saknar vridet man hade!

Tycker själv att en gul svart gsxr 750 från 04 är den hitils snyggaste hoj som tillverkats!

Körde min 750-02 ca 2000 mil innan jag i våras bytte till en ren banhoj. Trivdes med allt på den. kanon på bana och funkar hur bra som helst på gata. Kör en cbr600rr-03 nu och man saknar vridet man hade!

Tycker själv att en gul svart gsxr 750 från 04 är den hitils snyggaste hoj som tillverkats!

gulsvart är aldrig fel :)
men som sagt.. inte lätt..

Kan fan hålla med om att dina färger var grymma, vart har du fått dem ifrån?
Att säga att en 750 är ful är som att svära i kyrkan :mad:

tackar tackar!

det är original lack faktiskt. just 04'an finns i min lack samt gul hoj med svarta inslag.

tycker det är trist att det annars alltid är samma jäkla trista färger som finns. det verkar vara en eller två färger att välja på, konstigt av tillverkarna när hojjarna kostar så mycket...

hejsan, jag ställde följande fråga i en annan tråd eftersom jag funderar på att införskaffa en GSX-R 750 2008 så undrar jag om någon här har provkört den och isåfall vad ni tyckte om den

Valet står mellan R6, R1, GSXR600 750 och 1000 från 2008

Ang. din fråga med bakdämparen så vet jag inte bara om det är styvheten jag är ute efter utan kanske hela dämparfunktionen. Kan inte så mycket om dämpare osv men tyckte baken släppte ganska ofta.

Hade 130 hk på slangen med slipon och kn filter. Vad har ni på era nyare från -07 och framåt??

Jag har tidigare tävlat på bl.a. en SS R6'a, och nu har jag en gammal GSXR 750 -00. Jag har även kört de flesta sporthojar på marknaden.
Jag tycker så här - 750'n har mycket mer effekt än 600'an vilket är roligt. Om du inte ska tävla i 600-klass är 750 oftast ett bättre val både för bana och gata.

När det gäller årsmodell 00-03 vs 07, så är det så att den gamla gixxern är lite som en buss när man kör bana (jamfört med 07'an alltså). Så 07'an är KLART smidigare runt kurvor.
Gamla gixxer 750 -00 är ungefär lika smidig som R6 -00, så inget dåligt alltså. Det är bara så att de nya hojarna är ännu bättre.

Har du begränsad budget (som även jag har) så är gamla 750'n otroligt prisvärd med tanke på den prestanda du får. Och den duger fortfarande gott även till att tävla i Rookie 1000 med (om man har begränsad budget alltså).

Jag köpte min gamla 750 -00 billigt, köpte beggad Ölins bak, Akrapovic helsystem, pc, uppgraderade framgaffel med Öhlins, mm. Och till ett i sammanhanget mycket lågt pris har jag en hoj som duger mycket bra på t.ex. banåkningar. När det gäller effekt och fjädring är minn gamla uppgraderade 750 -00 klart bättre än en ny "standard 750".

Min gamla -00'a har gått en del mil, men är i toppskick maskinellt, så jag tror inte du behöver oroa dig för svagheter (annat än standardgrejer som gäller på alla sporthojar som t.ex. dåliga växellåda pga misshandel vid tafflig bakhjulsåkning av tidigare ägare).

Lycka till!

Last edited:
*/ ?>
Back